تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حریم کوثر تا امام عصر جانبخش دلها

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
عکس تجمیعی جمعه

منابع تاریخی حمله به خانه شریف!   

بسیاری از موضوعات تاریخی به میزانی در میان مردم اهمیت پیدا می کند که منابع تاریخی از ذکر آن ناگذیر خواهند بود!

کوثری که حرمتش حفظ نشد!  

می دانیم که فرزندان پیامبر عزیز ما، همه می مردند و این نکته، دستمایه ای برای دشمنان پیامبر شده بود که او را ترور شخصیت کنند؛ اما خداوند به او دختری عطا فرمود و سوره کوثر را در شأن او نازل کرد. دختری که باعث تداوم نسل پیامبر شد و احترام پدر ارجمندش به او، شخصیت زن را برای جهان آن روز تبیین کرد و برای جهان امروز ما نیز درس هایی زیادی دارد.

ریشه شعارهای انقلابی در قرآن    

یکی از مباحث و مسائلی که گاهی در بعضی محافل و مجالس شنیده می شود، محتوی بعضی از شعارهای انقلابی است! چرا بعد از سه دهه از سپری شدن انقلاب، هنوز عده ای اصرار دارند که مرگ بر آمریکا و اسرائیل در جامعه پا برجا باشد؟ آیا اصلاً این شعارهای انقلابی با مبانی دینی و قرآنی سازگاری دارد؟ چرا ما باید برای یک کشوری آرزوی مرگ و نابودی کنیم؟ این نوشتار در پی جواب این پرسش است.

مدافع ،ولایت،فاطمه زهرا س

مدافع حریم ولایت  

حضرت زهرا سلام الله علیها اولین بانوی مدافع حریم ولایت شناخته می شود. او کسی بود که در دفاع از مولای خویش و جانشین به حق پیامبر اسلام به عنوان منصوب از جانب خداوند،نهایت تلاش خویش را انجام داد.

حکم اعتراف به گناه در نزد دیگران!   

اعتراف درمقابل بنده خداگناه نیست مگر آنکه سبب تحقیر و ذلت فرد گردد، مثلا انسانی مرتکب گناهی شده است به اشتباه خود پی برده است و به این اشتباه خود در نزد دیگران اعتراف می کند.

«من، فامیلِ مدیر هستم»!!   

«سه چیز است كه اگر آنها را پاس داری و به آنها عمل كنی، از چیزهای دیگر تو را بی نیاز خواهند كرد، و اگر آنها را ترك كنی، سه چیز دیگر برای تو سودی ندارد. بر خویشاوند و بیگانه حدود (قانون) را اقامه كردن، و در خرسندی و خشمناكی به كتاب خدا حكم كردن، و میان سرخ و سیاه به عدالت تقسیم كردن.»

امام حیات بخش جان های پژمرده/ فیلم  

امام همچون آب گوارا رمز حیات طیبه انسان هاست. وقتی که ظهور می کند، درهای نعمت از آسمان و زمین به روی انسان ها گشوده می شود. «السلام علیک یا ربیع الأنام و نصره الأیام» خلایق به گل و گیاه پژمرده تشبیه شده اند که با آمدن مهدی علیه السلام شکوفا و شاداب می شوند.

شیطان تا چه زمانی زنده می‌ ماند؟ 

در این فرصت بر آن شده ایم که رمز عاقبت بخیر نشدن شیطان را در کلام قرآن کریم مرور کنیم  ببینیم این شیطان تا چه زمانی فرصت دارد که برای فریب انسان ها با همکاران خود تلاش کند و بالأخره خودش کی از بین می رود...

تا حالا خدا غافلگیرتان کرده است؟  

گرچه در هر یک از نعمت های خدا، دنیایی از اعجاب و شگفتی نهفته است؛ امّا شکل اختصاص بعضی رزق ها، شگفتی مضاعف دارد و کاملاً غافلگیر کننده و خارج از محاسبات عادّی، نصیب انسان می شود. آری! روزی های غافلگیرکننده!

لوکس،ماشین،طلاب

حکم استفاده از ماشین‌های گران قیمت برای روحانیون و طلاب!  

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای درس خارج فقه روز یکشنبه (١٧ بهمن ۹۵)، پس از بیان حدیثی اخلاقی، با اشاره به «حرام بودن استفاده از ماشین‌های گرانقیمت برای روحانیون و طلاب» فرمودند نامه‌ای دریافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بعضی از افراد حاضر در درس، با ماشین‌های گران‌قیمت دویست میلیونی تردد می‌کنند.

نقش مردم در انقلاب جهانی!  

لزوم تشکیل حکومت از نگاه هیچ اندیشمندی پوشیده نیست. رشد و آگاهی و حضور همیشگی مردم را نمی توان در به وجود آمدن هر انقلابی نادیده گرفت. اصلی که در حکومت جهانی حضرت نیز محقق است.

روحی که در دو جسم وارد می شود !! 

اگر عالم برزخ را عالمی فراتر از عالم ماده بدانیم پس اعمالی که راجع به دفن میّت ، همراه گذاشتن قطعه ای از تربت سیدالشهدا یا دو چوب تازه یا مواردی همچون تلقین هایی که به میّت گفته می شود حتی بعد از خاک سپردن و ریختن خاک روی قبر ( که دو دست را روی قبر گذاشتن و تلقین بار دیگر تکرار می شود ) و مواردی از این دست به نظر می آید که با این جسم مادی و این قبر ارتباط دارد زیرا چوب یک چیز مادی است ، با روحانی بودن چه سنخیتی دارد ؟ اگرهم جسمانی است زمانی که جسم میّت در اثر عوامل مختلف از بین رفته یا متلاشی شده باشد این ارتباط در آن شرایط چگونه خواهد بود؟


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.