تبیان، دستیار زندگی
كتاب دوجلدی «روزها و روزگاران سخت» و با موضوع تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد، آخرین کتابی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی بر آن مقدمه نوشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«روزها و روزگاران سخت»، آخرین کتابی که آیت‌الله رفسنجانی بر آن مقدمه نوشت

كتاب دوجلدی «روزها و روزگاران سخت» و با موضوع تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد، آخرین کتابی است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر آن مقدمه نوشت.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title
كتاب دوجلدی «روزها و روزگاران سخت» با موضوع تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق، در بیش از هزار و پانصد صفحه منتشر شد.

دفتر نشر معارف انقلاب، كه ناشر اختصاصی آثار آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است، اعلام كرد کتاب دوجلدی «روزها و روزگاران سخت» آخرین كتابی است كه وی برای آن مقدمه‌ای كامل نوشته است و همزمان با چهلمین روز وفات وی منتشر و به همه دوستداران انقلاب اسلامی و به همه همراهان و همفكران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تقدیم می‌شود.

كتاب دوجلدی «روزها و روزگاران سخت» که با موضوع تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق، در بیش از هزار و پانصد صفحه، تهیه و تنظیم شده است، آخرین كتابی است كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آن‌را در چند نوبت به صورت كامل بازخوانی و بازنویسی و اصلاحات و نظرات تكمیلی خود را حاشیه‌نگاری کرد، تا سرانجام متن نهایی حاصل شد و بر آن مقدمه‌ای نوشت. 

متن كامل این مقدمه به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
محققان و اندیشمندان حوزه تاریخ معاصر ایران، می‌دانند كه من در طی سالیان گذشته، خصوصا از دهه هفتاد به بعد، مصاحبه‌های متعدد و متنوعی در خصوص رویدادهای انقلاب و وقایع بعد از آن داشته‌ام. بخشی از این مصاحبه‌ها، به مناسبت‌های مختلف انتشار عمومی یافته و بخشی دیگر، به دلایل گوناگون، انتشار نیافته است. اما همه آنها براساس برنامه‌ریزی دفتر نشر معارف انقلاب، به عنوان یكی از كتاب‌های جنبی، همراه با كتاب خاطرات هر سال تنظیم و منتشر می‌شود.

در این میان وقتی طرح تدوین تاریخ شفاهی عصر انقلاب و جمهوری اسلامی، بر مبنای تدوین مجدد و موضوعی این مصاحبه‌ها و انجام مصاحبه‌های تكمیلی برای آنها، توسط بشیری، مطرح شد، انجام آن را با توجه به اقبال محققان و جوانان عزیز، از این نوع سبك نگارش رویدادهای تاریخی، مفید و مناسب دیدم و قول همراهی دادم.

حال آنچه پیش روی شماست، جلد اول از همین مجموعه است كه تحت عنوان «روزها و روزگاران سخت» و با موضوع تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق، تهیه و تنظیم شده است. برای به نتیجه رسیدن این كار، ابتدا كلیه گفته‌های من در مورد جنگ، فیش‌برداری شده و سپس با بررسی مقایسه‌ای آنها با خاطرات، كمبودها، نواقص و ابهامات موجود در شرح این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران، با انجام چند مصاحبه جدید، برطرف شده است.
در نهایت، خودم نسخه اولیه تهیه شده را خوانده‌ام و طی چندین مرحله رفت و برگشت و انجام اصلاحات لازم، نسخه نهایی، تدوین و آماده انتشار شده است.

از حیث محتوا، كتاب حاضر شرح مفصلی است از رویدادها و حوادث مربوط به سال‌های اولیه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس. تفاوت محتوای این كتاب با مجموعه كارنامه و خاطرات روزنوشت و مجموعه دیگری كه تحت عنوان كارنامه و خاطرات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، تهیه شده است كه در آن مجموعه‌ها، خاطراتم را از وقایع و رویدادهای جنگ آورده‌ام، اما این كتاب به صورت پرسش و پاسخ است و هدف آن پاسخگویی به كلیه ابهامات و شبهات احتمالی در مورد این رویداد تاریخی است.

خوب است كه خوانندگان گرامی و علاقه‌مندان و اهل نظر، پس از مطالعه این كتاب، اگر پرسشی و ابهام دیگری در مورد رویدادهای جنگ تحمیلی دارند، مطرح كنند تا انشاءالله در چاپ‌های بعدی، به آنها نیز پاسخ داده شود.

امیدوارم این مجموعه جدید نیز مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار گیرد و بتواند در بازنویسی رویدادها و وقایع مهم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، مفید واقع شود.

لازم می‌دانم از زحمات جناب آقای عباس بشیری در طراحی و تدوین این مجموعه قدردانی کنم و از دفتر نشر معارف انقلاب كه حاصل این كوشش و تلاش مجددانه را، به زیور طبع آراسته است، تشكر كنم.

منبع: ایبنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .