تبیان، دستیار زندگی
سفر كردن، فقط تماشا كردن و عكس گرفتن نیست، این تغییری است كه پایدار است تغییراتی كه سفر در شما ایجاد می كند در روح شما می ماند، شیوه زندگی شما پس از هر سفر تغییر می كند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دسته جمعی های نوروزی

مدیریت ارتباطات در سفرهای دسته جمعی نوروز

سفر كردن، فقط تماشا كردن و عكس گرفتن نیست، این تغییری است كه پایدار است تغییراتی كه سفر در شما ایجاد می‌كند در روح شما می‌ماند، شیوه زندگی شما پس از هر سفر تغییر می‌كند....

مریم عطاریان-بخش خانواده ایرانی تبیان

مدیریت ارتباطات در سفرهای دسته جمعی نوروز

لذت بخش ترین سفرها مربوط به زمان هایی است که در جمع خانوادمان هستیم، چون لذت بردن از جمع های خانوادگی، تجربه وصف ناپذیری خواهد بود. در این میان طبیعتا یک سری مشکلات هم پیش خواهد آمد. باتوجه به اینکه سلیقه ها متفاوتند، بچه ها دنبال یه فضایی هیجان انگیزند که پر از ماجراجویی باشد، اما بزرگترها به دنبال مکانی هستند که پر از آرامش و سکوت باشد تا خستگیِ چند وقت کاری را رفع کنند. ضمن اینکه یکی دیگر از ویژگی های مهم سفرهای دسته جمعی، افزایش ارتباط و تعامل با خویشان است. مثلا تصور کنید چند خواهر و برادر تصمیم میگیرند به صورت خانوادگی با هم سفر کنند. طبیعتا در این شکل سفر، میزان تعامل چند خانواده به شدت افزایش یافته و ارتباطات چند خانواده برای چند روز بسیار در هم تنیده می شود.

در این دست مواقع حتی اگر هر یک از خانواده ها  با یکدیگر ارتباطات بسیار خوبی داشته اند، این ارتباط نزدیک تر در طول سفر، چیز دیگری است.در طی ایام سفر مجبورید با افرادی از اعضای خانواده دیگر که هر یک سبک زندگی و حتی فرهنگ و روش خاصی برای خود دارند، ارتباط نزدیک تری داشته باشید و احتمال کمی وجود دارد که شما بتوانید در این جمع شلوغ با هم افراد رابطه بسیار صمیمانه ای داشته و یا سبک زندگی هر یک از اعضا، بسیار به هم نزدیک و متقارن باشد. به این ترتیب شروع یک سفر دسته جمعی و شلوغ، همزمان است با شروع سبک جدید از زندگی برای چند روز.هر چه روابط افراد در این سفر نزدیک تر و صمیمی تر باشد قطعا سفری شادتر وموفق تر خواهید داشت چرا که کمتر احتمال دارد تنش و مشکل و اختلاف ایجاد گردد.به این ترتیب، در مواقع خوشحالی و شادی با اقوام خود شادتر خواهید بود و احتمال بروز اختلاف نظر و تنش کاسته می شود.

برای اینکه ارتباط میان فردی تان در سفر با سایر اعضای خانواده و فامیل بیشتر باشد، وقت خود را طوری تنظیم کنید که در تنهایی و انزوا نباشید

با این همه اصولی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید می توانید ارتباطهای نزدیک تر و صمیمانه تری با اهالی سفر برقرار کنید. برخی از این اصول عبارتند از:

برقراری ارتباط درست موضوعی حیاتی و اساسی است، به آن توجه کنید

گاهی برخی از همسفرهای شما تمایلی به برقراری ارتباط ندارند چون ارتباط با همسفرها را چندان مهم نمی دانند و همواره در پیله تنهایی خود به سر می برند بدون اینکه توجهی به اطرافیان خود داشته باشند. گاهی نیز این تصور اشتباه وجود دارد که  برقراری ارتباط با همسفرها و یا به نوعی قاطی شدن با آنها خطرناک است. چنین نگرشی باعث آسیب رسیدن به اعتماد به نفس و  اطمینان می شود. به یاد داشته باشید که از جنبه های مختلف به انسان ها توصیه شده است ارتباط میان فردی برقرار کند. در دین و آیین ما نیز به برنامه های گروهی و دسته جمعی توصیه زیادی شده است.

پیشداوری، تعصب و دیدگاههای قالبی را کنار بگذاریید

متاسفانه بسیاری از ما عادت داریم افراد یا خانواده های اطراف خود را  با دیدگاههای قالبی مورد قضاوت قرار دهیم. مثلا خانواده عمه پری خیلی ولخرج و بی فکر هستن؛ دایی کیومرث با همه مثل سربازای پادگان رفتار می کنه؛ و ..

به چنین دیدگاههایی پیش داوری نیز گفته می شود. این دیدگاه بسیار مردود است. یکی از عوارض منفی این پیش داوری ها آن است که قبل از ایجاد ارتباط و آشنایی، دیدگاههای منفی نسبت به دیگر همسفرها ایجاد شده و مانع یک ارتباط سالم و طبیعتا یک سفر شاد و لذت بخش می شود. به جای اینکه بر اساس این دیدگاههای ناسالم درباره سفر دسته جمعی تان فکر کنید، سعی کنید همسفرهای خود را بشناسید و بر اساس شناخت خود ارتباطی مناسب در سفر برقرار کنید.

خود را در جمع قرار دهید

برای اینکه ارتباط میان فردی تان در سفر با سایر اعضای خانواده و فامیل بیشتر باشد، وقت خود را طوری تنظیم کنید که در تنهایی و انزوا نباشید. خصوصا سعی کنید در سفر نوروزی امسال تان اینترنت را قطع کنید و دایما سرتان به شبکه هیا مجازی  سرگرم نباشید. استفاده از بازی های دسته جمعی در میان خویشان و خانواده لذت خاصی به مسافرت شما می بخشد.

به برنامه های دسته جمعی احترام بگذاید و حتما شرکت کنید. قطعا برنامه های دسته جمعی طوری نمی تواند باشد که نظر مثبت تک تک اعضای گروه جلب شود لذا اگر برای نوع غذا، رفتن به یک مکان تفریحی، انتخاب یک سرگرمی  دسته جمعی، زمان خواب، زمان بیدار شدن، زمان صرف غذا و .. اتفاق نظری صورت گرفت که شما با آن مشکل داشتید، تا جایی که می توانید خود را هماهنگ کنید و از جمع دوری نکنید.

هنگامی که یک  سفر دسته جمعی آغاز می شود اولین چیزی که با آن روبرو می شویم تفاوتهاست. اختلاف بین افراد در یک سفر طبیعی است البته منظور دعوا و تنش نیست بلکه منظور تفاوتهای طبیعی است که میان افراد وجود دارد.

بیشتر فعالیتهای تان را دسته جمعی برنامه ریزی کنید

برای اینکه در جمع خویشان و خانواده خود شادتر باشید سعی کنید زمان بیشتری را در فعالیتهای دسته جمعی صرف کنید تا بتوانید لذت بیشتری از ایام تعطیلات نوروز و سفر دسته جمعی خود ببرید.

همسفرهای خود را بهتر بشناسید

از آنجا که قرار است چند روزی از ایام نوروز را در کنار چند خانواده دیگر از اقوام، سپری کنید، بهتر است آنها را بهتر بشناسید و رابطه خوبی با آنها برقرار کنید؛ چرا که همواره این شانس وجود دارد که در آینده نیز همسفرهای خوب شما شوند.

اختلافات را بپذیرید و به آن جنبه ارزشی ندهید

هنگامی که یک  سفر دسته جمعی آغاز می شود اولین چیزی که با آن روبرو می شویم تفاوتهاست. اختلاف بین افراد در یک سفر طبیعی است البته منظور دعوا و تنش نیست بلکه منظور تفاوتهای طبیعی است که میان افراد وجود دارد. مهم این است که افراد مهارت کنار آمدن با تفاوتها را به خوبی بدانند و بر اساس آن عمل کنند. بهتر است ضمن دیدن تفاوتها و اختلافها، جنبه ارزشی به موضوع ندهید. شما با دیگران فرق هایی دارید؛ نه شما بد هستید و نه دیگران بلکه با هم تفاوت دارید. مهم آن است این تفاوتها باعث آسیب دیدن و زیان به دیگران نشود.

برای اینکه سفر دسته جمعی خوبی داشته باشید لازم است که این نکات را مد نظر قرار دهید:

- نیم ساعت قبل از اینکه برای خواب آماده شوید، از کارهای مهمی که باید روز بعد انجام دهید فهرستی تهیه کنید. جایی که قرار است بروید، ساعت از خواب بلند شدن ، تعیین نسبی زمان بازگشت به خانه، غذایی که فردا باید تهیه شود و حتی اینکه فردا قرار است چه کسی مسئول تهیه غذا باشد، صحبت کنید و برنامه ریزی نمایید. بهتر است هر وعده غذایی توسط یک خانواده تامین شود تا فشار بر روی یک نفر نباشد.

- از همان آغاز صبح سراغ برنامه از پیش تعیین شده بروید و سعی کنید به طور حدودی بر همین اساس حرکت کنید. اگر یک سفر توام با برنامه ریزی ومدیریت باشد، هم به هم افراد خوش می گذرد و هم به اندازه کافی به تفریح و استراحت و سایر مسایل رسیدگی می شود.

- طوری برنامه ریزی کنید که همه اهالی سفر بتوانند با آن برنامه خود را هماهنگ کنند و زیاد سخت گیری در کار نباشد و از برنامه ریزی های فشرده بپرهیزید.

- سعی کنید در برنامه ریزی تان حتما نظر همگان جلب شود و به سلایق مختلف توجه شود.

- در زمان برنامه ریزی بررسی کنید و ببینید در چه ساعاتی از شبانه روز بازده و شادابی همسفرهایتان بیشتر است و سپس بخش عمده تفریحات را در همان ساعات قرار دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.