تبیان، دستیار زندگی
بیماری عفونت با التهاب کیسه صفرا می توان حاد یا مزمن بوده و معمولاً توسط سنگ کیسه صفرا مستعد می شود پس از انسداد مسیر مجرای سیستیک با یک سنگ التهاب حاد دیواره کیسه صفراوی می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ کیسه صفرا

بیماری عفونت با التهاب کیسه صفرا می توان حاد یا مزمن بوده و معمولاً توسط سنگ کیسه صفرا مستعد می شود پس از انسداد مسیر مجرای سیستیک با یک سنگ التهاب حاد دیواره کیسه صفراوی می دهد.

بخش سلامت تبیان
سنگ کیسه صفرا

عوامل مستعد کننده

- جنس: دو تا سه برابر در خانم ها شایع تر است.

- سن :در گروه سنی میانسال یا مسن تر بیشتر اتفاق می افتد

- در افرادی که زندگی بدون تحرک دارند

- در خانم های چندزا و خانم هایی که قرص های جلوگیری را بارداری مصرف می کنند

- در افراد چاق و افرادی که تاریخچه ای از بیماری ایلنوم دارند

- در دیابت شیرین، مشکلات اندوکرین، سیروز، افراد با مشکلات همولیتیک مانند کم خونی داسی شکل، هیپرلیپیدمی و افرادی که رژیم کاهنده کلسترول با رژیم پر کاری دارند.

علایم و نشانه‌ها

- ممکن است در 50% سنگ های صفراوی علامتی وجود نداشته باشد.

- درد پا کولیک صفراوی: اولین علامت بیماری است که از قسمت فوقانی خط میانی شکم شروع می شود و گاهی به پشت و شانه راست تیر می کشد بیمار غالبا بی قرار بوده و با تغییر وضعیت سعی در رفع درد دارد و در اثر لرزش یا در زمان تنفس عمیق ممکن است بیشتر شود.

- تهوع و استفراغ از دیگر علایم هستند که استفراغ گاهی سبب بهبود علایم می گردد و باعث ایجاد علایم کاهش حجم عروقی و خارج عروقی می شود.

- بی اشتهایی سابقه نفخ سوهاضمه آروغ‌ زدن، عدم تحمل غذاهای چرب و احساس ناراحتی مبهم در قسمت فوقانی راست شکم واپی گلستر دیده می شود.

- درجه حرارت بدن طبیعی است.

- در 25- 50%  از بیماران کیسه صفرا بزرگ سفت و قابل لمس است.

تشخیص

بر اساس شرح حال اختصاصی و معاینات فیزیکی گرفته می شود لکوسیتوز افزایش بیلی روبین سرم سونوگرافی شکم 90% موارد سنگ را نشان می دهد توموگرافی کامپیوتری، گلانژ و گرافی، کله سیستوگرافی، اسکن صفراوی رایدونو کلثید نیز می توان گرفت.

داروهای مصرفی

تجویز مسکن نظیر مپریدین یا داروهای ضد التهاب غیر استروییدی، آنتی بیوتیک داخل وریدی (آمپی سیلین سفالوسیورین ها مترونیدازول)

فعالیت های مجاز و غیرمجاز

تا زمان برطرف شدن علایم یا بهبود کامل پس از جراحی در رختخواب استراحت نمایید. در زمانی که هنوز در رختخواب هستید و فعالیت ندارید، پاهای خود را مرتب تکان دهید تا احتمال لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی پا کمتر شود.

بر حسب روش درمانی اتخاذ شده امکان دارد محدودیت های خاصی برای فعالیت توصیه شود.

رژیم غذایی مجاز و غیرمجاز

- رژیم کم چرب توصیه می شود (کاهش کلسترول و اسیدهای چرب اشباع)

- حذف غذاهای نفاخ (حبوبات، سبزیجاتی مثل کلم)

- رژیم محدود از چربی

- نوشیدنی های مجاز شیرخشک یا شیر بدون چربی ، قهوه، چای، آبمیوه، شیرکاکائو

- نان و غلات غلات بدون چربی، ماکارونی، رشته فرنگی، برنج، غلات کامل یا نان غنی شده

- پنیر: پنیر کم چرب

- دسرها دسرهای ساخته شده با شیر بدون چربی و لبنیات کم چرب، میوه یخی

- تخم مرغ سه بار در هفته مجاز می باشد لیکن سفیده تخم مرغ بهتر از تخم مرغ کامل است.

- در زمان جمله بیماری، به علت تهوع استفراغ دادن مایعات از راه وریدی معمولاً ضرورت می یابد در زودترین زمانی که می توانید خوردن جامدات را تحمل کنید شروع به خوردن یک رژیم کم چرب نمایید ممکن است 6- 12 ماه طول بکشد تا عدم تحمل به غذاهای چرب برطرف شود.

كله سیستیت

كله سیستیت یعنی التهاب كیسه صفرا این بیماری اغلب ناشی از سنگ کیسه صفرا می باشد علایم بیماری در موارد غیر حاد به صورت کولیک صفراوی (درد مزمن به مدت ساعت ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) و گاه همراه با تهوع و استفراغ است گاهی درد به دنبال مصرف غذاهای چرب می باشد. هم چنین ممکن است بیماری سال ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود.

در کله سیستیت حاد ما درد شکمی شدید تب و لرز، زردی، استفراغ و ... داریم که اغلب به علت انسداد مجرای کیستیک توسط سنگ کیسه صفرا است ولی گاهی نیز سایر علل مانند تومورها موجب انسداد مجرا می شوند. البته کله سیستیت مزمن بدون سنگ به صورت حاد در بیماران شدیداً بدحال و به صورت مزمن CAC نیز داریم.

سنگ کیسه صفرا در این افراد بیشتر دیده می شود

- خانم های میانسال (40 – 50 ساله)

- مصرف قرص های ضد حاملگی و استروژن

- چاقی

- کاهش وزن سریع

- دیابت یا سیروز

- رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر

- سابقه خانوادگی بیماری کیسه صفرا

- سونوگرافی و کلانژ و گرافی آندوسکوپیک پس رونده

از درمان های جدید سنگ کیسه صفرا در موارد غیرحاد تزریق مواد حلال از طریق پوست به کیسه صفرا و نیز شکستن سنگ ها به کمک شوک امواج ارسالی از خارج از بدن ESW است.


منبع: ماهنامه کودک ، 124 ، زهرا خسروانی ، کارشناس مامایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.