تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه بیست و چهارم بهمن 1395 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الاول 1438 هجری قمری و دوازدهم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و چهارم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه بیست و چهارم بهمن 1395 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الاول 1438 هجری قمری و دوازدهم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

24 بهمن 1357

به منظور جلوگیری از خروج عوامل رژیم پهلوی فرودگاه های کشور برای 24 ساعت تعطیل شد.

24 بهمن 1357

نیروهای سه گانه ارتش به صورت همزمان همدلی و همبستگی خویش را با مردم تهران اعلام کردند.

24 بهمن 1357

انور سادات رئیس جمهوری مصر به عنوان نخستین واکنش خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام کرد که رویدادهای ایران، ضرورت صلح عرب ها با رژیم صهیونیستی را برجسته تر ساخته است.

24 بهمن 1356

بر پایه گزارشی از خبرگزاری پارس، غلامرضا ازهاری رئیس ارتش پس از ورود به بغداد با عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق دیدار کرد و با وی به گفت وگو پرداخت. ازهاری 9روز در عراق ماند.

24 بهمن 1352

سفیران کشورهای عربی در تهران برای اطلاع از دیدگاه ایران درباره دشمنی های عراق، به وزارت امور خارجه دعوت شدند. این دعوت در پی شکایت عراق از ایران به شورای امنیت صورت گرفت.

24 بهمن 1344

بنا بر گزارش برخی خبرگزاری ها، آمریکا تعداد زیادی موشک های زمین به هوای «هاوک» را در اختیار ایران قرار داده است.

24 بهمن 1342

دولت های ایران و ترکیه برای ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان خویش روادید ورود شهروندان را به خاک یکدیگر لغو کردند.

24 بهمن 1334

عباس اقبال آشتیانی استاد دانشگاه و صاحب آثار مشهوری چون تصحیح مجمع التواریخ، تصحیح بیان الادیان و تاریخ کامل ایران در 57 سالگی در رم چشم از جهان فرو بست.

24 بهمن 1321

به علت اختلاف های داخلی کابینه و اوج گیری مخالفت نمایندگان مجلس با احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر، وی از ریاست دولت استعفا کرد.

24 بهمن 1306

فرمانده نیروی پیاده پهلوی، سرهنگ محمودخان پولادین به اتهام سوءقصد به جان رضاخان و به دست گرفتن قدرت، در باغشاه اعدام شد.

24 بهمن 1303

وحید السلطنه کنسول ایران در ایروان امروز به وزارت امور خارجه خبر داد که دولت شوروی مالیات تازه ای به نام مالیات برای خسارت دیدگان شوروی تصویب کرده است که شهروندان ایران نیز مجبور به پرداخت آن هستند.

24 بهمن 1302

در محل مجلس شورای ملی جلسه ای تشکیل شد که در آن رهبران حزب های مهم سیاسی، رئیس الوزراء و رضاخان حضور داشتند هدف این جلسه بررسی موضوع های تغییر حکومت به جمهوری با در نظر گرفتن بی توجهی احمدشاه قاجار به امور کشور و تصویب اعطای امتیاز نفت شمال به کمپانی نفتی سینکلر بود.

24 بهمن 1300

سفارت آمریکا نسبت به چاپ مقاله ای که در روزنامه روز گذشته نهضت شرق منتشر شده بود، به وزارت امور خارجه ایران اعتراض کرد. در این مقاله نویسنده با زیر سوال بردن سیاست های آمریکا و انگلیس در ایران، اعتراض مردم کشور را نسبت به واگذاری امتیاز نفت شمال به کمپانی استاندارد اویل آمریکایی اعلام کرد.

24 بهمن 1289

مرتضی قلی خان صنیع الدوله رئیس نخستین دوره مجلس شورای ملی در تهران، هدف گلوله دو قفقازی که شهروند روسیه بودند قرار گرفت و به قتل رسید.

24 بهمن 1287

با حمایت و تشویق مشروطه خواهان گروه های مجاهد شمال کشور و شماری از مهاجران در رشت به هم پیوستند، سران این گروه ها در همین روز تصمیم گرفتند که یپرم خان داویدیان(داوتیان) از مهاجران قفقازی را فرمانده افراد مسلح خود اعلام کنند.