تبیان، دستیار زندگی
«ماریو بارگاس یوسا» رمان نویس پرویی برنده نوبل ادبیات ، اسپانیولی زبان ها را به اتحاد علیه «دونالد ترامپ» ترغیب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان «یوسا» علیه «ترامپ»

«ماریو بارگاس یوسا» رمان‌نویس پرویی برنده نوبل ادبیات ، اسپانیولی‌زبان‌ها را به اتحاد علیه «دونالد ترامپ» ترغیب کرد.

بخش ادبیات تبیان

فراخوان «یوسا» علیه «ترامپ»

«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده سرشناس برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۰ در سخنرانی اخیر خود، جمعیت اسپانیایی‌زبان را برای بسیج شدن و دفاع از خود در برابر تهدیدی که از آمریکا متوجه‌شان است، تشویق کرد.

او در پاسخ به سوال یکی از روزنامه‌نگارها درباره این‌که آیا او «ترامپ» را یک تهدید می‌داند، گفت: نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که به گونه‌ای از موقعیتی که جمعیت اسپانیایی‌زبان در ایالات متحده دارند، نشات می‌گیرد. من معتقدم همه اسپانیایی‌زبان‌ها باید متحد شوند و نه فقط با خودشان، ‌بلکه با کشورهایی همچون مکزیک که رئیس‌جمهور آمریکا به آن‌ها جفا کرده است.

نویسنده «سور بز» در ادامه به زبان اسپانیایی پرداخت و اشاره کرد: زبان اسپانیایی این روزها آسیب‌پ‍ذیر شده است اما نهادها و دولت‌هایی که نماینده جمیت عظیم اسپانیایی‌زبان هستند،‌ باید برای مواجهه با خطری که به روشنی در حال سایه انداختن بر زبان ماست، بسیج شوند... هیچ کشور اسپانیایی‌زبانی تا حالا، آن‌چه را باید در این‌باره انجام می‌داد نداده است؛‌ با این حال خوشبختانه زبان از خود دفاع می‌کند.

«یوسا» همچنین خاطرنشان کرد: من باور دارم که زبان‌ها بیشتر زنده می‌مانند چون موهبتی در خود دارند که موجب می‌شود هر روز تعداد بیشتری آن‌ها را انتخاب کنند، اما معتقدم در برخی موارد خوب است که به زبان‌ها کمک شود. باید آن‌ها را پیش برد و در مقابل خطرات از آن‌ها دفاع کرد.

او توضیح داد: زبان اسپانیایی در ایالات متحده آمریکا ریشه دوانده؛ ‌در این کشور حداقل ۵۰ میلیون اسپانیایی‌زبان زندگی می‌کنند که نمی‌خواهند از زبان خود دست بکشند. آن‌ها دوست دارند در عین یادگیری انگلیسی، زبان خود را هم نگه دارند. من فکر می‌کنم در چنین مواقعی ما باید از زبانی که ارزش‌های خود را به اثبات رسانده، به عنوان یک وسیله ارتباطی مهم و منبع غنی فرهنگ دفاع کنیم.

»ماریو بارگاس یوسا» متولد ۱۹۳۶، از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود. او در پنج دهه گذشته، آثاری را مانند «سور بز«، «خانه سبز»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» خلق کرده است. این نویسنده در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. شهرت «یوسا» با نخستین رمانش - «زندگی سگی» - آغاز شد.

این رمان‌نویس پرویی در هفتم اکتبر سال ۲۰۱۰ برنده جایزه‌ نوبل ادبیات شد. حدود ۲۰ سال نام او جزو کاندیداهای این جایزه بود. این نخستین‌بار از سال ۱۹۸۲ بود که یک نویسنده از آمریکای لاتین توانست برنده جایزه‌ نوبل ادبی شود. «یوسا» در سال ۱۹۹۴ به عنوان عضو آکادمی اسپانیا برگزیده شد و در سال‌های گذشته در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، آمریکای جنوبی و اروپا تدریس کرده است .«یوسا»‌ توانست در سال ۱۹۹۵ جایزه «سروانتس»، مهم‌ترین جایزه ادبی نویسندگان اسپانیولی‌زبان، را از آن خود کند و همچنین در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه صلح آلمان شد.


منبع: ایسنا