تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه بسیاری از مردم برای کاهش چربی های شکمی راه اصلی را فراموش می کنند و به دنبال راه میانبر هستند. این افراد با استفاده از گن های لاغری ، چرب کردن پوست شکم و بستن آن با پلاستیک در تلاش هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دور شکم تان نایلون نپیچید

متاسفانه بسیاری از مردم  برای کاهش چربی های شکمی راه اصلی را فراموش می کنند و به دنبال راه میانبر هستند. این افراد با استفاده از گن های لاغری ، چرب کردن پوست شکم و بستن آن با پلاستیک در تلاش هستند  تا با افزایش دما چربی های شکم را از بین ببرند. اگر چه افزایش دما می تواند باعث تعریق بیشتر شود ، اما این تعریق به معنای کاهش چربی نیست.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

سلفون

کاهش وزن و از بین بردن چربی های شکم یکی از دغدغه های بسیاری از مردم جهان محسوب می شود و این شرایط به ظهور محصولات و روش های بسیاری منجر شده است که کاهش وزن و چربی سوزی سریع را وعده می دهند.

از جمله آنها می توان به بسته بندی بدن با سلفون اشاره کرد که برای بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این کار برای کمک به چربی سوزی و کاهش وزن تبلیغ می شود. استفاده از این روش موجب افزایش تعریق بدن می شود و فرض بر این است به سم‌زدایی بدن و کاهش وزن کمک می کند.

خطرات تعریق بیش از اندازه

تعریق بیش از اندازه می تواند به کم آبی بدن منجر شود و از آنجایی که عرق زیر نایلون خشک نمی شود و روی بدن باقی می ماند، امکان شکل گیری شرایطی خطرناکی وجود دارد، زیرا دمای بدن می تواند به سطوحی ناامن افزایش یابد.

همچنین، تعریق شدید به ایجاد تغییراتی در خون منجر می شود، حجم خون را کاهش می دهد و اکسیژن کمتری به سلول های ارسال می شود. ضعف، سرگیجه، گیجی، کما و حتی مرگ می توانند در نتیجه از دست دادن بیش از اندازه مایعات بدن شکل بگیرند.

خطرات استفاده از این روش

خطرات بسته بندی شکم در پلاستیک یا نایلون تنها به تعریق بیش از اندازه محدود نمی شود. برخی از این محصولات از پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شده اند که به عنوان یکی از خطرناک‌ترین محصولات مصرفی توصیف شده است. مواد مضری از این ماده متصاعد می شوند که با آثار منفی بر کبد، طحال، کلیه ها، استخوان و وزن بدن در ارتباط بوده اند.

برخی سلفون ها دارای مواد معدنی هستند و ممکن است حاوی آلومینیوم باشند که با ابتلا به بیماری آلزایمر پیوند خورده است. افزون بر این، ممکن است مصرف کننده نسبت به برخی مواد تشکیل دهنده در این محصولات آلرژی داشته باشد.

ملاحظات دیگر درباره سلفون

محصولات پلاستیکی به چربی سوزی کمکی نمی کنند. کاهش وزنی که در اثر استفاده از این محصولات تجربه می کنید، در نتیجه ی از دست دادن آب بدن است و هنگامی که دوباره آب بدن تامین می شود، وزن کاهش یافته باز می گردد.

ایمنی استفاده از سلفون

بیشتر افرادی که رضایت خود را از بسته بندی شکم با نایلون گزارش کرده اند، به این نکته اشاره داشته اند که یک رژیم غذایی معقول و چهار یا پنج جلسه ورزش در هفته را نیز دنبال کرده اند. در نتیجه، اگر دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن برای دستیابی به اهداف کاهش وزن ضروری هستند، بهتر است پول خود را در این راه هزینه کنید، که نتایج آنها تضمین شده است و از خطرات استفاده از محصولات پلاستیکی که می توانند سمی و مضر باشند، پرهیز کنید.

اگر به دیابت مبتلا هستید، فشار خون بالا دارید، باردار هستید یا به هر وضعیت پزشکی دیگر مبتلا هستید، پیش از بکارگیری این روش با پزشک خود مشورت کنید.

گن هم لاغرتان نمی کند

داریوش زارع، مربی و داور بین الملی بدنسازی در خصوص استفاده از گن و بستن پلاستیک در هنگام تمرینات ورزشی می گوید: با اینکه وقتی شما از گن استفاده می کنید، لاغرتر به نظر می رسید، اما گن باعث سفت شدن عضلات شکم و فرم گرفتن آن نخواهد شد. گن ها فقط و فقط  بطور موقت و در ظاهر باعث فشرده شدن چربی و پوست شکم می شوند. وقتی قرار است شکمی صاف و خوش حالت داشته باشید،  باید تغذیه صحیح و ورزش مستمر و منظم را در برنامه اصلی زندگی تان  قرار دهید.

بستن شکم موقع ورزش با هر نوع پوششی همانند پلاستیک و یا حتی گن کار بسیار غلطی است، زیرا باعث می شود عضلات به خوبی تحرک نداشته باشند و در نتیجه خون رسانی به آن نواحی کاهش پیدا می کند و در نهایت کالری سوزی پایین می آید

تنها فایده گن های لاغری این است که باعث می شود عضلات شکم در حالت انقباض باقی بماند و این حالت شاید باعث شود که کمی فقط کمی نسبت به زمانی که عضلات شکم را رها کردید، کالری بیشتری بسوزانید، اما این مقدار افزایش کالری سوزی بسیار ناچیز است.

پلاستیک پیچ کردن موقع ورزش

آقای زارع معتقد است یکی از باورهای غلط  که در رابطه با حرارت و کاهش چربی بخصوص در ناحیه شکم  و ران ها مطرح است، پوشاندن اعضا با پلاستیک و یا پوشیدن لباس هایی از جنس پلاستیک  و یا گن برای  بوجود آوردن گرمای بیشتر در این نواحی با هدف از بین بردن چربی های موضعی از راه تعریق است. این روش صد در صد غلط و رد شده است و به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی افتد.

شاید پس از انجام چنین کاری سایز و یا کمی وزن کم کنید اما تنها دلیل این اتفاق این است که پوشش شما باعث شده بدنتان آب بیشتری دفع کند، نه چربی بیشتر!  بستن پلاستیک  دور شکم هیچ کمکی به کاهش چربی نمی کند و تنها فایده اش افزایش تعریق زیرپوستی است و این آبی که زیر گن یا پلاستیک جمع شده، فقط آب بدن در همان ناحیه است که از دست می دهید.

در حقیقت این روش  بعضی اوقات خطرناک است، زیرا از آنجایی که پلاستیک اجازه نمی‌دهد که عرق بدنتان خشک شود، پس بدن شما نمی تواند خودش را به خوبی خنک کند و دچار مشکل می شوید. همچنین ممکن است باعث بروز جوش های ریز بر روی این نواحی بدن شود.

با وجودی که تعریق در هنگام تمرین باعث کاهش چربی های زیر پوستی می شود، اما این بدان معنا نیست که هر تعریقی باعث کاهش چربی ها می شود. همانطور که می دانید در فصل گرما نسبت به فصول سرد سال تعریق بیشتر صورت می گیرد و در واقع این آب بدن است که در گرما به صورت عرق از بدن خارج می شود.

وقتی شما یک تمرین ورزشی و فعالیت بدنی شدت دار و منظم داشته باشید، عرق می کنید. اما این عرق کردن با تعریق در شرایط آب و هوایی گرم بسیار متفاوت است. در واقع تعریق هنگام ورزش با شدت بالا است که باعث لاغری و کاهش چربی می شود و نه شرایط دیگری که منجر به عرق کردن می شوند، مانند بستن نایلون دور شکم.

هشدار

بستن شکم در هنگام تمرینات شکمی  با هر نوع پوششی همانند پلاستیک و یا حتی گن کار بسیار غلطی است، زیرا باعث می شود عضلات به خوبی تحرک نداشته باشند و در نتیجه خون رسانی به آن نواحی کاهش پیدا می کند و در نهایت کالری سوزی پایین می آید.

منظور از تمرین در هر نقطه از بدن ، انقباض و انبساط عضلات آن قسمت است. هنگامی که شما در طول تمرین شکم را می بندید، اننقباض و انبساط خوب صورت نمی گیرد و خون رسانی کم می شود و در واقع همانند آن است که از اول، تمرینی انجام نشده است.

در آخر باید بدانید که فقط رعایت برنامه غذایی صحیح و ورزش منظم روزانه به شما کمک خواهد کرد تا چربی های اضافی از جمله چربی های دور شکم را کم کنید. در کنار ورزش های هوازی که باعث می شود چربی های اضافی را بسوزانید ، با تمرینات شکمی (مثل دراز و نشست) عضلات شکم را فرم دهید.


منابع:

عصر ایران

باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.