تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد گفت: تبلیغات موضوع روز دنیاست که پل ارتباطی میان اقتصاد و اجتماع است؛ مشکلات اقتصاد در کشور زمانی برطرف می شود که بتوانیم از ظرفیت حوزه تبلیغات استفاده کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی برترین‌های جشنواره تبلیغات

مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد گفت: تبلیغات موضوع روز دنیاست که پل ارتباطی میان اقتصاد و اجتماع است؛ مشکلات اقتصاد در کشور زمانی برطرف می‌شود که بتوانیم از ظرفیت حوزه تبلیغات استفاده کنیم.

هومن بهلولی- روابط عمومی

تبلیغات

به گزارش  روابط عمومی، در ابتدای مراسم کلیپی از جشنواره قبلی پخش شد و در ادامه «هوشمند سفیدی»، رئیس جشنواره تبلیغات ایران گفت: ما امسال دومین دوره از جشنواره تبلیغات را برگزار کردیم و خوشحال هستم که این فرصت برای گفت‌وگو و ایجاد فرهنگ به وجود آمد. امیدوارم آثار این جشنواره در ارتقای کیفیت تبلیغات موثر باشد.

وی با اشاره به استقلال در داوری گفت: استقلالِ داوری برای ما بسیار اهمیت داشت. داوریِ ما بی‌طرفانه و همسو با قوانین شکل گرفت. ما امسال هیأت‌ منصفه‌ و هیأت نظارتی را به وجود آوردیم که برای تأیید سلامت و صلاحیت هیأت داوری تشکیل شد .

وی اظهار کرد: تحول دیگری که در این دوره شکل گرفت، حمایت نمایندگی سازمان تبلیغات بود. این جشنواره نشان‌دهنده بی‌طرفی و داوری بود. ما امسال منشور اخلاقی داوری را تدوین کردیم و هیچ اسپانسری را در بخش مسابقه قبول نکردیم.

«سفیدی» در ادامه با اشاره به شاخص‌های ارزیابی تصریح کرد: شاخص‌های ارزیابی این دوره از مسابقه مورد بازیابی قرار گرفتند که همسو با شاخص‌های جهانی بود. امسال ما شاهد حضور افراد بیشتری در مسابقه بودیم و حضور شرکت‌های تبلیغاتی ۱۰ برابر افزایش یافت.

رئیس جشنواره تبلیغات با اشاره به موضوع فرهنگ در کشور گفت: معتقدم فرهنگ در کشور باید مبنا قرار بگیرد. ما باید در همه دیدگاه‌ها و تصمیمات خود فرهنگ را پیشتاز قرار دهیم و توسعه‌ بر مبنای فرهنگ باید شکل بگیرد. در زمینه فرهنگ باید بودجه‌ای اختصاص داده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت فرهنگ و تبلیغات در کشور ما اهمیت بسیاری دارد و روابط عمومی‌ها باید به آن توجه کنند. این جشنواره نیز در این راستا شکل گرفت. یکی از اجزای مهم این جشنواره وجود نظام داوری قدرتمند است. ما به تنهایی نمی‌توانیم به سمت پیشرفت در تبلیغات برویم و نیازمند همکاری مسئولان هستیم.

«سفیدی» با اشاره به ظرفیت تبلیغات گفت: ما باید به سمت بهینه کردن تبلیغات برویم و تبلیغات را ارتقا دهیم. تبلیغات در دوره رکود می‌تواند شکوفا شود.

وی با اشاره به این که آیا در دوره رکود باید هزینه تبلیغات کاهش پیدا کند، گفت: به دلیل این که ما در دوره رکود هستیم، هزینه‌ی تبلیغات را کاهش می‌دهیم؛ اما این امر شیوه مطلوبی نیست، زیرا در دوران رکود شرکت‌ها می‌توانند شکوفا شوند و به مخاطبان اعتماد دهند و در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شود.

این مسئول با اشاره به شعار جشنواره گفت: رویکرد مهم ما خلاقیت است و در تبلیغات باید به سمت خلاقیت برویم و در واقع انقلابی در خلاقیت به وجود بیاوریم.

رئیس جشنواره تبلیغات در ادامه با اشاره به وجود تبلیغات سنتی اظهار کرد: در بسیاری از موارد ما تبلیغات سنتی را می‌جوییم؛ در حالیکه روش‌های تبلیغات دیجیتال بهتر هستند و نقش دیگری را می‌توانند ایفا کنند، اما در خوشبینانه‌ترین شرایط ۱۵ درصد از تبلیغات ما دیجیتالی هستند.

او افزود: رویکرد ما خلاقیت، اثربخشی و حق انتخاب مشتری است.

در ادامه این مراسم «گیویان»، دبیر علمی جشنواره در سخنانی بیان کرد: برگزارکننده این جشنواره غیردولتی‌ها هستند و سعی شده که نظام مدنی برای ارزیابی ایجاد شود و امیدوارم گام‌های بزرگ‌تری در مسیر تبلیغات برداشته شود.

وی اظهار کرد: تصویری که ما از صنعت تبلیغات در کشور داریم، اگر گویا نباشد تبلیغات به ثمر نخواهد رسید. ما نیاز داریم که ظرفیت تبلیغات را به کشورمان بشناسانیم. ما در تبلیغات که عرصه همدوستی دانش‌های انسانی است، بسیار مشکل داریم زیرا در سطح اجرا باقی می‌ماند.

وی با اشاره به بین رشته‌ای بودن تبلیغات تصریح کرد: باید بین مسئولان و کارشناسان حوزه تبلیغات باید ایجاد شود، زیرا جشنواره به تنهایی نمی‌تواند مبانی لازم تبلیغات را ایجاد کند و حتماً باید سرمایه‌گذاری در مسیر تبلیغات ایجاد شود. ما از طریق این جشنواره می‌خواهیم جایگاهی برای تبلیغات ایجاد کنیم، اما باید بدانیم زمانی این جایگاه ایجاد می‌شود که در عرصه فرهنگ تبلیغات و دانش رسانه قوی شویم.

دبیر علمی جشنواره تبلیغات افزود: در این عرصه باید دانش مشترکی ایجاد شود و کسی که کار تبلیغاتی سفارش می‌دهد و کسی که مجری این کار است، باید دانش و درک کافی از تبلیغات را داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری میان مسئولان تصریح کرد: سیاست‌گذاران فرهنگی نیز باید در این عرصه کوشا باشند و مسئول هستند. جشنواره به دلیل این که در بخش خصوصی شکل گرفته، نتیجه یک کار گروهی است.

«گیویان» با بیان این که تبلیغات در کشور ما بر مبنای استاندارد ملی نیست، گفت: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تبلیغات ما بر مبنای استانداردها انجام می‌شود. سهم ایده در تبلیغات کشور کم است. ما باید ضروریاتی را فراهم کنیم که تبلیغات به آن سمت برود. این ضروریات شامل ایجاد نظامی برای فهم دانش ایرانی تبلیغات است.

وی با اشاره به ضعف‌های تبلیغات در کشور گفت: در جهان مدرن در عرصه تبلیغات مباحث نظری را پرورش می‌دهند. به این مبنا که می‌دانند تبلیغات در چه فضای مفهومی باید حرکت کند. علاوه‌بر این، در جهان مدرن روش‌شناسیِ خاص خودشان را دارند، اما ما در این دو زمینه نقص‌های بسیاری داریم. شاید جشنواره تبلیغات بتواند ما را در این زمینه ارتقا دهد.

وی با اشاره به مسئله بحران آب و آلودگی محیط‌زیست گفت: ما باید در فعالیت‌های تبلیغاتی به سمت اهداف استراتژیک و دردِ مردم برویم. به عنوان مثال وقتی مسئله آب و آلودگی محیط زیست برای ما مسئله مهمی است، به آن سمت حرکت کنیم.

دبیر علمی جشنواره با اشاره به نظرسنجی در کشور گفت: تا زمانی که از قید روش کمّی‌گرای جامعه‌شناسی در جامعه خلاص نشویم، نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم. روش نظرسنجی نیز در کشور ما به دلیل نبودِ طبقه متوسط جواب نمی‌دهد. ما باید در عرصه نظری و متدولوژی تلاش بسیاری کنیم. ما نیازمند پارادایم ایرانی تبلیغات هستیم. باید مباحث نظری و شیوه عملیاتی تبلیغات در کشور ما بر اساس پارادایم ایرانی ایجاد شود.

وی افزود: پارادایم ایرانی تبلیغات می‌تواند یک دانش بین‌الاذهانی مشترک را ایجاد کند. در حال حاضر ما سهم زیادی از تبلیغات در جهان نداریم.

در اواسط مراسم  «علی فروزفر»، دبیر هیئت‌داوران جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

محمد حیدری، مدیرکل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به جشنواره ملی تبلیغات گفت: جشنواره برترین‌های تبلیغات ایران که در گام دوم خود ایستاده، ظرفیت و توانمندی قابل‌قبولی دارد و کاستی‌های آن نیز با همکاری کارشناسان و مسئولان برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: وزارت فرهنگ به اعتبار قانون تنها متولی تبلیغات در کشور است. ما تلاش می‌کنیم کسانی که در حوزه تبلیغات علاقه‌مند هستند و مسئولیتی دارند به تعامل بپردازند تا بتوانیم کیفیت تبلیغات را ارتقا دهیم. وزارت‌خانه ما نگاه راهبردی جدیدی نسبت به تبلیغات دارد و این نگاه معطوف به نوآوری‌ و اثربخشی است.

حیدری در ادامه گفت: تبلیغات موضوع روز دنیاست که پلی ارتباطی بین اقتصاد و اجتماع است. مشکلات اقتصاد در کشور زمانی برطرف می‌شود که بتوانیم از ظرفیت حوزه تبلیغات و کارشناسان این حوزه استفاده کنیم. برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه تبلیغات باید شفافیت را دنبال کنیم. زمانی در این عرصه به جنبه عملیاتی خواهیم رسید که همه توانمندی‌ها در این عرصه ورود پیدا کنند.

وب با اشاره به این که تبلیغات می‌تواند منشاء تحولی باشد گفت: تبلیغات زمانی می‌تواند منشاء تحولات باشد که از علم و دانش دنیا تأثیر بگیرد. تبلیغات در کشورهای مختلف ابزار استثمار و سلطه فرهنگی است. شیوه تعاملات و همکاری‌ها در دنیای تبلیغات کشور نشان می‌دهد که روابط میان منظومه تبلیغاتی کشور ما هماهنگ نیست.

مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به منظومه تبلیغاتی کشور گفت: این منظومه در چهار حوزه مهم و راهبردی جای می‌گیرد. سازمان نظارتی، ارکان اجرایی، صاحبان رسانه، سازمان آگهی یا سفارش‌دهنده تبلیغات از جمله موارد این منظومه هستند. این منظومه تا زمانی که به تعادل نرسد تبلیغات کشور ما رشد نخواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تبلیغات نقش مهمی دارند گفت: تبلیغات بر سبک زندگی و منش تأثیر بسیاری دارد و بر اساس اصول روانشناختی اثرات خود را به جای می‌گذارد. نکته مهم‌تر این است که تبلیغات کارکرد چندوجهی دارد. ما برای تبلیغات تعریف راهبردی و عملیاتی نداریم و باید بدانیم که تبلیغات یک هنر است و وامدار تمام علوم است و کسی باید در این عرصه کار کند که توانمند باشد. در حال حاضر ما به صورت آکادمیک توانایی در این حوزه نداریم.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره بیان کرد: این جشنواره به عنوان مقدمه‌ی کار بزرگی است. تبلیغات هرچقدر با اقتدار انجام شود اقتصاد، فرهنگ و تعاملات اجتماعی در کشور بهتر خواهد شد. ما باید در عرصه تبلیغات شفاف‌سازی، انحصارزدایی و رقابت‌پذیر کردن این صنعت را دنبال کنیم.

در این مراسم محمد حیدری، مدیرکل اداره تبلیغات وزارت فرهنگ و ازشاد اسلامی، علی فروزفر، دبیر هیأت داوران، گیویان، دبیر علمی جشنواره و محمد ماجد، کمیسر سازمان جهانی تبلیغات به عنوان سخنران حضور داشتند.

در ادامه مراسم از حامیان مالی و معنوی جشنواره ملی تبلیغات تقدیر و تشکر شد که اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگی سازمان جهانی تبلیغات در ایران از حامیان معنوی این مراسم بودند.

رسانه‌های همراه این جشنواره نیز معرفی شدند: روزنامه اعتماد، روزنامه جام‌جم، دنیای تبلیغات بازرگانی، کافه بازاریابی، دانش تبلیغات، فرصت امروز، آی‌مارکتور، اخبار رسمی، برند ابات، صباسل آریا، ایران آدر

در ادامه نیز از چهره‌های ماندگار این جشنواره شامل منوچهر مستوفی، احمد عبدلی و احمد حسینی آرا تقدیر شد.

عماد رستمی نیز که عضو هیئت اجرایی سازمان جهانی تبلیغات است، پیامی را از «فیلیکس تاتارو»، دبیرکل سازمان جهانی تبلیغات خواند که در این پیام به رشد این صنعت در کشور ایران اشاره کرده و حمایت خود را اعلام کرده بود.

در این راستا نیز کلیپی از داریوش مهرجویی که به عنوان یکی از داوران این جشنواره بود پخش شد. در این کلیپ مهرجویی به اثربخشی این جشنواره اذعان داشت.

«محمد ماجد»، کمیسر سازمان جهانی تبلیغات بیان کرد: ما نیازمند نظارت و ادیت هستیم به نوعی که جنس آن نزدیک به نقد دوستانه و خیرخواهانه باشد. ما از سند اقتصادی کشور با بی‌تفاوتی گذشتیم و باید بدانیم که سهم ما از بازار جهانی بسیار کم است. ما در عرصه تبلیغات فرامرزی عمل نمی‌کنیم و بازاریابی تبلیغات نداریم. ما نیازمند آموزش و ادیت دائمی و پژوهش در عرصه تبلیغات کشور هستیم.

اسامی برترین‌های جشنواره تبلیغات در ادامه خوانده شد.

در بخش ویژه این جشنواره که شامل بخش‌های مختلف بود برترین‌ها اعلام شدند.

بخش اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف:

شرکت پویانمایی قاصدک اراک (دیپلم افتخار)

روابط عموم شرکت فولاد مبارکه اصفهان (شاهین طلایی)

روابط‌عمومی نماینده آبفا استان تهران (شاهین طلایی)

در بخش ترویج کالاهای داخلی و کاهش واردات:

شرکت نگین هزاره سوم (دیپلم افتخار)

شرکت تدبیر پاسارگاد شرق (شاهین برنزی)

روابط عمومی بانک تجارت (شاهین نقره‌ای)

روابط عمومی شهرداری رشت (شاهین نقره‌ای)

روابط عمومی شهرداری اصفهان (شاهین طلایی)

بخش مسئولیت اجتماعی و فعالیت‌های زیست‌محیطی:

شرکت تبلیغاتی شبکه آفتاب (دیپلم افتخار)

شرکت تبلیغات اشاره (شاهین برنزی)

شرکت آگه‌سازان (شاهین نقره‌ای)

شرکت فروش سیما (شاهین طلایی)

شرکت تدبیرپردازان پاسارگاد شرق (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات فرهنگی و خدمات عمومی:

سازمان بهشت زهرا (دیپلم افتخار)

شرکت ایده‌پردازان (شاهین برنزی)

شرکت هزاره سوم (شاهین برنزی)

شرکت تبلیغاتی سروش سیما (شاهین نقره‌ای)

شرکت اعتباری ملل (شاهین طلایی)

شرکت آبفای استان تهران (شاهین طلایی)

بخش اصلی این جشنواره در بخش تبلیغات محیطی:

بانک شهر (دیپلم افتخار)

کانون آگهی و تبلیغات بادکوبه (شاهین برنزی)

کانون آگهی و تبلیغات خلاق کرگدن (شاهین نقره‌ای)

کانون آگهی و تبلیغات آگه‌سازان (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات محیطی و آگهی مطبوعاتی:

کانون آگهی و تبلیغاتی بادکوبه (شاهین نقره‌ای)

بانک تجارت (شاهین طلایی)

کانون آگهی و تبلیغات خلاق کرگدن (شاهین طلایی)

بخش تبلیغات محیطی جایگزین:

شرکت پاکشو (شاهین نقره‌ای)

بخش تبلیغات چاپی:

شرکت توزیع برق نیروی خوزستان (دیپلم افتخار)

بیمه ملت (شاهین برنزی)

کانون آگهی و تبلیغاتی ایران نوین (شاهین طلایی)

کانون آگهی و تبلیغاتی اشاره (شاهین طلایی)

در بخش پوستر این جشنواره نیز شرکت نگاه شرقی سبز (شاهین برنزی)، شرکت تبلیغات اشاره (شاهین نقره ای)، شرکت تبلیغاتی آتی بال (شاهین طلایی) را کسب کردند.

در بخش برچسب و بسته بندی ها شرکت آتی بال(شاهین طلایی)، شرکت اشاره(شاهین نقره ای)، شرکت ایران نوین(شاهین برنزی) دریافت کردند.

در قسمت فیلم تبلیغاتی، اثر مستقل(شاهین نقره ای)، شرکت آرتمن فیلم(شاهین برنزی)، شرکت آتی بال(دیپلم افتخار) گرفتند.

در بخش آگهی رادیویی شرکت شبکه آفتاب(شاهین طلایی)،شرکت بادکوبه(شاهین طلایی)،شرکت پنجره هنری(شاهین نقره ای)، شرکت شبکه آفتاب (شاهین نقره ای) وشرکت خلاق کرگدن شاهین برنزی دریافت کردند.

در بخش آگهی تلویزیونی با رویکرد فرهنگی شرکت بادکوبه(شاهین طلایی)، شرکت اعتباری ملل شاهین نقره ای گرفتند.

در بخش آگهی تلویزیونی با رویکرد مسوولیت اجتماعی، شرکت اشاره(شاهین طلایی)،شرکت روزنه ارتباط شاهین نقره ای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور شاهین برنزی گرفتند.

بخش آگهی تلویزیون رئال، پنجره هنر شاهین طلایی،شرکت ایران نوین شاهین طلایی، شبکه آفتاب شاهین طلایی،شرکت بادکوبه شاهین نقره ای،شرکت سیما پخش شاهین نقره ای،شرکت اشاره شاهین برنزی و روابط عمومی بانک مسکن شاهین برنزی گرفتند.

در قسمت آگهی تلویزیون انیمیشن و موشن گرافی، روابط عمومی بانک شهر شاهین طلایی،شرکت اشاره شاهین طلایی،شرکت شبکه آفتاب شاهین نقره ای و شرکت پنجره هنر دیپلم افتخار دریافت کردند.

در بخش تبلیغات دیجیتال نیز روابط عمومی بانک مسکن شاهین طلایی،پنجره هنر شاهین نقره ای،شرکت بادکوبه شاهین برنزی و شرکت مگنولیا دیپلم افتخار کسب کردند.

در بخش برندینگ نیز شبکه آفتاب شاهین طلایی شرکت آتی بال شاهین نقره ای ،شرکت خلاق۳۶۰درجه شاهین برنزی و شرکت اشاره دیپلم افتخار گرفتند.

در بخش تبلیغات مستقیم حمایتی نیز شرکت آتی بال شاهین طلایی،ایرانول شاهین نقره ای و بانک مسکن شاهین برنزی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  دیپلم افتخارگرفتند.

در قسمت تبلیغات یکپارچه کمپین ها شرکت مگنولیا شاهین طلایی،روابط عمومی بانک مسکن و پنجره هنر شاهین نقره ای و شرکت اشاره دیپلم افتخار دریافت کردند.

در بخش تحقیقات و مطالعات مرتبط با تبلیغات شرکت EMRC شاهین طلایی، شرکت شبکه آفتاب شاهین نقره ای، روابط عمومی بانک مسکن شاهین برنزی وشرکت ایرانول دیپلم افتخار گرفتند.

در بخش فعالیت های روابط عمومی در قالب کمپین تبلیغاتی شرکت DMN  شاهین برنزی و شهرداری اصفهان  دیپلم افتخار گرفتند.