تبیان، دستیار زندگی
از نخستین روزهای امضای برجام ، ایران اسلامی بتدریج شروع به عملیاتی نمودن تعهدات خود نمود؛ به طوری که پس از گذشت چند ماه بخش عظیمی از موارد مربوط به ایران اجرا شد ؛ این در حالی بود که طرف مقابل نه تنها به تعهدات خویش عمل نکرد بلکه طرح تمدید تحریم های 10 سا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری سانتریفیوژهای تاسیسات فردو

از نخستین روزهای امضای برجام ، ایران اسلامی بتدریج شروع به عملیاتی نمودن تعهدات خود نمود؛ به طوری که پس از گذشت چند ماه بخش عظیمی از موارد مربوط به ایران اجرا شد ؛ این در حالی بود که طرف مقابل نه تنها به تعهدات خویش عمل نکرد بلکه طرح "تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران" از سوی آمریکا موضوعیت یافت.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

جمع آوری سانتریفیوژهای تاسیسات فردو

موضوع توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 ، طی قریب به یک سال گذشته تیتر اول بسیاری از رسانه های جهان بود. بسیاری از رجال سیاسی کشورهای مختلف بر این باور بودند که امضای برجام پایانی است بر اختلافات سیاسی میان ایران و آمریکا؛ اما تحلیگران ریز بین سیاسی بر اساس تجربه و روابط خصمانه ی آمریکا با ایران، از ابتدای امر نتیجه ی این جریان را پیش بینی کرده و تردیدی نداشتند که دولتمردان ایالات متحده پس از نیل به اهداف خود سریعا آن را نقض نموده و با بهانه های کهنه و واهی از جمله تروریسم و اسلام هراسی ، ایران را متهم جلوه می دهند.

پس لرزه های بعد از برجام

از نخستین روزهای امضای برجام ، ایران اسلامی بتدریج شروع به عملیاتی نمودن تعهدات خود نمود. به طوری که پس از گذشت چند ماه بخش عظیمی از موارد مربوط به ایران اجرا شد ؛ این در حالی بود که طرف مقابل نه تنها به تعهدات خویش عمل نکرد بلکه طرح "تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران" از سوی آمریکا موضوعیت یافت.

چندی پیش و در آخرین روزهای حضور اوباما در کاخ سفید، قانونگذاران مجلس سنای آمریکا طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

در بعد فنی در برجام ، ایران به آنچه که ملزم  شده بود عمل کرد و اخیرا هم  گام های جدیدی برداشته ایم و آن جمع آوری زیرساخت های مرتبط به سانتریفیوژها در تاسیسات فردو است."

هرچند که وی این طرح را امضا نکرد اما آن را به قانون تبدیل نمود و در کمال ناباوری امروز باید در انتظار واکنش های احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا (دونالد ترامپ) باشیم که آیا قصد اجرای تهعدات خود را دارد و یا تصمیم دیگری در این باره اتخاذ خواهد کرد.

در این راستا  "جاش ارنست" ، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت : "ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم."

آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و برجام

مدیر آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی (یوکیو آمانو) که طی یک سال گذشته موضع خاصی را در قبال بدعهدی های آمریکا اتخاذ نکرده بود اخیرا در حاشیه یک نشست در دوبی امارات گفت: ایران به استثناء مواردی که ذخایر آب سنگین آن اندکی از حد مجاز فراتر رفته بود به تعهد خود در برجام عمل کرده است. هم‌اکنون اوایل آغاز به کار دولت ترامپ است و ما مایل هستیم تا با آن‌ها ارتباط داشته باشیم. فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش یافته و این یک سود محسوب می‌شود. چیزی که اهمیت دارد ادامه اجرای برجام است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش یافته و این یک سود محسوب می‌شود. چیزی که اهمیت دارد ادامه اجرای برجام است.

وی از اظهار نظر در مورد تلاش احتمالی دولت ترامپ برای تغییر مفاد برجام خودداری و تاکید کرد که نحوه اجرای پادمان‌های امنیت باید مشابه دیگر کشورها باشد. هیچ مسئله سیاسی وجود ندارد که اجرای برجام را تغییر دهد.

به گفته آمانو اجرای برجام «‌بسیار حائز اهمیت است و این موضوع به تلاش همه طرف‌ها نیازمند است. وی تاکید کرد که آژانس ابزار راستی‌آزمایی قدرتمندی را در اختیار دارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کرده‌اند.

پایبندی ایران به برجام

با تمام فشارها و عدم اجرای تعهدات آمریکا به آنچه وضع شده بود ، جمهوری اسلامی با تمام توان به این توافق نامه پایبند است تا راه را بر بهانه تراشی های آمریکا ببندد تا جایی که دکتر علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) اخیرا اعلام کرده : "در بعد فنی در برجام ، ایران به آنچه که ملزم  شده بود عمل کرد و اخیرا هم  گام های جدیدی برداشته ایم و آن جمع آوری زیرساخت های مرتبط به سانتریفیوژها در تاسیسات فردو است."

باید توجه داشت که در بعد حقوقی که به مواردی چون بازرسی و پروتکل الحاقی ارتباط دارد معتقدیم هیچ مشکلی وجود ندارد، تنها بعدی که از نگاه ما مهم است به تحریم ها و بعد سیاسی توافق ارتباط دارد زیرا در این بخش مشکلاتی دیده می شود و آن اینکه طرف دیگر توافق، به تعهداتش در توافق هسته ای عمل نمی کند. در ظاهر ممکن است کارهایی انجام بدهند تا وانمود کنند به تعهداتشان پایبندند اما در واقع کار خاصی انجام نمی دهند زیرا اگر کاری در این زمینه انجام داده باشند مشکلات موجود در تعامل با بانک های بزرگ را چگونه باید ارزیابی کرد، آنان در این زمینه هیچ گامی برنداشته اند.

منابع : خبرگزاری ایسنا / خبرگزاری صدا و سیما / انتخاب