تبیان، دستیار زندگی
راه هایی برای افزایش انگیزه یادگیری در دانش آموزان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک های تدریس برای افزایش انگیزه دانش آموزان

راه هایی برای افزایش انگیزه یادگیری در دانش آموزان

تکنیک های تدریس برای افزایش انگیزه دانش آموزان

تحقیقات علمی راه های زیادی را برای افزایش انگیزه یادگیری در دانش آموزان پیش روی ما می گذارد تقریبا هیچ یک از این راه ها نیازمند صرف پول و هزینه زیادی نیست و تقریبا هر معلم باهوش و علاقمندی در اثر تجربه می تواند بر موفقیت این روشها صحه بگذارد.

1. چالشی در حد توان دانش آموزان تعریف کنید: همه ما زمانی بیشترین انگیزه را برای یادگیری در وجود خود احساس می کنیم که چالش پیش روی ما نه آنقدر ساده باشد که تبدیل به فعالیتی خسته کننده شود و نه آنقدر دشوار که از انجام آن ناامید و مایوس شویم. طراحی تکالیفی که دانش آموزان را به فعالیت تشویق کند باید همواره در مرز باریک بین درجات دشواری متناسب حرکت کند. به طوری که هم آموخته های دانش آموزان را به چالش بگیرد و هم موفقیت در آن امکان پذیر باشد.

2. با سوال آغاز کنید نه با جواب: صرف حفظ کردن اطلاعات خسته کننده است. به جای اینکه درس را با دادن اطلاعات آغاز کنید، یک سوال خلاقانه و چالش انگیز بپرسید و به دانش آموزان در یافتن پاسخ آن کمک کنید وقتی ذهن دانش آموزان درگیر یک سوال خوب باشد، یادگیری برای آنها لذت بخش و ارزشمند می شود.

3. بگذارید دانش آموزان رکورد خودشان را بشکنند: اگر می خواهدی دانش آموزان حتی از انجام یک فعالیت ساده و تکراری همچون حفظ جدول ضرب یا از بر کردن نام افراد و تاریخ وقایع لذت ببرند، این کارهای ساده و پیش پا افتاده رو تبدیل به یک فعالیت مهیج کنید. چگونه؟ دانش آموزان را تشویق کنید با خود مسابقه بدهند و هر بار رکورد خود را در سرعت، دقت یا خلاقیت بزنند. به این شکل نه تنها یک فعالیت خسته کننده را جذاب می کنید که حتی دانش آموزان را به پیشرفت بیشتر تشویق می نمایید.

4. مسائل انتزاعی را به موقعیت های عینی پیوند بزنید: استفاده از روش مطالعه موردی که معمولا در رشته هایی همچون بازرگانی، پزشکی و حقوق کاربرد زیادی دارد، می تواند دانش آموزان را با یک موقعیت عینی و واقعی رو به رو کند و در عمل روش حل مسئله را بیاموزد. سناریوهایی از موقعیت های واقعی می تواند به دانش آموزان کاربرد آموخته هایشان را در حل مسائل روزمره و واقعی آموزش دهد.

5. کار گروهی را تشویق کنید: یادگیری مستقل و انفرادی هر چقدر هم جذاب و عمیق باشد نمی تواند لذت به اشتراک گذاشتن فکر و آموخته ها را با دیگران کمرنگ کند. سعی کنید فعالیت های کلاس را به چند قسمت تقسیم کنید و دست کم بخشی از این فعالیت ها را در قالب کارهای گروهی در گروه های دو تا چند نفری تعریف کنید. کار گروهی به دانش آموزان فرصت آموختن از بکدیگر، شریک شدن نگرانی ها و آموخته هایشان را می دهد. حتی اگر این کار گروهی به سادگی تکرار یک مبحث درسی به زبان خود برای هم گروهی باشد، می تواند هم شور و شوقی به جو کلاس بدهد و هم یادگیری را عمیق و ماندگارتر کند.

6. عمیق شوید: به دانش آموزان بیاموزید هر مبحثی بالقوه می تواند بی نهایت جذاب باشد اگر وقت و انرژی کافی برای عمیق شدن در آن بگذارید. وقتی یادگیری سطحی از مبحث درسی حاصل شد دانش آموزان را کمک کنید که در موضوع درسی عمیق شوند و رابطه درس را با سایر مباحث مرتبط کشف کنند به طوریکه متوجه شوند یک مسئله به چه زنجیره بزرگی از مسائل مرتبط است و برای آموختن عمیق یک مطلب نیاز به کنجکاوی و یاد گرفتن مباحث بیشتر و بیشتری هست.

مرکز یادگیری سایت تبیان