تبیان، دستیار زندگی

پزشک چطور متوجه نارسایی قلبی می‌شود؟

گاهی اوقات برخی افراد مبتلا به نارسایی قلبی، از مشکل خود آگاه نیستند. بسیاری از علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی همان است که برای بیماری‌های دیگر رخ می دهند. همچنین، علائم اولیه ممکن است خفیف باشند. ولی پزشک متخصص قلب و عروق می‌تواند آن را تشخیص دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 

بیماری قلبی

ممکن است پزشک عمومی با توجه به علائم بروز یافته به نارسایی قلبی مشکوک شود، و این تاریخچه ی پزشکی و معاینات بدنی است که می‌تواند سر نخی به دست دهد. همچنین در این شرایط نیاز به انجام چند تست وجود دارد. سپس پزشک عمومی شما را به یک متخصص قلب ارجاع می‌دهد و او می‌تواند به خوبی به تشخیص و درمان بیماری شما کمک کند.

پزشک معمولا برای تعیین اینکه آیا شما به نارسایی قلبی دچار هستید یا خیر، مراحل زیر را دنبال می‌کند.

در مورد علائم‌تان سوال می‌کند

سئوال کردن در مورد مشکلاتی که شما در حال تجربه ی آنها هستید، به پزشک اطلاعات با ارزشی می‌دهد. سئوالاتی مانند اینکه آیا شما خیلی بیشتر از حد معمول خسته هستید؟ آیا شما تا به حال تنگی نفس داشته‌اید؟ آیا سرفه زیاد، به ویژه زمانی که دراز کشیده‌اید، را تجربه کرده اید؟ این ها علائم شایع نارسایی قلبی می‌باشند.

از وضعیت سلامتی شما و خانواده‌تان می پرسد

ممکن است پزشک از شما بپرسد که آیا کسی در خانواده شما تا به حال بیماری قلبی داشته است. اگر این طور باشد، ممکن است شانس داشتن نارسایی قلبی را در شما افزایش دهد. سابقه بیماری وسلامتی تان اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین پزشک از شما سوال می‌کند که آیا تا به حال مشکل یا بیماری شناخته شده‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت، یا بیماری عروق کرونر (بیماری قلبی) داشته‌اید؟ هر یک از این ها می‌تواند احتمال تشخیص نارسایی قلبی را زیادتر کند.

آیا تا به حال معاینه ی بالینی داشته‌اید

یک معاینه بالینی می‌تواند نشانه هایی را آشکار سازد که پزشک را به نارسایی قلبی مشکوک می‌کند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است صداهای غیر طبیعی از  قلب بشنود. ممکن است صداهایی بشنود که از وجود مایع داخل ریه خبر می‌دهد. یک تست ممکن است نشان دهد که شما در پاها و یا شکم دچار تورم هستید. یا نشان دهد تورم در رگ گردن وجود دارد.

هیچ راه درمان همیشگی برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما راه های درمانی وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش سرعت پیشرفت آن شود. شما می توانید با یک زندگی فعال تر و سالم ، علائم را تحت کنترل خود درآورید

 

تست‌های آزمایشگاهی و عکسبرداری تجویز می‌کند

پزشک ممکن است پس از صحبت با شما و بررسی ها، به نارسایی قلبی مشکوک شود. اگر چنین باشد ممکن است از شما بخواهد برخی آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهید. تست‌های بسیاری برای تشخیص وجود دارند. این پنج آزمایش شایع‌ترین آن‌ها هستند:

- نوار قلب: الکتروکاریوگرام نشان می‌دهد که آیا قلب شما با یک ریتم طبیعی می تپد. همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا دیوارهای قلب ضخیم تر از حد طبیعی است یا نه؟

- رادیوگرافی قفسه سینه : این تست می‌تواند نشان دهد که آیا قلب شما بزرگ شده است که نشانه ای از نارسایی قلبی است. قلب برای جبران کاهش توانایی پمپ خون، بزرگ می شود. اشعه X نیز هر نوع مایع در ریه را نشان می‌دهد.

- آزمایش خون BNP: این تست سطح هورمون خاصی_پپتید ناتریورتیک مغزی_در خون را اندازه می گیرد.علی رغم نام آن، قلب خود این پپتید را می سازد. سطح  این ماده در افراد مبتلا به برخی از انواع نارسایی قلبی بیشتر است.

- اکوکاردیوگرام: ممکن است پزشک این تست را نیز درخواست کند. این آزمون یک تصویر متحرک از قلب را ایجاد می‌کند. درست مثل رادیوگرافی قفسه سینه، نشان می‌دهد که آیا قلب شما بزرگ شده است یا خیر؟ همچنین نشان می‌دهد که آیا قلب خون  را آنچنان که باید پمپاژ می‌کند؟

- تست ورزش (تست استرس قلب): این تست چگونگی کارکردن قلب، هنگامی که تحت تنش است را بررسی می‌کند. که به معنی آن است که قلب وادار می شود سریع بتپد. ورزش برای این آزمون، مانند دویدن (راه رفتن) روی تردمیل وجود دارد. افرادی که نمی توانند ورزش کنند ممکن است یک دارویی دریافت کنند تا در طول آزمون قلبشان سریع‌تر بتپد.

این مهم است که متوجه بیماری نارسایی قلب خود شوید. هیچ راه شفایی (درمان همیشگی) برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما راه های درمانی وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش سرعت پیشرفت آن شود. شما می توانید با یک زندگی فعال تر و سالم ، علائم را تحت کنترل خود درآورید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.