تبیان، دستیار زندگی
تهران - ایرنا - سه نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت جدیت لازم را برای حل مشکل ریزگردها دارند، تصریح کردند: معضل ریزگردها با اجرای طرح ملی رفع می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح ملی برای حل مشکل ریزگردها مطرح شود

سه نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت جدیت لازم را برای حل مشکل ریزگردها دارند، تصریح کردند: معضل ریزگردها با اجرای طرح ملی رفع می شود.

بخش اجتماعی تبیان

 ریزگردها

سه نماینده استان خوزستان در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری یادآور شدند: 35 درصد منشا ریزگردها منشا داخلی و 65 درصد منشا خارجی دارد که کانون های داخلی بیشتر در نزدیک سکونت گاه های مردم است .
همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس درباره پدیده ریزگردها در خوزستان گفت: مشکل اساسی امروز مردم این استان پدیده ریزگردهاست؛ خوزستان از ابتدای دهه 80 با این پدیده روبه رو است که یکی از دلایل آن کمبود آب در این استان است.
وی با یادآوری این که پدیده ریزگردها در استان خوزستان ریشه داخلی و خارجی دارد، افزود: 35 درصد منشا ریزگردها داخلی و 65 درصد خارجی است که کانون های داخلی بیشتر در نزدیک سکونت گاه های مردم است و همین موضوع باعث شده که ریزگردها در این مناطق بیشتر باشد.
نماینده مردم اهواز در مجلس دهم گفت: هفت کانون داخلی ریزگردها مساحتی در حدود 350 هزار هکتار دارد که اگر این کانون ها کنترل شود 40 یا 50 درصد شدت گرد و غبار کمتر می شود.
یوسفی با تاکید بر اینکه بدترین نوع گرد و غبار کانون های داخلی است، یادآور شد: برای کانون های خارجی باید دیپلماسی کشور بیشتر فعال شود، زیرا اگر وضعیت ریزگردها به همین گونه باقی بماند ما با مشکلات عدیده ای برای تمام کشور روبه رو می شویم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: متاسفانه به فاصله 15روز دو بار مردم خوزستان به ویژه اهواز با قطعی آب، برق، تلفن روبه رو بودند.
یوسفی افزود: اگر این اتفاق در فصول گرم رخ می داد آسیب های بیشتری به کشور وارد می شد.
وی با بیان اینکه مجلس و دولت جدیت کامل برای حل این موضوع دارند، گفت: موضوع ریزگردها در داخل استان حل نمی شود، بلکه در این زمینه باید یک طرح ملی مانند دریاچه ارومیه ارائه شود؛ اگر این موضوع در این استان کنترل نشود به دیگر استان ها سرایت می کند.
همچنین جواد کاظم نسب دیگر نماینده اهواز نیز گفت: بیش از 15 روز از ورود گرد و غبار و فلج شدن زندگی مردم در خوزستان می گذرد ولی مشکلات مردم این استان حل نشده و ما باز هم شاهد بحران در خوزستان هستیم.
وی با بیان اینکه قطعی برق، آب و تلفن زندگی روزمره مردم را فلج کرده، اظهارکرد: همه این مشکلات ناشی از بی توجهی و بی تفاوتی وزارت نیرو است.
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: وزارت نیرو در این مدت عملکرد بسیار بدی داشته است، چون باید ایستگاه ها و پست های برق به صورت مرتب دو بار در سال با آب مقطر و در برخی از شهرستان ها پنج بار شستشو داده می شد، که این کار صورت نگرفته است.
کاظم نسب ادامه داد: قطعی ژنراتورها و مدارهای برق که کمک به تصفیه خانه و آبرسانی می‌کند عامل قطعی آب شده بطوری که در هشتم و نهم بهمن مردم خوزستان 48 ساعت قطعی آب و برق داشته و همین موضوع در روزهای 28 و 29 بهمن نیز تکرار شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا آب کارون در این شرایط می خواهد انتقال پیدا کند اظهارکرد:انتقال صورت گرفته غیر عاقلانه و بدون مجوز بوده که حتی محیط زیست نیز راضی به انجام این پروژه نبود.
وی افزود: موضوع تفحص از پروژه انتقال آب موسوم به بهشت آباد در کمیسیون کشاورزی مطرح و به تصویب رسیده، و انتظار می رود که با همت نمایندگان خوزستان و نظر رئیس مجلس از اجرای این طرح جلوگیری شود.
عباس پاپی زاده نماینده دزفول نیز گفت: ریزگردها به عنوان پدیده جدید کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: نقطه شروع بحران از خوزستان است که باید با نگاه ملی راهکارهای مناسب برای حل این بحران اندیشید.
این نماینده مجلس گفت: طبق بررسی ها موضوع مدیریت آب و برق و منابع آب با چالش های اساسی روبه رو هستند، و هم اکنون نمی‌توان از نیمی از دشت های کشور برداشت داشت که اینها ناشی از مدیریت ضعیف در حوزه منابع آب خوزستان است.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو به صورت تک بعدی به موضوع آب نگاه می کند،اضافه کرد:پدیده ریزگردها نخستین اثر مدیریت ضعیف وزارت نیرو در بحث آب است، چون برداشت آب به صورت غیر مجاز و غیر حساب شده انجام شده و تنش هایی را به وجود آورده است.
پاپی زاده افزود: پدیده ریزگردها مشکلات عمده ای در خوزستان و به دنبال آن در 22 استان دیگر به وجود آورده است.
وی گفت: رعایت نکردن حقابه زیست محیطی دامپروران، دامداران منطقه و به دنبال آن خشک شدن مراتع و تالاب ها از جمله عوامل ایجاد کانون ریزگردها است.
وی ادامه داد: این کانون ها به نوعی رسانای قوی تبدیل شده که باعث قطعی برق در سراسر استان خوزستان می شود؛ قطعی برقی که بر تمام شبکه های خدمات رسانی تاثیر می گذارد.
وی از حذف تبصره مربوط به اختصاص بودجه برای حل مشکل ریزگردها در بودجه 96 انتقاد کرد و اظهارکرد: از سال92 که مجلس برای کنترل ریزگردها بودجه ای را اختصاص داد متاسفانه تخصیص این بودجه نزدیک به صفر بوده و در یکی دو سال اخیر نیز دولت اقدام به حذف این تبصره کرده که جای سوال دارد؛ دولت به فکر خوزستان نیست.
وی یادآور شد: بهتر است حداقل به فکر کاهش تولید نفت باشد چون با ورود پدیده ریزگردها تولید نفت چند صد بشکه کاهش پیدا کرد که این موضوع تاثیر مستقیم بر روی بودجه دولت می گذارد.
وی با اشاره به اینکه این مساله به یک موضوع امنیت ملی تبدیل خواهد شد ادامه داد: در خوزستان که یکی از استان های مهم مرزی که تولید کننده درآمد کشور است به دلیل ورود پدیده ریزگردها زیرساخت های استان به چالش کشیده شد و تمام ادارات در مقطعی نتوانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مشکلی که در نهایت باعث ایجاد اضطراب در بین مردم و نبود ارتباط بین مسئولان شد.
پاپی زاده گفت: اگر با این پدیده مقابله نشود در پنج سال آینده به بزرگترین چالش اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور تبدیل می شود، در حالی که دولت می تواند با اختصاص بودجه کمی این موضوع را کنترل کند.
وی افزود: در بودجه 200 میلیارد تومان برای منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و 100 میلیارد تومان برای سازمان محیط زیست اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: قرار است تا 6 ماه آینده نیز پست های فعلی برق خوزستان به پست های فشرده تبدیل شود؛ همچنین فراخوانی برای حضور گروه های شستشو به استان داده شده که تاکنون مقدمات استقرار 12 گروه ایجاد شده است.



منبع:www.irna.ir
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .