تبیان، دستیار زندگی
خیلی از والدین خصوصا مادران تصور می کنند که سفر رفتن با کودکان امری دشوار است چرا که آنها بسیار کوچکند، گاه با تغییرات هماهنگ نمی شوند، خواب شان مختل می شود، نق نقو و بهانه گیر هستند و یا سرگرمی هایی که باب میل آنهاست امکان فراهم شدنش نیست. با همین اوصاف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت و گذاری رویایی با کودکان

اصول مسافرت با کودکان

خیلی از والدین خصوصا مادران تصور می کنند که سفر رفتن با کودکان امری دشوار است چرا که آنها بسیار کوچکند، گاه با تغییرات هماهنگ نمی شوند، خواب شان مختل می شود، نق نقو و بهانه گیر هستند و یا سرگرمی هایی که باب میل آنهاست امکان فراهم شدنش نیست. با همین اوصاف است که خانواده هایی با بچه های کوچک یا قید سفر رفتن را می زنند و...

مریم عطاریان-بخش خانواده ایرانی تبیان

اصول مسافرت با کودکان

سفر کردن همیشه تجربه ای رویایی در ذهن انسانها ایجاد می کند چرا که هر انسانی را با مجموعه ای از تجارب جدید آشنا می کند. فرارسیدن عید نوروز نیز یکی از بهترین و حتی تکرار ناشدنی ترین ایام برای سفر رفتن خانواده هاست اما در کنار همه این خوشی ها خیلی از والدین خصوصا مادران تصور می کنند که سفر رفتن با کودکان امری دشوار است چرا که آنها بسیار کوچکند، گاه با تغییرات هماهنگ نمی شوند، خواب شان مختل می شود، نق نقو و بهانه گیر هستند، خوراکشان مانند شرایط خانه تحت نظارت مادر نمی تواند باشد، از خیلی تفریحات لذت نمی برند و یا سرگرمی هایی که باب میل آنهاست امکان فراهم شدنش نیست. با همین اوصاف است که خانواده هایی با بچه های کوچک یا قید سفر رفتن را می زنند و یا اینکه خسته تر از قبل، سفر را به اتمام می رسانند.

برای به حداقل رساندن این مسایل توصیه هایی برای شما والدین داریم:

برای اینکه کودکتان کمتر خسته شود

تا جایی که می توانید وسایل و سرگرمی های مورد علاقه فرزندتان راهمراه با خود ببرید. از وسایل نقاشی اش گرفته تا اسباب بازی های محبوب و یا حتی عروسکی که با آن به رختخواب می رود.

محل نشستن کودک را هم پر از وسایل نکنید بلکه محل قرار گیری کودک تا جایی که می تواند باید باز باشد و از وسایل اضافی خالی. تنها می توانید وسایل شخصی کودکتان که مورد علاقه اش هست را در اختیارش قرار دهید تا کمتر احساس خستگی و کسالت کند.

اجازه دهید کودکتان اظهار نظر کند

اگر کودکی بالای سه سال دارید لازم است که در مورد سفری که می خواهید بروید با او صحبت کنید و حتی عکسها و تصاویری از آن شهر یا مکان را به وی نشان دید تا او به آگاهی نسبی بدهد. با این کار می توانید علاقه و رغبت فرزندتان به سفر را افزایش دهید چرا که که او برای تجربه جدید که در پیش خواهید داشت، ذوق زده خواهد شد. حتی نظر او را در باب این سفر بپرسید و ببینید چه کارهایی دوست دارد انجام دهد و حتما به اظهار نظرهای او توجه کنید.

اصول مسافرت با کودکان

چمدان کودکتان را جدا ببندید

بردن وسایل زیاد در هر سفری چه کوتاه و چه بلند اصلا توصیه نمی شود چرا که همواره نگرانی ازجمع وجور کردن وسایل و همچنین ایجاد مشکل در حمل وسایل وجود دارد اما قطعا وجود نظم و سازمان دهی مناسب در وسایل سفر هر قدر هم که کم و مختصر باشد ضروری به نظر می رسد.

توصیه می کنیم برای اینکه وسایل کودکتان سر و  سامان داشته باشد آنها را در چمدان یا ساکی مجزا قرار دهید و حتی در بستن چمدان او، از خودش کمک جدی بگیرید. این اقدام هم انضباط را به فرزندتان خواهد آموخت و هم او را بر سر ذوق می آورد.

داروهای ضروری فراموش نشود

با توجه به شناختی که از فرزندتان دارید بردن برخی از دارو ها ضرورت دارد. مثلا برخی از کودکان در هنگام قرار گرفتن در ماشین دچار تهوع و سرگیجه می شوند پس برای این دست کودکان بردن داروهای ضد تهوع ضرورت دارد. و یا در سفرهای نوروزی به علت متغیر بودن هوای بهار، بردن داروهای سرماخوردگی و خصوصا تب برها ضرورت دارد.

داروهای ضد اسهال و ضد استفراغ را هم از قلم نیندازید.

البته از خود درمانی در طی سفر جدا خودداری کنید اما برای زمانهایی که دکتر و درمانگاه در دسترس تان نیست حتما پیش بینی های لازم را داشته باشید.

در انتخاب غذا بسیار دقت کنید

والدین نباید فراموش کنند که سفر با کودکان شرایط خاص خود را دارد. بچه ها لطیف تر و حساس تر از آن هستند که بتوانند هر چیزی بخورند یا هرجایی بخوابند پس باید به این مساله دقت کافی شود. حتی توصیه می کنیم برای آشپزی کردن در سفر وسایل اولیه را به همراه داشته باشید تا کودکتان از تغذیه سالم تری برخوردار باشد و دایما مجبور نباشد از غذاهای بیرون تناول کند. هر چند این وضعیت برای مادرخانه قدری دشوار است اما به هر حال داشتن یک سفر سالم بسیار شادتر از سفری است که توام با بیماری و مسمومیت های مختلف باشد.

آموزش مدیریت مالی به کودکتان فراموش نشود

حتی اگر وضعیت مالی خیلی خوبی هم دارید، باز دلیل نمی شود که در سفر ولخرجی زیادی کنید و هر چه دیدید و دل تان خواست یا فرزندتان بهانه اش را گرفت،  آن را تهیه کنید. فراموش نکنید که فرزندان ما همیشه در حال یادگیری از رفتارهای ما هستند پس مدیریت مالی در سفر را فراموش نکنید. قبل از سفر برای کودکتان شرح دهید که مقدار مشخصی از خرید را می تواند داشته باشد و هر چیزی را که خوشش آمد نمی تواند تهیه کند این یعنی از میان تمام آنچه که می بیند باید دست به انتخابهای محدودی زند و از زیاده روی خودداری کند.

یک دفتر خاطرات کودکانه تهیه کنید

اگر والدین خوش ذوقی باشید به فرزندتان خاطره نویسی در سفر را هم می آموزید. یک دفتر بدون خط برای فرزندتان تهیه کنید. مقداری چسب و مداد رنگی و قیچی و .. هم در وسایل سفرش قرار دهید.

در هر روز سفر می توانید فرزندتان را ترغیب کنید که در مورد مکانهای دیدنی نقاشی بکشد یا اگر با گیاه، عکس، تصویر یا هر چیز جذاب دیگری مواجه شده است، آن را در دفتر خاطرات کوچکش بچسباند. بالای هر صفحه تاریخ و مکان را اضافه کنید تا فرزندتان از کاری که می کند بیشتر لذت ببرد.

قطعا دست یابی به تنوع دیداری و شنیداری، کسب تجربه، افزایش حس صمیمیت، تحکیم روابط خانوادگی و . .. از فواید سفر رفتن برای کودکان است.

همچنین مسافرت روحیه مشارکت جمعی را در بین افراد تقویت می کند، پس مسافرتهای نوروزی فرصتی مغتنم برای تقویت این روحیه در کودکتان است. بنابر این مسافرت می تواند ضمن فراهم نمودن تجارب جدید برای کودکان، منجر به تقویت روحیه جمعی و مشارکت بین اعضای خانواده شود.

ضمنا فراموش نکنید که مسافرت، خصوصا مسافرت رفتن با کودکان که از حساسیت و توجه بیشتری باید برخوردار باشد، زمانی نتیجه مطلوب روحی و روانی دارد که با برنامه ریزی قبلی صورت بگیرد.

متأسفانه بسیاری از خانواده ها برای رفتن به سفر و گذران اوقات فراغت برنامه ریزی قبلی را ندارند. خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و اقتصادی بدون دقت و برنامه ریزی تصمیم به مسافرت می گیرند در نتیجه این نوع مسافرت ها خصوصا برای خانواده هایی که دارای کودکان کم سن و سال هستند، نه تنها آرامش روحی برای آنها ایجاد نمی کند بلکه استرس ها و دغدغه های روحی آنها را افزایش می دهند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.