تبیان، دستیار زندگی
هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از رسیدگی به پرونده تغییر کاربری اراضی هفت سنگان استان قزوین، ابطال پروانه های احداث بنا از سوی شهرداری را در حدود اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ندانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابطال پروانه صادره از شهرداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از رسیدگی به پرونده تغییر کاربری اراضی هفت سنگان استان قزوین، ابطال پروانه های احداث بنا از سوی شهرداری را در حدود اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ندانست.

بخش حقوق تبیان

دیوان عدالت اداری

به گزارش از دیوان عدالت اداری، موضوع پرونده تغییر کاربری اراضی هفت سنگان استان قزوین درهیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفت.

شکات در این پرونده، شکات تقاضای ابطال مصوبه ای از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را داشتند که براساس بند یک آن، همه پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری در اراضی هفت سنگان پس از تاریخ اعلام مصوبه، طرح جامع شهر قزوین لغو و ابطال شد و مسئولیت پاسخگویی به هر گونه دعاوی مربوط به خسارت، بر عهده شهرداری قزوین است.

همچنین در بند دوم این مصوبه آمده است که هرگونه صدور پروانه در حریم شهر قزوین باید صرفاً در چارچوب مصوبه تدقیق تعاریف کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها، مصوب شورای عالی و هماهنگ با سند پهنه بندی حریم طرح جامع مصوب انجام شود.

برای بررسی این شکایت، ابتدا پرونده به هیات تخصصی اراضی و محیط زیست ارجاع شد که این هیات پس از بررسی های لازم، بند دوم مصوبه مذکور را قابل ابطال تشخیص نداد. است،

بنابراین بند 1 مصوبه 21/10/1394 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که طی نامه شماره 300/62226 -11/11/1394 دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار قزوین ابلاغ و در آن مقرر شده است که کلیه پروانه های صادر شده توسط شهرداری در اراضی هفت سنگان پس از تاریخ اعلام مصوبه ( 22/4/1394) طرح جامع شهر قزوین به تاریخ 7/5/1394 لغو و ابطال می شود.

بند یک مصوبه مورد شکایت نیز به هیات عمومی ارجاع شد و پس از رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری با حضور وکلای شکات و نمایندگان شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و با توجه به اینکه این شورا اختیار ابطال پروانه های صادر شده توسط شهرداری را ندارد، این بند را از این جهت خارج از اختیار تشخیص داد و آن را ابطال کرد.

در متن رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: با توجه به اینکه در ماده 2 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب سال 1351 وظایف این شورا آمده است و با در نظر گرفتن اینکه اعلام لغو و ابطال پروانه های احداث ساختمان که توسط شهرداری صادر می شود از جمله وظایف مقرر برای شورا عالی شهرسازی و معماری ایران در این قانون تعیین نشده است،بنابراین بند 1 مصوبه 21/10/1394 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که طی نامه شماره 300/62226 -11/11/1394 دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار قزوین ابلاغ و در آن مقرر شده است که کلیه پروانه های صادر شده توسط شهرداری در اراضی هفت سنگان پس از تاریخ اعلام مصوبه ( 22/4/1394) طرح جامع شهر قزوین به تاریخ 7/5/1394 لغو و ابطال می شود.

همچنین مسئولیت پاسخگوئی به هرگونه دعاوی مربوط به خسارت برعهده شهرداری قزوین است، در حد «اعلام لغو و ابطال پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری با قیود آن» از حدود اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خارج است و با استناد به بند یک ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

همچنین در رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: مقررات مربوط به صدور پروانه در حریم شهر قزوین با عنایت به مصوبه تدقیق تعاریف کاربری های شهری و تعیین سرانه آن ابطال نشده است.


منبع: میزان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .