تبیان، دستیار زندگی
اگر امسال هم برای گذراندن تعطیلات عید با همسرتان احساس مخالفت می کنید، سعی کنید این بار با همسرتان برنامه ای شاد و لذت بخش داشته باشید. فعالیت مفرح و سرگرم کننده ای که..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی برای یک عید به یاد ماندنی

اگر امسال هم برای گذراندن تعطیلات عید با همسرتان احساس مخالفت می کنید، سعی کنید این بار با همسرتان برنامه ای شاد و لذت بخش داشته باشید. فعالیت مفرح و سرگرم کننده ای که..

مریم عطاریان- بخش خانواده ایرانی تبیان

برنامه ریزی برای یک عید به یاد ماندنی

هیاهوهای اسفند ماه، در ذهن ما تصویری از نوروز ایده آل را ترسیم می کند که زدودنی نیست. اما در عمل، بیشتر وهله های تعطیلات ما با این ددیگاه فاصله زیادی دارد. زن و شوهرها معمولا درباره تعطیلات نوروز با یکدیگر بگومگو می کنند(در این مورد که تعطیلات را چگونه بگذرانند، در کجا و با چه کسانی و اینکه چگونه مراسمی برپا کنند). این تعطیلات هر چه که باشند، می توانند سالها یادآور مشاجره هایی تند باشند.

البته به تعداد افرادی که برای تعطیلات عید برنامه ریزی می کنند، در مورد فواید تعطیلات نظر وجود دارد. برخی تعطیلات را ضروری می دانند. برخی دیگر، رفتن به تعطیلات را کاری پرخرج می دانند که به اقتصاد خانواده اسیب می رساند. عواملی دیگری مانند اینکه آیا به استراحت و آرامش نیاز داریم یا می خواهیم تعطیلاتی توام با انرژی و هیجان زیادی را سپری کنیم، همه اینها بر نحوه گذراندن تعطیلات عید تاثیر گذار است. وقتی تنوع نظرات در حیطه نحوه برخورد با تعطیلات عید، مشاهده می شود برای مان روشن می شود که چرا تعطیلات مساله ای بحرانی در زندگی زوجین است.

اگر امسال هم برای گذراندن تعطیلات عید با همسرتان احساس مخالفت می کنید، سعی کنید این بار با همسرتان برنامه ای شاد و لذت بخش داشته باشید

شاید یکی از دلایلی که زوجین در مورد تعطیلات عید ونحوه گذراندن آن دچار منازعه می شوند این است که این ایام، بدین معناست که زن و شوهر مدتی طولانی را در کنار یکدیگر به سر خواهند برد و درست به همان اندازه که این وضعیت می تواند موقعیتهای صمیمانه بسیاری ایجاد کند، می تواند باعث ایجاد اضطراب زیاد هم شود. متاسفانه افرادی که بیش از حد مضطرب و پریشان باشند، در خلال تعطیلات بیشتر با هم مجادله می کنند.  همچنین افراد کمال طلب نیز بیش از سایرین در تعطیلات و یا برنامه ریزی برای ان احساس اضطراب میکند چرا که انتظار دارند همه چیز همانند عکس های تبلیغاتی باید بسیار بی عیب و نقص باشد حال آنکه هیچ جنبه ای از جهان، چنین نیست و برخی از زوج ها انتظار دارند در ایام عید و تعطیلات نوروز به منتهای شادی و خوشی دست یابند حال انکه این انتظار باعث بروز اضطراب و خدشه دار کردن لذت می شود.

طی چند سالی که از ازدواج هومن و هاله می گذرد، آنها هنوز نتوانسته اند مساله گذراندن ایام عید را حل و فصل کنند. آنها به جای اینکه خود را برای فرا رسیدن عید آماده کنند بیشتر جنگ و دعوا دارند که عید را با خانواده کدام یک بگذرانند خصوصا که هومن و هاله هر دو درشهری متفاوت از والدین خود زندگی می کنند. هر یک از آنها مایل است عید را با خانواده خودش بگذراند و دیگری نیز همین خواسته را دارد. در طی این سالها آنها راههای مختلفی را ارزیابی کرده و حتی امتحان کرده اند اما هنوز به یک نتیجه موفقیت آمیز نرسیده اند.

چرا با تعطیلات عید مشکل داریم؟

در اینجا هم مانند سایر موضوعات بحث برانگیز، هرگاه راه حلهای آشکار و منطقی، موثر واقع نشود و جنگ و جدل ادامه پیدا کند، تعارض های روانی پنهان دست اندر کارند. مهم ترین و رایج ترین این عوامل، تعارض میان تخیلات شما در مورد تعطیلات با واقعیت است. وقتی در ذهن خود تصور میکنید که یک خانواده کامل چگونه تعطیلات عید را سپری می کند، در همان دامی گرفتار شده اید که ما آن را خطاهای شناختی زوجین خوشبخت می دانیم.

این گونه خیال پردازی ها می تواند به امید به این که آرزویتان امسال به وقوع خواهد پیوست، موقتا تسکین دهنده باشد. اما هر چه که باشد  این خیال پردازیها تنها گریزگاهی موقت، ناپایدار و لرزان است. شما انتظار دارید که این تعطیلات و مراسم خاص بتوانند تمام محرومیتهای دراز مدت گذشته را جبران کند. متاسفانه هر چه در مورد یک مساله رویایی تر بیندیشید ، احتمال اینکه از رویدادهای واقعی زندگی تان لذت وافر ببرید کمتر می شود.

یکی دیگر از عواملی که عمدتا تعطیلات را خراب کند و باعث شدت گرفتن مشاجرات می گردد، احساس گناه است. اگر شما و همسرتان احساس کنید که مسئولید تا دیگران را از خود راضی و خشنود کنید، بنابراین میان آن که چیزی برای ارتباط خودتان متناسب تر است و چه چیزی برای دیگران سودمندتر است، در می مانید.

یکی از دلایلی که زوجین در مورد تعطیلات عید ونحوه گذراندن آن دچار منازعه می شوند این است که این ایام، بدین معناست که زن و شوهر مدتی طولانی را در کنار یکدیگر به سر خواهند برد و درست به همان اندازه که این وضعیت می تواند موقعیتهای صمیمانه بسیاری ایجاد کند

مدیریت بحران در ایام عید

اگر کشمکش ها و اختلافات زوجین بر سر گذراندن نحوه تعطیلات و کلا تفریحات، بیش از حد ادامه دار شود، کم کم زوجین به این نتیجه می رسند که با هم شاد بودن و تفریح کردن و به تعطیلات رفتن، تصنعی و غیر واقعی است زیرا پس از سالها رفتار کردن با دیگری همچون دو دشمن، شاید دیگر شادی کردن کاری عجیب و غریب به نظر برسد.

در هر حال مشاجرات و مشکلات ارتباطی زوجین برای ایام عید هر منشایی که داشته باشد، برنامه ریزی درست جهت سر و سامان دادن به آن یک ضرورت به نظر می رسد. توانایی در برنامه ریزی در جهت گذراندن تعطیلات به همراه هم، نمادی از تشکیل خانواده با یکدیگر است. تا هنگامی که شما یکدیگر را در زمینه برنامه ای که در تعطیلات و مراسم دارید، رقیب بپندارید، وضعیت بچه های ناکامی را دارید  که برای به دست آوردن جایزه اش تلاش می کند و سرانجام هم به بی ارزش بودن آن پی خواهد برد. اما اگر بتوانید تعارض های مشترک میان خودتان و همسرتان را دریابید، هر برنامه ای را که درپیش بگیرید، با صمیمیتی کم و دلپذیر همراه خواهد بود.

اگر امسال هم برای گذراندن تعطیلات عید با همسرتان احساس مخالفت می کنید، سعی کنید این بار با همسرتان برنامه ای شاد و لذت بخش داشته باشید. فعالیت مفرح و سرگرم کننده ای که به اتفاق هم انتخاب کردید را انجام دهید. اگر احساس هرگونه مخالفت و یا مقاومت می کنید، فقط ان را در دفترچه خود یادداشت کنید و بعد سعی کنید آن را به هر شکل انجام دهید. یادتان باشد که تنها نکته مهم در اینجا داشتن احساس خوب در وجودتان است. پس سعی کنید برای امسال فهرست خود را اولویت بندی و طوری برنامه ریزی کنید که حداقل یک بار در طی زندگی مشترک تان و حداقل این عید را صرف پرداختن  به تفریحات و سرگرمی های پرانرژی کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.