تبیان، دستیار زندگی
بخش حقوق فناوری اطلاعات در اکثر مواقع نگاهی است از زاویه حقوق به فناوری اطلاعات اما این نوشته رومان وینتر، که برای سایت لاتکنولوژی تودی نوشته شده، نگاهی از زاویه فناوری اطلاعات به حقوق است. او که فارغ التحصیل دانشگاه منچستر است؛ در این مطلب با نگاهی به حو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج حوزه حقوقی که تکنولوژی آنها را متحول کرد

بخش حقوق فناوری اطلاعات در اکثر مواقع نگاهی است از زاویه حقوق به فناوری اطلاعات اما این نوشته رومان وینتر، که برای سایت لاتکنولوژی تودی نوشته شده، نگاهی از زاویه فناوری اطلاعات به حقوق است. او که فارغ‌التحصیل دانشگاه منچستر است؛ در این مطلب با نگاهی به حوزه‌های مختلف حقوق خانواده، مهاجرت، ارث، حقوق مدنی و مسئولیت مدنی، از پنج حوزه حقوقی گفته که به کمک فناوری اطلاعات متحول شده است.

بخش حقوق تبیان
حقوق

صنعت فناوری اطلاعات، تنها حدود ۲۰ سال است که پا گرفته اما یقیناً مسئولیت‌هایی که تکنولوژی در دنیای امروز ما دارد، بسیار فراتر از این سابقه کوتاه است. در این راه ما از واژه «اختلال» (disruption) به عنوان یک واژه همه‌گیر استفاده می‌کنیم تا سرعت فوق‌العاده خطرناک چیزهایی که در اطراف‌مان تغییر می‌کنند را گوشزد کنیم؛ از تغییر دادن راهی که ما اجتماعی می‌شویم تا غیرممکن کردن راهنمایی دیگران بدون کمک تلفن. با این حال هیچ صنعتی چنین تغییراتی را آن‌قدر که صنعت حقوقی درک کرده، احساس نکرده است. به عنوان بخشی که مشهور به ایستادن بر پایه‌های سنت است، صنعت حقوقی در مقابله با این «اختلال» چه هزینه‌هایی را خواهد پرداخت؟

توسعه در فناوری اطلاعات معمولاً سریع‌تر از آن اتفاق می‌افتد که حقوق بتواند خود را پا به پای آن جلو ببرد. تنها کافی است به شکست روش‌هایی نگاه کنید که در آن، حقوق کار نتوانسته به طور همزمان با روش جدید بررسی کاندیداهای بالقوه برای مشاغل از طریق پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی پیش رود. در حالی که تبعیض بر اساس دین، گرایش جنسی یا عقاید سیاسی ممنوع است، هیچ چیز نمی‌تواند مانع شود که کارفرمایان جویندگان شغل را بر اساس باورها، ظاهر یا حتی شرکتی که آنها دارند رد کنند. این تنها یک مثال است. در اینجا پنج راه دیگر وجود دارد که حرفه حقوقی، مسیر خود را به برکت فناوری تغییر داده است.

حقوق خانواده طلاق‌ بدون نیاز به وکیل

با استفاده از فواید بخش‌های گسترده اطلاعات موجود، جمع‌آوری بدهی به مدد استفاده از فناوری، روزبه‌روز هوشمندتر و دوستانه‌تر می‌شود. شرکت‌های زیادی پذیرفته‌اند که فناوری موبایل در همه جا حضور دارد و برای دسترسی به بدهکاران و ساختن ارتباطی قوی‌تر بسیار قابل اتکاتر است؛ از این رو حتی قبل از اینکه یک بدهی به زمان عدم پرداخت برسد، به کار می‌آید

همه دیگر این خصیصه مشهور اما منفی طلاق را می‌دانند که یک پروسه آشفته است و می‌تواند اغلب ماه‌ها یا حتی سال‌ها، توأم با داوری و حکمیت با کاغذبازی باشد و پر از کش و واکش بین نمایندگان هر کدام از طرفین. این پروسه حالا می‌تواند صرفاً در شش هفته سرانجام بگیرد. طلاق‌هایی که در آن وکیلی برای طرفین استخدام نمی‌شود و به اصطلاح به DIY Divorce مشهورند، در حال رشد هستند و زوج‌های خواهان طلاق بیشتر به این راه ارزان و راحت برای از بین بردن زندگی مشترک‌شان، تقسیم اموال و تصمیم‌گیری در مورد سرپرستی فرزندان‌شان روی می‌آورند. به طور شفاف باید گفت این یک گزینه برای طلاق دوستانه و توافقی است زمانی که جزئیات هم توسط طرفین توافق شده است. اگر در جریان این دسته از طلاق‌ها زوجین واقعاً بتوانند پول و زمان خود را هم نگه دارند و رسیدن به توافق بر سر مسائل گوناگون باعث نشود اوضاع از زمانی که وکیل داشتند هم بدتر شود؛ باید گفت به طور مطمئنی در یک طریق درست حرکت می‌کنیم.

حقوق مهاجرت درخواست‌های آنلاین

در پی رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی موسوم به برگزیت، هزاران شهروند ناحیه اقتصادی یورو، نگران سرنوشت خود در سایه خروج این کشور از اروپا بودند. برای حفظ این جایگاه، آنها مجبور شدند برای اجازه اقامت نامحدود در بریتانیا اقدام کنند اما در حالی که بیش از سه و نیم میلیون نفر از این موضوع اثر پذیرفته‌اند، سیستم خسته مهاجرت چگونه می‌خواهد از پس این کار برآید؟ راه‌حل وزارت کشور این بود که سریعاً نسخه پایلوت یک پروسه درخواست آنلاین را راه‌اندازی کرد و جایگزین یک فرم طاقت‌فرسای ۸۵ صفحه‌ای ‌شد که باید با پست به این وزارتخانه ارسال می‌شد تا فرایند بررسی آن آغاز شود. در حالی که متقاضیان همچنان مجبور بودند فرم را با همان سطح جزئیات پر کنند، زمانی که برای پروسه بررسی این تقاضاها صرف‌ شده، کم می‌شود. البته ممکن است برخی اشتباهات نوشتاری که بر اثر دقت کم پیش می‌آید یا همچنین اشتباهات اداری، باعث شود باز هم پروسه بررسی تقاضا افزایش پیدا کند.

میراث دیجیتال

در حالی که قانون ارث و میراث، در زمانی صرفاً با پدیدارهای فیزیکی مثل زمین، اموال و مالکیت سر و کار داشته، رشد مالکیت دیجتال باعث ایجاد سوال‌های زیادی با این محوریت شده که وقتی که ما می‌میریم، چه کسی بر میراث دیجیتال ما حاکمیت دارد. افراد بسیاری در سایه فهم این نکته که کتابخانه‌های آنلاین، موسیقی و فیلم نمی‌توانند جایگاهی در وصیت‌نامه داشته باشند، در حال بازنگری نحوه خرید چنین محصولاتی هستند. زمانی که ما محصولات دیجیتال را می‌خریم ما مالک یک شیء فیزیکی نمی‌شویم بلکه مجوزی را می‌خریم که با (مردن) خود ما منقضی می‌شود. این بدان معناست که پایگاه‌های آنلاین موسیقی نمی‌توانند در وصیت‌نامه شما قرار گیرند و کسی که امید دارد چنین میراث دیجیتالی‌ای داشته باشد باید اقدامات دیگری برای خرید و ذخیره‌سازی این موسیقی‌ها در یک فرمت فیزیکی صورت دهد.

قباله‌نویسی استارت‌آپ‌های تکنولوژیک حکمرانی می‌کنند

سایت‌های جست‌وجو به طور کارآمدی صنعت مشاور املاکی را خراب کرده‌اند. درست است؟ با این حال همچنان نیاز به وکلای قباله‌نویس‌ برای نقل و انتقال ملک وجود دارد اما باید بدانید که این ظرفیت را هم شرکت‌های قباله‌نویس با استفاده از فناوری از وکلا می‌گیرند. بدین ترتیب تکنولوژی که پیش از این در عرصه تجارت ملک، پا توی کفش دلال‌ها کرده بود، در حال بلعیدن سهم وکلا از این بازار است.

جمع‌آوری بدهی یک راه‌حل دوستانه‌تر

با استفاده از فواید بخش‌های گسترده اطلاعات موجود، جمع‌آوری بدهی به مدد استفاده از فناوری، روزبه‌روز هوشمندتر و دوستانه‌تر می‌شود. شرکت‌های زیادی پذیرفته‌اند که فناوری موبایل در همه جا حضور دارد و برای دسترسی به بدهکاران و ساختن ارتباطی قوی‌تر بسیار قابل اتکاتر است؛ از این رو حتی قبل از اینکه یک بدهی به زمان عدم پرداخت برسد، به کار می‌آید. اکثریت این روند‌ها همچنین اتوماتیک شده و به معنای این است که جمع‌آوری بدهی‌ای که ما می‌شناختیم به سرعت در حال تغییر است. البته متاسفانه هنوز حقوق و تکنولوژی نمی‌توانند پابه‌پای یکدیگر بروند.

منبع : ماهنامه پیوست شماره 41