تبیان، دستیار زندگی
جعفر کاظمی نمایش «رویای زینب خواهد آمد» را بر اساس خاطرات، زندگی و شهادت «سید احسان میرسیار» و با همکاری دختر این شهید در قرچک روی صحنه برده است. همسر شهید از شهادت پدر با زینب سخن می گوید. دختر آرزوی ملاقات پدر را دارد و مادر می گوید: «شهید هم زمان با ظه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای زینب خواهد آمد

جعفر کاظمی نمایش «رویای زینب خواهد آمد» را بر اساس خاطرات، زندگی و شهادت «سید احسان میرسیار» و با همکاری دختر این شهید در قرچک روی صحنه برده است. همسر شهید از شهادت پدر با زینب سخن می‌گوید. دختر آرزوی ملاقات پدر را دارد و مادر می‌گوید: «شهید هم‌زمان با ظهور امام زمان (عج) خواهد آمد.»

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
رویای زینب خواهد آمد

جعفر کاظمی کارگردان نمایش «رویای زینب خواهد آمد» که این اثر را ۲۳ بهمن‌ماه در شهرستان قرچک روی صحنه برده است، گفت: «این اثر نمایشی در خصوص خاطرات، زندگی و شهادت سید احسان میرسیار شهید مدافع حرم است که در قالب نمایش به اجرا درآمده است.»

دختر علاقه‌مند است تا مجدداً پدر را ملاقات کند و همسر شهید در پاسخ می‌گوید که اگر دوست دارد پدرش را ببیند باید برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کند چراکه شهید هم‌زمان با ظهور امام زمان (عج) خواهد آمد

وی گفت: «ازآنجاکه پروژه تألیف کتابی درباره شهید سید احسان میرسیار را بر عهده داشتم، کارهای تحقیقاتی را شروع کردم تا این‌که متوجه شدم سرگذشت و خاطرات این شهید مدافع حرم موضوع خوبی برای نمایش و حتی فیلم سینمایی است. سوژه زندگی شهید سید احسان میر سیار، نحوه رفتن وی برای دفاع و همچنین مفقود شدن و به شهادت رسیدنش از جاذبه‌ها و خلوصی برخوردار بود که من احساس کردم ظرفیت تبدیل‌شدن به اثری باکیفیت را دارد بنابراین با توجه به تخصصی که در حوزه نمایش داشتم، در تحقیقات میدانی‌ام نگارش نمایشنامه را آغاز کردم و در ادامه با تعدادی از نوجوانان آن را کارکردم.»

کارگردان نمایش «رویای زینب خواهد آمد» عنوان کرد: «با اجرای این نمایش در شهرستان قرچک، این اثر با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد به‌طوری‌که ما این نمایش را روزانه در ۳ نوبت اجرا می‌کنیم.»

وی در اشاره به ابعاد زندگی این شهید مدافع حرم گفت: «از بخش‌های جالب تحقیقات درباره زندگی این شهید مدافع حرم درد دل زینب (دختر این شهید) است. او دختری بسیار عاطفی است و صحبت‌هایش با مادرش بسیار جالب است. همسر این شهید، موضوع شهادت سید احسان میرسیار را کتمان نمی‌کند و درباره شهید شدن همسرش با زینب سخن می‌گوید. دختر علاقه‌مند است تا مجدداً پدر را ملاقات کند و همسر شهید در پاسخ می‌گوید که اگر دوست دارد پدرش را ببیند باید برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کند چراکه شهید هم‌زمان با ظهور امام زمان (عج) خواهد آمد.»

کاظمی افزود: «من در اجرای این اثر نقشی را به زینب دادم تا از این طریق هم مرهمی بر دل رنج‌دیده زینب فراهم کنیم.»

وی افزود:‌ «نمایش «رویای زینب خواهد آمد» تا ۶ اسفندماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در کانون ملائک قرچک برای مخاطبان اجرا می‌شود. همچنین این نمایش بنا بر درخواست ارگان‌ها، در ساعت‌ها ۱۴ و ۱۶ برای نهادها، تشکل‌های مردمی، بسیج خواهران و برادران به اجرا درمی‌آید.»

وی همچنین از درخواست شهر لاهیجان، زادگاه این شهید مدافع حرم و همچنین کرج، برای اجرای این نمایش خبر داد.

نگاهی به رویای زینب

شهید «سید احسان میرسیار» در ۲۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ در درگیری مستشاری با نیروهای تکفیری در سوریه به شهادت رسیده است.

رویای زینب خواهد آمد

سید احسان میرسیار از نیروهای صابرین سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ که در بهمن‌ماه ۹۴ در درگیری‌های مستشاری در سوریه مفقودالاثر شده بود.

پس‌ازاین واقعه تصور می‌شد که وی به اسارت نیروهای تکفیری درآمده است.

بعد از گذشت ۲ ماه از خبرهایی که از اسارت تا شهادت سید احسان میرسیار زمزمه می‌شد، بالاخره پس از بررسی‌های انجام‌شده شهادت رزمنده دلاور گیلانی تأیید شد.

اما اکنون جسد وی در دسترس نیست و تصور می‌شود که نیروهای تکفیری جسد این شهید را منتقل کرده‌اند.

وی از بسیجیان پایگاه حضرت حر زیباشهر قرچک بوده است و در کارنامه خود مبارزه با گروهک پژاک را نیز دارد.

شهید میر سیار دارای ۳ فرزند دختر است و به همسرش تأکید می‌کرد که به ماندنش عادت نکنند.

شهید ۳ فرزند به نام زهرا که ۶ ابتدایی، زینب پیش‌دبستانی، رقیه ۱ سال و ۳ ماه دارد که به آموزش تعلیماتی دینی و تربیتی برای فرزندان خود اهمیت خاصی می‌داد.

شهید متولد سال ۵۹ و پسر بزرگ خانواده بود. پدرش اهل سادات‌محله لاهیجان و مادرش اهل شهرستان لنگرود هستند.

این شهید مدافع حرم به تقوا و احکام اسلامی و نماز ۱ وقت حساسیت ویژه داشت و از سن ۱۵ سالگی که به سن تکلیف رسید شروع به نوشتن وصیت‌نامه کرد.

شهید از زمان عقد درباره شهادت خود وضعیت کاریش می‌گفت و حتی دست‌نوشته‌هایی را به هم همسر خود داد و همیشه تأکید می‌کرد که به ماندن من عادت نکنید.

شهید وقت آزاد خود را به تحصیل می‌پرداخت و تا کارشناسی ارشد علوم سیاسی تحصیل کرد و باقی وقت آزاد خود را با خانواده می‌گذراند.

از خصوصیات شهید می‌توان به بصیرت خاص سیاسی اشاره کرد که اکثر کسانی که سؤال و شبهه داشت و شهید هم سعی می‌کرد وقت کافی را برای شفاف‌سازی شبهات صرف کند.

۱ گروه قرار بود از لشکر محمد رسول‌الله اعزام بشود وقتی شهید متوجه شد بسیار تکاپو کرد تا بتوانند اعزام بشود و درنهایت در گروه ۲ ثبت‌نام کرد؛ اما با توجه به اینکه ۱ نفر از گروه ۱ انصراف داد شهید توانست با گروه ۱ به سوریه اعزام بشود.

وی ۲ اعزام به سوریه داشت که در اعزام ۱ در اربعین حسینی برگشت که از ۲ ناحیه ترکش خورد و جانباز شد و در دومین اعزام خود شهید شد.

طبق وصیت قبلی این شهید، آمده است که در صورت شهادت، وی در زادگاه خود بارکوسرا لاهیجان تدفین شود.

شهید محل دفن خود را سادات‌محله لاهیجان انتخاب کرد چون عمو شهیدش در این مکان دفن شده و در دوره نوجوانی و جوانی عموی خود را الگو خود قرار داده بود و علاقه خاصی به وی داشت.


منابع: تسنیم، پیک دانشجو، مجله شمالگردی، مشرق