تبیان، دستیار زندگی
یکی از راه هکارهای امر به معروف و نهی از منکر، آسان سازی مسیر است؛ پیامبر اکرم(ص) به معاذبن جبل دستور آسان سازی امور و مسیرسازی برای معروف را صادر کردند؛ از جمله اینکه فرمودند که برای خواندن نماز سوره های کو چک را انتخاب کن تا مردم برای گرایش به دین گریزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله بوشهری مطرح کرد :

راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر

یکی از راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر، آسان سازی مسیر است؛ پیامبر اکرم(ص) به معاذبن جبل دستور آسان سازی امور و مسیرسازی برای معروف را صادر کردند

راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر /با حمایت معنوی موجب دلگرم شدن آمران به معروف باشیم

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس با شکرگذاری به خاطر نزولات جوی روزهای اخیر، گفت: شکر دیگر، حضور حماسی و هوشمندانه ملت ما در صحنه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به خصوص راهپیمایی های انقلابی است که تمام توطئه های دشمنان را خنثی می کند.

وی افزود: نکته اول تفاوت این حضور در راهپیمایی 22 بهمن بود که در اوج تهدیدات دشمن و رئیس جمهور تازه کار آمریکا مردم ما این چنین وارد صحنه شدند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: در برخی از شهرها، حضور مردم دو برابر و یا 70 درصد بیشتر از سالهای گذشته بود؛ این حضور دو پیام بزرگ داشت؛ اولین پیام آن لبیک گویی به ندای رهبری بود که فرمودند مردم خود، جواب این یاوه گویی ها را خواهند داد و دوم اینکه این حضور پاسخ محکم به یاوه گویی دشمن بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هر قدمی که مردم در خیابان های شهر و در این مسیر برداشتند به دلیل اینکه رویارویی با دشمنان خدا و خوشحال کردن بندگان خدا است یک عبادت و کار ارزشمند است.

وی گفت: این حضور پیام هایی به دوستان انقلاب داشت؛ از جمله اینکه ملت ایران ملتی شکست ناپذیر است که در صحنه باقی خواهد ماند؛ ملت ایران گام های بلندتری به سمت پیشرفت و تمدن سازی برخواهد داشت.

وی افزود: پیام دیگر این حضور به دشمنان بود که دشمنان که گمان نکنید که با تهدیدات و توطئه های شما، مردم از انقلاب خود دست بر می دارند؛ این مردم پای این انقلاب هستند و اگر از زمین و آسمان خون ببارد بازهم مردم در صحنه حاضر خواهند بود.

امام جمعه قم بیان کرد: پیام دیگر این حضور، به مسئولان بود؛ مردم به آنها نیز پیام دادند که علی رغم مشکلات به صحنه آمدیم؛ ما با نظام و رهبری پیمان بسته ایم؛ ولی معنای این حضور آن نیست که عملکرد مسئولان گلایه مند نباشیم؛ مسئولان باید وظیفه خود را به خوبی در جهت رفع مشکلات مردم و بهبود وضع معیشت مردم بردارند؛ زیرا این مردم در دنیا نظیر ندارند و اگر شبانه روز برای این مردم کار کنند باز هم کم است.

وی گفت: ویژگی دیگر این راهپیمایی، حضور گسترده نسل جوان بود؛ نسل سوم و چهارم دوران انقلاب را ندیده بودند ولی این حضور این پیام را داشت که این انقلاب توانسته است ظرفیت خود رابه نسل سوم و چهارم منتقل کند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: برخی از انقلاب ها دچار پیری زودرس و کج روی می شوند؛ ولی این انقلاب به این آسیب ها دچار نشد و با پویایی خاصی به حرکت خود ادامه می دهد.

وی گفت: در روز 29 بهمن ماه، مردم خونگرم و ولایت مدار و پایبند انقلاب آذربایجان و تبریز که از عمق جان پای انقلاب ایستادند حماسه به پا کردند؛ امروز نیز مردم و علما و خدمت گذاران آذربایجان در نماز جمعه قم حضور دارند.

امام جمعه قم ابراز داشت: همه مردم ایران با هر قوم و زبان و گویش پیوند خود را با انقلاب محکم کرده اند و به همین دلیل به قول رهبری جایی برای سخن گفتن از آشتی ملی نیست؛ آیا آشتی ملی بالاتر از این حضور نیز وجود دارد؟

وی گفت: در راهپیمایی قم شاهد بودیم که جمعیت عظیم مردم ایران به چه شکل شرکت کردند؛ آشتی ملی در شرایطی است که آرامش کشور به هم بخورد؛ از جمله لبنان که همه گروه ها بهم ریختند و سخن از آشتی ملی به میان آمد؛ در سال 88 نیز افرادی خواستند این اتحاد را بشکنند که از سوی مردم پاسخ خود را دریافت کردند؛ مردم با این گونه افراد قهر کردند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حادثه حمله جنگنده های بعثی به یک هواپیمای مسافربری ایرانی در روز اول اسفند سال 64 و شهادت جمعی از فرماندهان ومسئولان از جمله شهید محلاتی گفت: این روز به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نیز نام گذاری شده است؛ کارنامه روحانیت در دوران دفاع مقدس بسیار زیبا جلوه کرده است.

وی عنوان کرد: روحانیت تنها در امر به معروف از پشت تریبون خلاصه نمی شود؛ بلکه با همین لباس در کنار رزمندگان حضور یافته؛ لباس خود را کفن قرار داده و در مقابل دشمن ایستادند؛ شهدای روحانیت سهم بیشتری از اقشار دیگر دارند.

امام جمعه قم با اشاره به سالگرد کودتای ننگین انگلیسی ها برای به قدرت رساندن رضاخان در سال 1399 گفت: رضاخان در روزهای اول دم از دیانت می زد؛ در مراسم های سینه زنی شرکت می کرد تا دیدگاه متدینین را به خود جلب کند؛ ولی وقتی قدرت پیدا کرد به تضعیف روحانیت و ستیز با اسلام پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: جداسازی روحانیت از سیاست و کشف حجاب از دیگر کارهای او بود؛ انگلیسی ها در رادیو هند گفتند که خود ما رضاخان را آوردیم و به خاطر خیانت او را برکنار کردیم.

وی گفت: رضاشاه چندین صندوق جواهر را با خود به کشتی برد ولی جواهرات را از او گرفتند و به انگلستان منتقل کردند؛ این مسائل عبرتی برای وابستگان به دشمن است.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه اول با موضوع امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: یکی از راه هکارهای امر به معروف و نهی از منکر، آسان سازی مسیر است؛ پیامبر اکرم(ص) به معاذبن جبل دستور آسان سازی امور و مسیرسازی برای معروف را صادر کردند؛ از جمله اینکه فرمودند که برای خواندن نماز سوره های کو چک را انتخاب کن تا مردم برای گرایش به دین گریزان نشوند.

وی افزود: امام صادق(ع) به یکی از یاران خود(معاویه بن عمار) بیان می کنند که زمانی که خواستید امام جماعتی شوید و دیگران به شما اقتدا کنند، به یک تکبیر بسنده کنید زیرا ممکن است در میان مامومین افرادی باشند که می خواهند به زندگی خود برسند و عجله دارند و یا توان ندارند در مدت طولانی در صف بایستند.

معاون جامعه مدرسین بیان کرد: راه دیگر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد ترویجی است؛ نباید انتظار داشته باشیم که مردمی که در راه خدا نبودند یک باره به سلمان زمان مبدل شوند؛ باید احکام الهی را به صورت تدریجی در میان مردم نهادینه کنیم.

وی گفت: برخی از احکام از ابتدا تا مرحله آخر که حکم نهایی الهی قطعیت پیدا کرده است حدود 10 سال به طول انجامیده است؛ از جمله این احکام می توان به خمر و میگساری اشاره کرد که این حکم حدود ده سال طول کشید که به مرحله نهایی رسید زیرا این کارزشت، در میان مردم آن زمان یک فرهنگ غالب بود.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: تشویق، از دیگر راه هایی است که می توان برای گسترش فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر از آن استفاده کرد؛ آمران به معروف باید به تشویق افرادی که در جامعه کار خیر انجام می دهند بپردازند.

وی گفت: برخی در جامعه سعی می کنند که آمران به معروف و ناهیان را از کاری که انجام می دهند دلسرد سازند و به همین خاطر باید سعی کنیم از این افراد حمایت کنیم؛ حمایت معنوی که امام علی(ع) از ابوذر انجام دادند نمونه کاملی از این نوع حمایت است..

منبع: خبرگزاری حوزه