تبیان، دستیار زندگی
آموزه های دینی نقش به سزایی در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بازی می کند. اما بعضی از افراد همواره بر این باورند که این آموزه ها مختص به حلال و حرام و عقاب و عتاب اخروی است، در حالی که توجه به این آموزه ها می تواند در زندگی خانوادگی و اجتماعی ، رفتارها و س
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی کارنامه خانواده شما تا نوروز

آموزه های دینی نقش به سزایی در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بازی می کند. اما بعضی از افراد همواره بر این باورند که این آموزه ها مختص به حلال و حرام و عقاب و عتاب اخروی است، در حالی که توجه به این آموزه ها می تواند در زندگی خانوادگی و اجتماعی ، رفتارها و سبک زندگی انسان بسیار مفید و آموزنده باشد.

مرضیه ولی حصاری- بخش خانواده ایرانی

بررسی کارنامه خانواده شما تا نوروز

حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و کمتر از سی روز به پایان سال مانده است، بد نیست کمی چرتکه بیاندازیم و ببینیم با نامه اعمال خود چه کرده ایم.

حسابرسی اعمال

در حدیثی از امام موسی کاظم (ع) آمده است که می فرمایند: «هر کس که هر روز از خود حسابرسی نکند از ما نیست. پس اگر کار نیکی انجام داده باشد از خداوند بخواهد که آن را افزون تر کند و اگر بد کرده باشد از خدا آمرزش بطلبد و به سوی او توبه کند.» (مستدرک الوسائل، ج12، ص 153)

اگر ما مقید شویم که هر روز از خود حسابرسی کنیم نه تنها در امور دینی مثل نماز و روزه، خمس...  بلکه در هر امر روزمره ای که به نظر ما کوچک و کم اهمیت می آید، ولی می تواند در روح و روان و قلب ما تاثیر گذار باشد می توانیم مسیر بهتری را برای آینده خود ترسیم کنیم.

زیرآبت را زدم

در محیط های کاری و ادارات یکی از رزائل اخلاقی که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم زیرآب زنی و کارشکنی برای دیگران است. شاید خودمان گمان نمی کنیم که مرتکب این عمل شده باشیم اما در اعمال و رفتار خود اسباب آزار و ناراحتی دیگران را فراه آورده ایم.

هر روز در هنگام حسابرسی اعمال خود چرتکه ای بیدازید آیا رفتار آن روز شما با مادر و یا همسرتان صحیح بوده؟ آیا باعث رنجش همکارتان شدید؟

اگر از پیشرفت سایر همکارانتان احساس ترس می کنید و یا در هنگام موفقیت دیگران سعی می کنید جلوی پای آنها سنگ بیندازید متاسفانه به فردی زیراب زن تبدیل شده اید.

هر شب قبل از خواب و یا هر زمان مناسب دیگری فکر کنید آیا شما در کار دوستان و همکارانتان کارشکنی کرده اید... آیا از این که دیگران در مسیر موفقیت قرار بگیرند ناخشنود می شوید  و تلاش کرده اید جلوی آنها را سد کنید. اگر جواب این سوالات مثبت است باید به فکر باشد به هر طریقی چه توسط تصمیمات شخصی خود و یا به کمک یک مشاور بر این مشکل فائق بیاید.

چه آسان قضاوت کردم

همه ما می دانیم قضاوت کردن رفتار و گفتار دیگران کار درستی نیست و یک ناهنجاری به حساب می آید. اما بیشتر اوقات آگاهانه و چه ناآگاهانه دست به قضاوت های عجولانه می زنیم. گاهی همین قضاوت کردن ها می تواند مسیر زندگی دیگران و یا حتی خود ما را تغییر دهد. در این رفتار خود بیندیشید و علت را جستجو کنید و تصور کنید قاضی عادلی در حال بررسی این عمل شماست. آیا به خودتان حق می دهید و یا خود را محکوم می کنید.

شکستنی جبران ناپذیر

اینکه شما با فعل، گفتار و کردار خود باعث رنجش و شکست دلی شوید می تواند جبران ناپذیر باشد. دلی که شکست و رنجشی که حاصل شد به سختی التیام می پذیرد. هر روز در هنگام حسابرسی اعمال خود چرتکه ای بیندازید آیا رفتار آن روز شما با مادر و یا همسرتان صحیح بوده؟ آیا باعث رنجش همکارتان شدید؟ آیا کدورتی را بر دل دوستتان نشاندید. اگر در نامه اعمال خود نکات منفی در این زمینه یافتید درصدد جبران برایید که گاهی خیلی زود دیر می شود.

هر شب قبل از خواب و یا هر زمان مناسب دیگری فکر کنید آیا شما در کار دوستان و همکارانتان کارشکنی کرده اید... آیا از این که دیگران در مسیر موفقیت قرار بگیرند ناخشنود می شوید

بی توجهی

بی توجهی در کانون خانواده می تواند معضلات بزرگی را برای تک تک اعضای خانواده به وجود بیاورد. اگر بی توجهی از سوی هر کدام از اعضای خانواده باشد به نوعی کل خانواده را درگیر مشکلات خواهد کرد. اگر به همسرتان بی توجه هستید به زودی کانون گرم زندگی خود را از دست خواهید داد. با بی توجهی به فرزندانتان ممکن است آنها را در گردابی از مشکلات رفتاری و اجتماعی غرق کنید و اگر نسبت به پدر و مادر خود بی توجه هستید در حالی که آنها به شما نیازمند هستند باید منتظر عواقب سختی برای خود باشید.

شاید هیچ گاه فکر نکرده باشید در نامه اعمالتان گناهی به نام بی توجهی ثبت شده باشد اما شک نکنید، بی توجهی و عدم مسئولیت پذیری شما باید از جانب خودتان مورد قضاوت و موشکافی دقیق قرا بگیرد.

و در آخر...

اگر می خواهید در روز حسابرسی اعمال خود در محضر پروردگار و همچنین در حسابرسی های شخصی خود در زندگی شخصیتان سر بلند باشید. حسابرس عادلی باشد. هر چیز کوچکی را که گمان می کنید نقطه سیاهی در کارنامه اعمالتان باشد بیرون بکشید و آن را منطقی مورد بررسی قرار دهید و به دنبال راهکارهای مناسبی برای حل آن باشید و بدانید هیچ گاه از این حسابرسی متضرر و مغموم نخواهید شد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.