تبیان، دستیار زندگی
سینمای دفاع مقدس امسال با چند فیلم قابل قبول همچون چند سال گذشته حضوری پررنگ در جشنواره فیلم فجر داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستِ پر سینمای ایران از فیلم‌های دفاع مقدسی

سینمای دفاع مقدس امسال با چند فیلم قابل قبول همچون چند سال گذشته حضوری پررنگ در جشنواره فیلم فجر داشت...

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

سینمای دفاع مقدس امسال با چند فیلم قابل قبول همچون چند سال گذشته حضوری پررنگ در جشنواره فیلم فجر داشت. در میان فیلم‌های ساخته شده در این حوزه آثار باكیفیت و قابل قبولی دیده می‌شود كه از زاویه دیدی نو و تازه به جوانب و تبعات جنگ نگاه می‌كند. اكران این فیلم‌ها می‌تواند به پیشرفت سینمای دفاع مقدس و اقبال مخاطبان به این ژانر كمك كند. حالا می‌توان سینمای جنگ ایران را همچون بسیاری از كشورهای دیگر جزو ژانرهای پرمخاطب و پرفروش دانست كه با تولید فیلم‌های باكیفیت مخاطبان را به سینما بكشاند.

«ویلایی‌ها» مهم‌ترین اثر سینمای جنگ در جشنواره به شمار می‌رود. منیره قیدی در اولین ساخته‌اش با نگاهی زنانه داستان زنی را روایت می‌كند كه در بحبوحه روزهای دفاع مقدس میان ماندن در كنار همسرش و انتقال دخترانش به محل امن باید تصمیم بگیرد و او میان ماندن و رفتن، ماندن را بر‌می‌گزیند.

منتقدان در همان روزهای جشنواره، «ویلایی‌ها» را یكی از قوی‌ترین فیلم‌های این دوره دانستند و به تحسین آن پرداختند. زنانه بودن فیلم، «ویلایی‌ها» را همچون «شیار143» از دیگر فیلم‌های این حوزه متمایز می‌كند. همچنین ایده و طرح اولیه فیلمنامه هم موضوعی نو را مطرح می‌كند و فیلمساز تعمداً به دنبال این بوده با زاویه دیدی متفاوت به مسئله جنگ نگاه كند و تبعات و تأثیر جنگ بر خانواده‌ها را به شكلی متفاوت مقابل دوربین ببرد. اگر برای این فیلم تبلیغات خوبی صورت بگیرد، «ویلایی‌ها» این قابلیت را دارد تا از امیدهای سینمای ایران برای كشاندن خانواده‌ها به سینما باشد.

چنین نگاه‌های متفاوتی به جنگ و دوری از كلیشه‌های رایج در فیلم‌های جنگی مهم‌ترین نكته برای جذب مخاطب است. مخاطب آگاه امروز حرف‌های تكراری به مذاقش خوش نمی‌آید و برای جذابیت در این حوزه باید به سراغ سوژه‌های بكر رفت. سوژه‌هایی كه در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس كم نیست و با مطالعه، پژوهش و پردازش درست می‌توان به آن رسید.

«ماجرای نیمروز» دیگر فیلم موفق ژانر سینمای جنگ و انقلاب است. محمدحسین مهدویان كه سال گذشته با اثر درخشان «ایستاده در غبار» زندگی حاج‌احمد متوسلیان را به روی پرده نقره‌ای سینما برد، امسال با فیلم جدیدش به دهه60 و داستان نفوذ منافقین در میان نیروهای انقلابی و ترور شخصیت‌ها پرداخته است. كارگردان در این فیلم با دست گذاشتن روی یك برهه تاریخی و حساس، مسائل بسیاری را پیش چشم نسل جوان می‌گذارد.

كارگردان‌های زن امسال سهم زیادی در ساختن فیلم‌های دفاع مقدسی داشتند. مریم دوستی در «دریاچه ماهی» نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و چند خانواده را روایت می‌كند كه در نقطه مشتركی به یكدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود. فلورا سام هم در كنار دو كارگردان زن دیگر، با فیلمی به نام «نیمكت» داستان نویسنده‌ای را روایت می‌كند كه در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی‌اش برداشته می‌شود. حقایقی كه وی هیچ گاه تصورش را نیز نمی‌توانست بكند. در این فیلم بخشی از خاطرات یك جانباز مرور می‌شود.

«چراغ‌های ناتمام» هم از دیگر فیلم‌های حوزه دفاع مقدس است كه توسط مصطفی سلطانی ساخته شده و درباره نویسنده‌ای ارزشی است كه سراغ سوژه‌های دم دستی و درآمدزا نمی‌رود. او تصمیم دارد همچنان در حوزه كارهای ارزشی قدم بردارد و در نهایت سفارشی در حوزه دفاع مقدس به او می‌شود. اتفاقی در هور باعث می‌شود او دوباره در عرصه آثار ارزشی فعالیت كند.

«چهل مروارید» به كارگردان هادی حاجتمند و علی سلیمانی به شهدای غواص مفقودالاثر در دفاع مقدس می‌پردازد. تا به حال چند فیلم با موضوع شهدای غواص ساخته شده و داستان «چهل مروارید» به جنبه‌های دیگری از این واقعه می‌پردازد. دیگر ساخته این حوزه فیلم سینمایی «صدای مرا می‌شنوید» ساخته كرامت پورشهسواری است كه از خاطره یك پدر شهید شكل گرفته است. داستان فیلم درباره یك خانواده شهید است كه در انتظار فرزندشان به سر می‌برند و اتفاقاتی روی می‌دهد كه این بلاتكلیفی‌ها آنها را بسیار اذیت می‌كند.

«سرگشته» دیگر فیلمی است كه از یك سو به حوزه دفاع مقدس می‌پردازد و از سوی دیگر به رزمندگان مدافع حرم امروز ربط دارد. این فیلم داستان یك روحانی را روایت می‌كند كه در سوریه به اسارت نیروهای داعش درمی‌آید. او در این اسارت خاطرات خود در سال‌های دفاع مقدس را مرور می‌كند.

با اینكه از مجموع فیلم‌های ساخته شده، شاید همه‌شان توانایی كشاندن مخاطب را به سینما نداشته‌ باشند ولی می‌توان با ابراز امیدواری به چند فیلم با كیفیت ساخته شده، سال خوبی برای سینمای دفاع مقدس برای سال آینده پیش‌بینی كرد.


منبع: جوان انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .