تبیان، دستیار زندگی
مشاور معاون اول رئیس جمهور با بیان این که سالانه ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده لبنی به عراق صادر می شود، گفت: با این وجود هنوز حمل و نقل مستقیم کالا از ایران به عراق وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالی ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده لبنی به عراق صادر می‌شود

مشاور معاون اول رئیس جمهور با بیان این که سالانه ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده لبنی به عراق صادر می‌شود، گفت: با این وجود هنوز حمل و نقل مستقیم کالا از ایران به عراق وجود ندارد.

بخش اقتصاد تبیان
عراق

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، سعید اوحدی امروز در نشست خبری همایش سالانه تجاری ایران و عراق با بیان اینکه باید تحلیل شفاف و روشنی از وضعیت عراق داشته باشیم، گفت: اگر این تحلیل وجود نداشته باشد، حتماً در روابط تجاری دچار چالش می‌شویم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در مسائل سیاسی در عراق صاحب‌نظر است و نفوذ بسیار بالایی دارد، گفت: باید تحلیل کنیم که چطور در راهبرد امنیتی عراق که بسیار هم پیچیده است و یک روزی آمریکا این راهبرد را داشت، امروز ما در حوزه‌های امنیتی عراق با مشارکت عراق تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستیم، اما در حوزه‌های اقتصادی هنوز با چالش مواجهیم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: ما در مجموعه ستاد اقتصادی عراق یک اتاق فکر تشکیل دادیم که به این نتیجه رسیدیم که 6 کمیته در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، گردشگری، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، امور بانکی، سلامت و درمان، صدور خدمات فنی و مهندسی با ترکیبی از فعالان بخش خصوصی و مسئولان دولتی مربوط به آن تشکیل دهیم.

اوحدی با بیان اینکه امروز در حوزه خدمات فنی و مهندسی در عراق به بن‌بست مطلق رسیده‌ایم، گفت: حجم قراردادهای ایران در جنوب عراق و دولت مرکزی یک میلیارد و 300 میلیون دلار است.

مشاور معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: : در زمینه خدمات فنی و مهندسی 600 میلیون دلار قرارداد در اقلیم کردستان داریم، ولی از این قراردادها و سایر قرادادها که مجموع آنها 2 میلیارد دلار است، هنوز هیچ مبلغی به پیمانکاران و شرکت‌های ما پرداخت نشده است.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات 200 میلیون دلاری به عنوان مسکن و نه اعتبار به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی که در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این اتفاق به عنوان یک مسکّن است.

اوحدی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در عراق برای صادرات لبنیات وجود دارد، گفت: سالانه حدود 500 میلیون دلار محصولات لبنی از ایران به عراق صادر می‌شود، اما این صادرات را 320 شرکت لبنیاتی انجام می‌دهند که تعدد این شرکت‌ها تهدیدآمیز است، چرا که بعضی از شرکت‌ها برند و هویت ما را در صدور این محصولات زیر سئوال می‌برند.

اوحدی بیان داشت: اگر ما به دنبال توسعه پایدار در روابط اقتصادی با کشور عراق هستیم، کلام کلیدی این است که باید به دنبال مشارکت در سرمایه‌گذاری باشیم.

اوحدی تصریح کرد: اگر فقط به صدور کالا اکتفا کنیم، در آینده با امن شدن وضعیت عراق و آزاد شدن موصل، نمی‌توانیم با رقبای اقتصادی در این کشور رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه با فراهم آمدن شرایط خوب امنیتی در این کشور و حضور سایر رقبا جنگ اقتصادی ایجاد می‌شود، گفت: بنابراین ما باید به دنبال مشارکت اقتصادی با شرکت‌های عراقی باشیم.

مشاور معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: هنوز حمل و نقل مستقیم کالا به عراق نداریم، اما می‌توانیم با مشارکت با شرکت‌های حمل و نقل عراقی این موضوع را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع امروز مشکل بانکی در عراق است، گفت: ضمانت‌نامه‌های بانکی ما علیرغم اینکه توسط بانک‌های مرکزی دو کشور به امضاء رسیده توسط بانک‌های عراقی از پیمانکاران و شرکت‌های ما پذیرفته نمی‌شود.

وی بیان داشت: ظرفیت تجاری بزرگی برای ایران در عراق وجود دارد و وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی و آسیب‌شناسی مشکلات است.


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .