تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1395 هجری خورشیدی، پانزدهم جمادی الاول 1438 هجری قمری و سیزدهم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و پنجم بهمن در آینه تاریخ معاصر

امروز دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1395 هجری خورشیدی، پانزدهم جمادی الاول 1438 هجری قمری و سیزدهم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

25 بهمن 1367

حکم تاریخی ارتداد سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی، به دلیل اهانت به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان از سوی امام خمینی (ره) صادر شد .

25 بهمن 1362

درجریان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق مناطق مسکونی شهرهای بهبهان و مسجد سلیمان را مورد حمله هوایی قرار داد.

25 بهمن 1357

حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیامی از مردم خواستند که به منظور سازندگی و آغاز زندگی نوین به اعتصابات چندین ماهه و سراسری خاتمه دهند و به کار و سازندگی مشغول شوند.

25 بهمن 1357

امام خمینی( ره) در پیامی به مردم استان آذربایجان و خصوصا تبریز از آنان خواستند که با تمام قوا برای سرکوبی وابستگان رژیم فاسد که دست به اخلال در نظم عمومی زده اند، قیام کنند و همانند تهران به این حرکات مذبوحانه خاتمه دهند. عناصر ضدانقلاب و ساواکی ‏ها در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته و با تیراندازی‏های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیده بودند.

25 بهمن 1333

مدرسه آیت‌الله العظمی بروجردی در نجف گشایش یافت. این مدرسه در ضلع شرقی حرم امیرمؤمنان علی (ع)، قرار دارد که به منظور تقویت حوزۀ علمیه نجف و با مدیریت مرحوم حاج شیخ نصرالله خلخالی احداث شد تا طلاب و فضلای جوان در آن مشغول تحصیل، تدریس و تحقیق شوند.

25 بهمن 1330

ˈحسین فاطمیˈ وزیر امور خارجه کابینه ˈمحمدمصدقˈ هنگام سخنرانی در یک مجلس عمومی هدف سوءقصد قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

25 بهمن 1322

سرتیپ ˈحاجعلی رزم‌آراˈ از ریاست ستاد ارتش برکنار و سرتیپ ˈعلی ریاضیˈ معاون وزارت جنگ، جانشین وی شد.

25 بهمن 1321

در پی استعفای ˈاحمد قوامˈ(قوام‌السلطنه) از نخست‌وزیری ˈعلی سهیلیˈ برای دومین بار مامور تشکیل کابینه شد. کابینه وی تا 25 اسفند 1322 دوام داشت.

25 بهمن 1319

سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران فهرستی از کشتی های ثبت شده ایران را درخواست کرد.

25 بهمن 1316

پیمان سعدآباد در جلسه امروز مجلس شورای ملی به تصویب رسید. این پیمان در ۱۷ تیر ماه بین چهار کشور عراق‌، افغانستان‌، ترکیه وایران به امضاء رسید که به موجب آن چهار کشور متعهد شدند در منطقه‌، از یکدیگر در صورت بروز خطر حمایت متقابل کنند. انعقاد این پیمان به درخواست کشور انگلستان بود.

25 بهمن 1303

با تصمیم مجلس شورای ملی، احمد شاه از فرماندهی کل قوای ایران عزل و رضاخان به جای آن به این سمت منصوب شد. با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت شاه قاجار، زمینه برای انقراض این سلسله، بیش از پیش فراهم شد.

25 بهمن 1301

ˈمستوفی‌الممالکˈ وزیران پیشنهادی خود را به ˈاحمدشاهˈ معرفی کرد. ˈرضاخانˈ در کابینه وی همچنان وزارت جنگ را عهده دار است.