تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین روحانی شناخت عموم مردم و ایمان داشتن به آنها را عمده ترین عامل توفیق حضرت امام (ره) در رهبری انقلاب دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساس زندگی ما بر مبنای علوم انسانی است

حجت الاسلام و المسلمین روحانی شناخت عموم مردم و ایمان داشتن به آنها را عمده ترین عامل توفیق حضرت امام (ره) در رهبری انقلاب دانست.

بخش سیاست تبیان

اساس زندگی ما بر مبنای علوم انسانی است

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در آئین اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به همزمانی این جشنواره با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، مردم شناسی را یکی از مهم ترین ویژگی های امام خمینی ره دانست و گفت: این خصلت عمده ترین عامل موفقیت در رهبری مردم بود.

رئیس جمهور در ابتدای این سخنرانی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی اظهار داشت: جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحب نظران علوم انسانی و اسلامی چه فرهیختگان داخلی و چه آن هایی که راجع به ایران و انقلاب و اسلامی در خارج از کشور تلاش می کنند، برگزار می شود.

روحانی با اشاره به همزمانی این جشنواره با سالگرد پیروزی انقلاب تصریح کرد: ما در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و جشن سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و وارد سی و نهمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی شدیم. من هنوز هم از صاحب نظران علوم انسانی و اسلامی درخواست می کنم برگردیم و انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم و تحلیل کنیم چطور و چگونه در عصر دو اردوگاهی و در دوران جنگ سرد، ملتی که به هیچ یک از دو اردوگاه تکیه نکرد توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.

مگر امکان‌پذیر است که بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی در پای صندوق انتخابات حاضر شد که تبیین این امر بر دوش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی است.

رئیس جمهور افزود: امام به عنوان راهبر این انقلاب و به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متکلم، صاحب نظر اخلاقی و مرجع تقلید چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی و موفقیت برساند؟ من می خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم، اگر مردم شناسی دقیق امام نبود و اگر امام (ره) قضاوتی که نسبت به جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران داشت، دقیق نبود؛ انقلاب به پیروزی نمی رسید.

وی تصریح کرد: امام نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، اندیشه ای داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت شماری از صاحبنظران و فرهیختگان با او همراه بودند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که همه می گفتند مگر مردمی با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه ای و با پشتیبانی تقریبا همه قدرت های بزرگ جهانی می توانند پیروزی شوند؟ گفت: بدون سلاح و امکانات و حتی بدون تشکیلات منظم حزبی، مگر می شود مردم را از طریق مساجد و حسینه ها و ازطریق اعلامیه، نوار، کتاب و سخنرانی به خیابان ها کشاند و این مردم بتوانند در برابر یک قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شوند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت مقاطع مختلفی داشت که سال 42 و تبعید حضرت امام یکی از مهمترین آنها بود، تصریح کرد: امام به قدرت مردم ایمان داشت و بر مبنای ایمان و اعتقادش و با توکل به صحنه آمد. حتی روزهایی که خیلی تنها بود. این حرف درست است اما در عین حال امام به مردم و قدرت مردم هم باور داشت و این نکته بسیار مهمی است.

وی تاکید کرد: آیا از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی، جامعه شناختی این مساله را ما تحلیل کرده ایم؟ چه چیز باعث شد که یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت ها پیروز شود؟ من در اینجا می خواهم بار سنگین مسئولیت دانشمندان علوم انسانی و اسلامی را تذکر دهم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آنها هستند که باید انقلاب را بازخوانی کنند؛ ابعاد مختلف این انقلاب شکوهمند و بزرگ را تبیین و تفسیر کنند. اگر بنا است علم و دانش در پی تغییر باشد؛ این علم است که می تواند حتی واقعیت ها را برای ما به خوبی تببین و تفسیر کند. اگر از دید اسلامی هم به علوم انسانی نگاه کنیم؛ وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نیست بلکه هدایت و تعالی انسان ها و جامعه است.

روحانی ادامه داد: اگر بعد دینی- اسلامی را کنار بگذاریم، شاید وظیفه علوم بیشتر در شناخت و تغییر منحصر شود اما وقتی به بعد اسلامی نگاه می کنیم؛ مساله هدایت و تعالی جامعه؛ نه تنها مسایل توصیفی که ناچاریم به مساله تجویزی نیز بپردازیم.

رئیس جمهور افزود: امام نسبت به وحدت، انسجام، قدرت مردم اندیشه ونظری داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت شماری از صاحبنظران و فرهیختگان با او همراه بودند.

روحانی با تاکید بر اینکه اندیشمندان باید چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی را تحلیل و بازخوانی کنند، افزود: اگر مردم شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی امام از ایران دقیق نبود، ‌انقلاب به پیروزی نمی رسید.

رئیس جمهور گفت: همانگونه که یک طبیب فقط به دنبال شناخت بیماری و عامل درد نیست و به درمان و معالجه نیز فکر می کند، علم هم در تمام زمینه ها این وظیفه مهم و بزرگ را دارد و عالمان و فرهیختگان هم این مسئولیت را بر دوش دارند.

روحانی اضافه کرد: البته شاید برخی از علوم کمتر بتوانند در این راستا قدم بردارند. کسی که به ادبیات می پردازد به ظاهر نمی تواند نسخه تعالی را بپیچد اما در عین حال از طریق همین ادبیات است که دریچه ای به سمت فرهنگ واقعی ملت ها باز می شود و فرهنگ عامل حرکت ملت ها خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تمام علوم انسانی و اسلامی به غیر از بخش بنیادی آن باید به فکر کاربردی آن هم باشیم، اظهار داشت: امروز در جامعه ما ده ها مشکل بزرگ وجود دارد. من از شما می پرسم برای حل این مشکلات آیا فقط علوم تجربی و فنی می توانند راه درمان باشند یا بیشترین مسئولیت بر دوش عالمان علوم انسانی است؟

روحانی با بیان اینکه یکی از مسکلات مهم ما مشکل اقتصادی و خروج از رکود است، گفت: علم مدیریت بر دوش کدام رشته هاست؟ مگر این علوم انسانی نیست که بار مسئولیت شیوه سیاست گذاری را بر دوش دارد؟

روحانی گفت: پرداختن به فرهنگ سلامت بر دوش پزشک نیست، او درمان می کند اما ایجاد فرهنگ سلامت یا فرهنگ کار و وجدان کار بار سنگینی است که بر دوش اندیشمندان علوم انسانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر ما مشکل آب  و مدیریت منابع آبی داریم و لازم است شیوه های جدید آبیاری را بیاموزیم و از منابع جدید آبی بهره بجوئیم، اما بدون فرهنگ صحیح مصرف آب مشکل آب حل نمی شود.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: چه کسی وظیفه حل مشکلات اقتصادی جامعه، تبیین شرایط اقتصادی جامعه، ایجاد و رشد رونق اقتصادی، خروج از رکود و در علم مدیریت نیز سیاست‌گذاری، چارچوب و شیوه مدیریت جامعه را بر دوش دارد. در تمام این زمینه‌ها، علوم انسانی، نقشی بسیار تأثیرگذار دارد.

روحانی تأکید کرد: آغاز راه برای حل مشکلات سلامت و تحول در این بخش، از مسیر فرهنگ سلامت می گذرد. وظیفه تبیین فرهنگ سلامت نیز بر دوش بخش پزشکی نیست  بلکه همه ما باید در این زمینه وارد صحنه شویم.

رییس‌ جمهوری گفت: اگر در بخش آب مشکل داریم و باید منابع آبی کشور را  با شیوه های درست مدیریت کنیم،  شیوه‌های جدید آبیاری آموخته شود و  از ذخایر و منابع آبی برای رفاه مردم درست بهره ببریم ،  بدون فرهنگ صحیح برای مصرف نمی‌توان مشکلات مدیریت آب را حل کرد. حتی اگر به دنبال تحول در الگوی کشت هستیم، بدون ایجاد فرهنگ لازم در کشاورزان عزیز، نمی‌توان تغییر الگوی کشت و مصرف در جامعه بوجود آورد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به مشکلات محیط زیستی مردم در غرب، جنوب و شرق کشور و مشکلات آنان در مواجهه با ریزگردها، ‌آلودگی خاک و آب، گفت: راه‌حل علمی برای این مشکلات وجود دارد و باید مصرف و شدت انرژی متعادل شود، از منابع سوختی سالم بهره ببریم و صنعت ما تحول یابد، اما در عین حال باید در نظر داشت در مسأله محیط زیست، بدون تغییر فرهنگ جامعه مشکلات حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: با تبیین اهمیت مسأله محیط زیست، مراقبت مردم ،سبک زندگی درست و استفاده حداکثری از وسایل نقلیه عمومی، می‌توان مشکلات محیط زیستی را حل کرد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد، گفت: همه این سرمایه های مادی که در جامعه می شماریم، اگر در جامعه مردم به یکدیگر و حکومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بین "مردم"،  "مردم و حکومت " و  "حکومت و مردم" نباشد و اگر سرمایه اجتماعی نباشد، آیا  به قول معروف سنگ روی سنگ بند می شود ومی توان جامعه را اداره کرد؟ و آیا در چنین جامعه ای مردم احساس امنیت  و آرامش می کنند؟

روحانی افزود: اگر شما صبح به سرکار می روید ، به این دلیل است که اعتماد به سرمایه اجتماعی دارید  یعنی به این اعتماد دارید که دیشب و وقتی شما خواب بودید، قانون عوض نشده و حاکمان جامعه خواب نما نشده اند و به عبارتی اعتماد دارید که حاکمان جامعه شما ، متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمی گیرند.

رییس جمهوری گفت: اساس زندگی ما بر مبنای تمامی ابعاد  سرمایه اجتماعی است. حال سوال این است که مسوولیت آسیب دیدن و تقویت  این سرمایه اجتماعی بر دوش چه کسی است؟

روحانی با طرح این پرسش که تبیین و تشریح قواعد بازی سیاست و اقناع مردم بر دوش چه کسانی است؟ ، ادامه داد: عالمان علوم انسانی و اسلامی این وظیفه مهم را بر دوش دارند و اگر بناست در جامعه قواعد بازی رعایت نشود و فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را به جامعه منتقل و مردم را قانع کنند، همان وضعی پیش می‌آید که اکنون در آمریکا شاهد آن هستیم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: امروز در آمریکا سوال بزرگی پیش روی دانشمندان، فرهیختگان و نخبگان آن جامعه است که چگونه امکان دارد با وجود ابزار تبلیغات، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فرهخیتگان، موفق نشوند، افکار عمومی مردم را قانع کنند.

روحانی تأکید کرد: افتخار انقلاب اسلامی این است که در طول 38 سال گذشته حداقل 34 انتخابات برگزار شده است و از دیگر افتخارات ما جوان بودن این نظام انتخاباتی است، امام(ره) پس از ورود به تهران و در بهشت زهرا گفتند که پدران ما نمی‌توانند راجع به سرنوشت ما تصمیم بگیرند و خودمان باید در مورد خودمان تصمیم بگیریم.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: مگر امکان‌پذیر است که بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی در پای صندوق انتخابات حاضر شد که تبیین این امر بر دوش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی است.

روحانی تاکید کرد هم باید انقلاب را بازخوانی کنیم و هم برای اصلاح جامعه تلاش کنیم و هم بپذیریم که وظیفه علم فقط شناخت نیست و بالاتر است. علم باید پایه و سکویی برای علوم دیگر و برای تحول در جامعه باشد.
منبع : شبکه خبر