تبیان، دستیار زندگی
رنگ ناخن بیانگر سلامت درون و جسم است، بنابراین از همین امروز توجه بیشتری به ناخن های خود و از جمله فرزندان تان داشته باشید. ناخن های سالم باید صاف، بدون لک، فرورفتگی یا برآمدگی، شفاف و متمایل به رنگ صورتی باشند ساختار ناخن در افراد گوناگون با توجه به زمین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه ی سالم کودک برای داشتن ناخن های زیبا!

رنگ ناخن بیانگر سلامت درون و جسم است، بنابراین از همین امروز توجه بیشتری به ناخن های خود و از جمله فرزندان تان داشته باشید. ناخن های سالم باید صاف، بدون لک، فرورفتگی یا برآمدگی، شفاف و متمایل به رنگ صورتی باشند ساختار ناخن در افراد گوناگون با توجه به زمینه ژنتیک اندکی با یکدیگر متفاوت است، که همین امر موجب تفاوت در میزان استحکام و مقاومت ناخن ها می شود با کوتاه کردن ناخن ها می توان تا حدود زیادی از جمع شدن هر گونه میکروب بیماری زا در زیر آن جلوگیری کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ناخن

می توانید با رعایت توصیه ها و نکات بهداشتی و تغذیه ای، ناخن های قوی، سالم و زیبا داشته باشید. ناخن ها، برای سالم بودن و ماندن، به مقدار زیادی کلسیم، منیزیم، پروتئین و سیلیس و روی نیاز دارند. بدی تغذیه ممکن است باعث پوست انداختن، ترک برداشتن و یا شکستن ناخن های فرزندتان شود.

توصیه های مهم

- به فرزندان تان یادآوری نمایید که ناخن ها را خشک  و تمیز نگه دارند این کار کمک می کند تا باکتری‌ها و قارچ‌ها روی ناخن ها تجمع پیدا نکنند.

- سعی کنید از برنامه غذایی که حاوی 50 درصد میوه و سبزیجات تازه و دارای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آنزیم ها است، استفاده کنید از مواد غذایی که سرشار از سولفور و سلیکون هستند مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز و نیز از غذاهایی که دارای ویتامین B هستند مانند سویا و از تمام انواع حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، دانه ها و غلات (برنج، گندم، جو) می توانند در این راه بهره بگیرند.

- ناخن های دست و پاهای فرزندتان را کوتاه نگه دارید.

- آب هویج تازه تازه بنوشید زیرا سرشار از کلسیم و فسفر بوده و در استحکام ناخن ها بسیار مفید می باشد از آب هویج تازه به عنوان میان وعده سالم برای فرزندتان در نظر بگیرید که میزان کلسیم و فسفر بالا دارد و در استحکام بخشیدن به ناخن ها فوق العاده موثر است.

- هر گونه جراحت در اطراف ناخن فرزندتان را ضدعفونی کنید و حتی المقدور ناخن های فرو رفته در گوشت او را درمان کنید.

- مغز و پوست لیموترش در تقویت و سفیدی ناخن موثر است. نصف لیموترش را پس از آن که مقداری از آبش را گرفتید به ناخن ها و پیرامون آن بمالید و پس از 5 تا 10 دقیقه دست ها را بشویید این کار افزون بر دوام بخشیدن به ناخن های فرزندتان لکه های ناخن را نیز از بین می برد. به فرزندان خود بیاموزید که از نوک ناخن برای باز کردن اشیا استفاده نکنند، چرا که برای پوست و گوشت اطراف زیان آور است و به ویژه برای ناخن های فرو رفته در گوشت.

- آب و مایعات فراوان بنوشید فرزندان خود را به نوشیدن آب و مایعات سالم تشویق نمایید.

- اگر می خواهید خود و اعضاء خانواده تان، ناخن های سالم و مرتبی داشته باشید روی 5 دقیقه ناخن ها را در روغن زیتون گرم یا سرکه انگور قرار دهید. روغن زیتون و سرکه ناخن ها را مقاوم‌تر می کند و مایع از شکستن فوری آن ها می شود.

- سعی کنید خود و فرزندتان در طول روز از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید، در غیر این صورت، ناخن هم آسیب می بینند.

- به فرزندان خود بیاموزید هنگامی که به دست ها کرم می زند، مقداری هم بر روی ناخن ها و پوست اطراف آن بمالد. با استفاده از یک کرم ضد آفتاب در تمام فصول سال سلامت ناخن های افراد خانواده تان را بیمه کنید.

- در هنگام چیدن و سوهان زدن ناخن های خود و فرزندتان نباید گوشه های ناخن را از ته چید، زیرا باعث استخوانی شدن انگشت و پیدا شدن چروک می گردد.

- ناخن را با بورس مخصوص تمیز کنید، به ویژه پس از کار با مواد آلوده بهتر است پس از سوهان کشیدن ناخن ها، آن ها را برای چند دقیقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهید تا چربی ناخن ها گرفته شود.

- هر بار که ناخن ها به مدت زیاد در معرض آب قرار می گیرد، روی آن ها را با کرم مخصوص ناخن چرب کنید یا پنبه ای را به کمی روغن زیتون یا بادام آغشته کرده و به ناخن ها بمالید.

- برای دوام بخشیدن به ناخن ها از این روش می توانید استفاده کنید: به مقدار مساوی عسل، روغن بادام، زرده تخم مرغ و نمک دریا را مخلوط کنید و ناخن ها را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید.

- بهتر است یک کرم دست برای فرزند خود تهیه کنید و به طور مرتب و منظم پس از اینکه دست های‌تان را می شوید از آن استفاده کند و مراقب گوشت و پوست اطراف ناخن خود هم باشد.

- برای استحکام و تقویت ناخ ها افراد خانواده و به ویژه فرزندان تان می توانید از مواد غذایی، میوه ها و سبزی ها که دارای مواد مفیدی مانند ویتامین E،C،A و ویتامین های خانواده B کلسیم و ژلاتین می باشد، استفاده نمایید این گونه مواد در ترمیم ناخن ها و پوست ها ترک خورده آن نقش موثری دارند ویتامین های C،  B،A در سلامت ناخن ها نقش اساسی دارند و کلسیم نیز از املاح مورد نیاز ناخن ها است.

- در برنامه غذایی خانواده ، مواد غذایی حاوی بیوتین را در نظر بگیرید برای داشتن ناخن های سالم مصرف روزانه 5/2 میلی گرم بیوتین (غیر از زنان باردار) و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ و جگر بسیار مفید است کلم و سویا، نیز غنی از بیوتین هستند که ویتامینی از گروه B است و از ترک خوردن و شکستن ناخن ها جلوگیری می کند اگر ناخن های فرزندتان بیش از اندازه ترد و شکننده هستند با نظر پزشک خود از بیوتین استفاده نمایید این ویتامین موجب رشد ناخن و حفظ رطوبت آن می شود.

- در برنامه های غذایی از منابع غذایی سرشار از پروتئین آهن، ید و پتاسیم استفاده کنید غذاهای حاوی آهن، کلسیم، ویتامین B و پتاسیم برای ناخن ها مفیدند برای داشتن ناخن های سالم و جذاب از رژیم غذایی متعادل و مناسب که دارای مقادیر فراوان از میوه ها و سبزی ها، حبوبات و گوشت لخم می باشد استفاده کنید.

- اگر می خواهید ناخن هایی سالم و محکم داشته باشید ماست، تخم مرغ، سویا، کلم، زردآلو و ماهی بخورید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب هستند که ناخن ها را تقویت می کنند.

- از غذاهایی سرشار از سولفور و سیلیکون مانند گل کلم و ماهی استفاده کنید.


منبع :ماهنامه کودک شماره 113

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.