تبیان، دستیار زندگی
اسفندماه امسال نیز خوزستان میزبان سفیدپوشان حماسه ساز هشت سال دفاع مقدس است تا به پاس حماسه سازی این رهنمون ها، جایزه ملی مزین به نام «شهید دکتر محمدعلی رهنمون» را اهدا کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر از سفیدپوشان حماسه‌ساز جنگ

اسفندماه امسال نیز خوزستان میزبان سفیدپوشان حماسه‌ساز هشت سال دفاع‌مقدس است تا به‌پاس حماسه‌سازی این رهنمون‌ها، جایزه ملی مزین به نام «شهید دکتر محمدعلی رهنمون» را اهدا کنند.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
تقدیر از سفیدپوشان حماسه‌ساز جنگ

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برگزاری هفتمین کنگره علمی طب رزم و پنجمین آئین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون در روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در خوزستان خبر داد.

واکاوی حماسه‌های کادر پزشکی

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد عبداللهی با اعلام این خبر افزود: مهم‌ترین انگیزه و دلیل اجرای این کنگره، واکاوی و بازخوانی حماسه‌هایی که کادر پزشکی در بیمارستان‌های صحرایی خلق کرده‌اند.

وی ادامه داد: در تاریخ هشت‌ساله دفاع‌مقدس، پزشکان و بخش بهداشت و درمان همگام با بخش‌های دیگر در عملیات‌های مختلف نظامی شرکت کردند و هم پای بخش‌های رزمی در دفاع‌مقدس حقیقتاً درخشیدند و با خلق حماسه‌های ماندگار در پست‌های امداد و اورژانس‌های خط مقدم و همچنین ثبت برگ‌های زرین در بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های عقبه افتخارآفرینی کردند.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه توضیح داد: این کنگره با مشارکت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور، جامعه جراحان کشور و بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و ارتش جمهوری اسلامی و آبادان و شهید بهشتی اهواز و اداره بهداشت و امداد و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و همکاری معاونت بهداری نیروی زمینی سپاه و هم‌زمان با برگزاری پنجاه و هفتمین کنگره علمی میان‌دوره‌ای جامعه جراحان خواهد بود.

در جامعه پزشکی 2 هزار و 700 نفر شهید ثبت‌شده که به همراه این افراد 8 هزار ایثارگر جامعه پزشکی با مشخصات کامل به‌غیراز افراد گمنام و ۳۲ پزشک شهید داریم، به همین منظور جایزه دکتر رهنمون را تدارک دیده و همانند جایزه شهید آوینی که درزمینهٔ فرهنگ است به جامعه پزشکی اهدا می‌شود

سردار عبدالهی اضافه کرد: در این کنگره چهار میزگرد با موضوعات «رسیدگی به مجروح درصحنه رزم»، «ملاحظات مهم در امداد و نجات مجروحین» و «آخرین تجارب رسیدگی به مجروحین در اورژانس بیمارستان صحرایی و تازه‌های تروما» و میزگرد آخر «CBRNE» است برگزار خواهد شد.

همچنین مراسم آئین اهدای جایزه شهید دکتر رهنمون، طبق سنوات گذشته با حضور مسئولین کشوری و لشکری و تنی چند از فرهیختگان و پیشکسوتان و بزرگانی که در زمان دفاع‌مقدس در مراکز درمانی و بیمارستان‌های صحرایی حضور داشتند، برای تجدید میثاق دوباره با شهدا گرد هم می‌آیند.

سردار عبداللهی بابیان اینکه امسال حدود ۳۰۰ رزیدنت و انترن‌های پزشکی از دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت‌شده‌اند، گفت: دعوت از پزشکان نسل جدید به‌منظور نشر و گسترش و توسعه و تعمیق فرهنگ جبهه و جهاد و ایثار به نسل جدید پزشکان و پرستاران و گروه بهداشت و درمان است.

وی خاطرنشان کرد: روز ششم اسفندماه روز شهادت شهید دکتر محمدعلی رهنمون است؛ این پزشک شهید ریاست بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) را در دفاع‌مقدس بر عهده داشت که قرار است در این مراسم از خانواده شهدا، نخبگان و پیشکسوتان طب رزم تقدیر شود.

جایزه ملی رهنمون

اسفندماه سال ۱۳۹۱ بود که اولین جایزه ملی «دکتر رهنمون» اهدا شد.

نشست خبری سومین همایش علمی، طب رزمی و یادواره شهید دکتر محمدعلی رهنمون بود که از اهداء جایزه ملی «شهید محمدعلی رهنمون» خبر دادند.

این جایزه که برای اولین بار جزو برنامه‌های همایش قرارگرفته بود، به ۴ خانواده شهید شامل یک پزشک شهید، یک پرستار شهید، یکی از مدیران بهداری دوران دفاع‌مقدس و یک بهیار شهید داده شد.

در جامعه پزشکی 2 هزار و 700 نفر شهید ثبت‌شده که به همراه این افراد 8 هزار ایثارگر جامعه پزشکی با مشخصات کامل به‌غیراز افراد گمنام و ۳۲ پزشک شهید داریم، به همین منظور جایزه دکتر رهنمون را تدارک دیده و همانند جایزه شهید آوینی که درزمینهٔ فرهنگ است به جامعه پزشکی اهدا می‌شود.

گذری بر دکتر رهنمون

سال ۱۳۳۲ شهر یزد میزبان نوزادی شد که او را محمدعلی نامیدند. در پنج‌سالگی جهت یادگیری قرآن، او را به مکتب‌خانه‌ای در محل فرستادند و چون از هوش و ذکاوت سرشاری برخوردار بود، در مدت‌زمان اندکی، قرآن را فراگرفت و از همین‌جا بود که نشانه‌های پایبندی به دین و مذهب در وی آشکار شد.

محمدعلی هنوز شش سال بیشتر نداشت که از نعمت پدر محروم و یتیم شد. دوره‌ی دبستان را در مدرسه‌ی بدر گذراند. آن‌طور که نزدیکان و آشنایان آن دورانش گفته‌اند:

بسیار درس‌خوان، باهوش و خوش‌بیان بود. دوران راهنمایی را در مدرسه‌ی آیت‌اللهی پشت سر نهاد و در مدرسه‌ی رسولیان یزد، پس از گذراندن چهار سال دبیرستان، موفق به اخذ دیپلم شد.

در روزهای آخر دبیرستان بود که غم از دست‌دادن مادر، محرومیت دیگری را در زندگی کوتاهش رقم زد. گرچه فقدان مادر برایش سخت بود، ولی از پا ننشست و تلاشش را درراه تحصیل دوچندان کند تا اینکه در کنکور پزشکی موفق شد و به دانشگاه اهواز راه یافت و به آرزوی خود و مادر مرحومه‌اش که شغل پزشکی بود، رسید.

پس از اخذ مدرک دانشگاهی، دوران مقدس سربازی را در سپاه گذراند و در سن بیست‌وشش‌سالگی برای اولین بار به جبهه اعزام گردید. محمدعلی در دوران حضور در مناطق جنگی، نهایت سعی خود را در کمک به مجروحین جنگی انجام می‌داد. از پذیرفتن هرگونه پست و مقامی امتناع می‌ورزید و به دنیای مادی بی‌علاقه بود. فقط و فقط خودش را وقف مردم و وطنش می‌کرد. در بیمارستان‌های جبهه با جمع‌کردن پزشکان متخصص، به سامان‌دهی اوضاع و امکانات بیمارستانی درراه کمک‌رسانی هر چه‌بهتر به مجروحین می‌پرداخت و همیشه رهرو خط امام و انقلاب بود تا اینکه در ششم اسفندماه ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۸ در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء و در حال اقامه‌ی نماز صبح و به دنبال بمباران‌شدن بیمارستان توسط هواپیماهای ارتش بعث عراق، به‌سوی معبود شتافت.


منابع: ایرنا/مهر، وب‌سایت مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی امام خمینی ره، جندی‌شاپور اهواز