تبیان، دستیار زندگی
رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی در طول عمرِ با برکت خویش، بارها و بارها مطالب ارزشمندی در باب حادثه عاشورا و امام حسین ایراد فرمودند که در این شماره به برخی از آنها اشاره می شود:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مكتب امام خمینی

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی در طول عمرِ با برکت خویش، بارها و بارها مطالب ارزشمندی در باب حادثه عاشورا و امام حسین ایراد فرمودند

درمکتب امام خمینی

امام حسین راه مبارزه را نشان داد

حضرت سید‏الشهداء به ما تعلیم كرد... كیفیت مبارزه را، كیفیت اینكه مبارزه بین یك جمعیتِ كم، با جمعیتِ زیاد چطور باشد، كیفیت اینكه قیام در مقابل یك حكومت قلدری كه همه‌ جا را در دست دارد، با یك عده معدود باید چطور باشد. اینها چیزهایی است كه حضرت سید‏الشهداء به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالی‏مقدار او هم فهماند كه بعد از اینكه آن مصیبتِ بزرگ واقع شد، چه باید كرد. باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟ یا باید همان‌طوری كه زینب در دنباله آن مصیبت بزرگی كه «تَصْغُرُ عِنْدَهُ المَصَائِبَ» ‍[مصیبتها پیش آن كوچك است] ایستاد و در مقابل كفر و در مقابل زندقه صحبت كرد و هر جا موقعیت پیدا شد مطلب را بیان كرد و حضرت علی بن الحسین با آن حال نقاهت، آن‏طوری كه شایسته است تبلیغ كرد.

ما [هم] امروز در مقابل این‏همه تبلیغاتی كه در عالَم بر ضدمان می‌شود واقع هستیم. در مقابل مطبوعات، در مقابل رادیوها، در مقابل سخنرانیها و در مقابل سازمانها. ما منافع آنها را از دستشان گرفته‌ایم و دست آنها را از كشورمان قطع كرده‌ایم و برای ادامه نهضت، باید كوشش كنیم. این نعمت را باید حفظ كنیم.

حرف سید‏الشهداء، حرفِ روز ماست

سید‏الشهداء كه این قیام را كردند، برای اینكه معاویه و پسرش، اسلام را وارونه كرده بودند... مكتب داشت از بین می‌رفت... خطای یزید این نبود كه سید‏الشهداء را كشته، این یكی از خطاهای كوچكش بود،‌ خطای بزرگ این بود كه اسلام را وارونه‌اش كرده بودند، و سید‏الشهداء به داد اسلام رسید. سید‏الشهداء، اسلام را نجات داد. روضه سید‏الشهداء برای حفظ مكتب سید‏الشهداء است. آن كسانی كه می‌گویند روضه سید‏الشهداء را نخوانید، اصلا نمی‌فهمند مكتب سید‏الشهداء چه بود و نمی‌دانند یعنی چه؛ نمی‌دانند كه این گریه‌ها و روضه‌ها حفظ كرده این مكتب را. الآن هزار و چهارصد سال است كه ما را با این منبرها و با این روضه‌ها و با این مصیبتها و با این سینه‌زنیها حفظ كرده‌اند، و تا حالا اسلام را آورده‌اند.

این عده از جوانهایی كه این طور نیست كه سوء نیت داشته باشند،‌ خیال می‌كنند حالا ما باید حرف روز بزنیم! حرف سید‏الشهداء، حرف روز است، همیشه حرف روز است،‌ همیشه حرف روز را سید‏الشهداء آورده است دست ماها داده و سید‏الشهداء را این گریه‌ها حفظ كرده است و مكتبش را این مصیبتها و داد و قالها، این سینه‌زنیها و این دسته‏جات حفظ كرده. اگر فقط مقدسی بود و توی اتاق و توی خانه می‌نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می‌خواند و تسبیح می‌گرداند، [از اسلام] چیزی نمانده بود. [بقای اسلام] هیاهو می‌خواهد.

سید الشهدا تكلیف را به ما آموخت

سید‏الشهداء و اصحاب و اهل بیت او تكلیف را آموختند؛ فداكاری در میدان و تبلیغ در خارج میدان را. همان مقداری كه فداكاری حضرت، پیش خدای تبارك و تعالی ارزش دارد و در پیشبرد نهضت حسین كمك كرده، خطبه‌های حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.

منبع: مجله مبلغان