تبیان، دستیار زندگی
چند روز است که اسهال شدید دارم طوری که دائم در دستشویی هستم و احساس می کنم تمام آب بدنم کشیده شده است و دل پیچه و حالت تهوع هم دارم لطفا کمکم کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به اسهال

چند روز است که اسهال شدید دارم طوری که دائم در دستشویی هستم و احساس می کنم تمام آب بدنم کشیده شده است و دل پیچه و حالت تهوع هم دارم لطفا کمکم کنید.

مشاور: سلیمی - مرکز مشاوره تبیان
اسهال

اسهال عارضه ای است که به دنبال یک اختلال زمینه ای ایجاد می شود . بنابراین اولین اقدام مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق علت اسهال است، تا بر اساس آن درمان مناسبی صورت گیرد. از آنجایی که در اسهال غذا با سرعت غیر طبیعی از روده عبور می کند در نتیجه فرصتی برای جذب آب و هضم و جذب کامل مواد غذایی وجود ندارد . بنابراین سبب تخلیه مکرر مدفوع آبکی و از دست دادن مقادیر زیادی آب و املاح می گردد.

توصیه های غذایی:

١. مکمل های ویتامین بخصوص  ویتامین ث و ب 1 (ویتامین های محلول در چربی در موارد اسهال چرب) املاح از جمله آهن بخصوص در اسهال خونی، روی، منیزیم و کلسیم سبب بهبود وضعیت سوخت و ساز بدن می شود.

٢. استفاده از کره حیوانی، روغن نارگیل و روغن هسته خرما در دوره اسهال مخصوصاً اسهال چرب می تواند تا حدود زیادی جهت تأمین انرژی کمک کند و بهتر است این نوع چربی همراه سایر مواد غذایی مصرف شود تا جذب بهتری داشته باشد.

3. از آنجا که در بیماری التهابی و عفونی روده، فعالیت دی ساکاریدازها و مکانیسم های انتقالی کاهش می یابد، ممکن است به محدود کردن قندها (مخصوصاً در کودکان) نیاز شود.

4. مصرف غذاها یا مکمل های حاوی پره بیوتیک ها مانند پکتین، فروکتوز، الیگوساكاریدها، اینولین، جوی دو سر، موز و کاسنی با حفظ باكتری های مفید کولون به کنترل و درمان اسهال کمک می کند.

5. اسیدهای چرب کوتاه زنجیر (SCFA) در مقادیر فیزیولوژیک، سوبسترای سلول های کولون بوده، جذب مایعات و نمک ها را تسهیل و به تنظیم تحرک دستگاه گوارش کمک می کنند.

مصرف غذاها یا مکمل های حاوی پره بیوتیک ها مانند پکتین، فروکتوز، الیگوساكاریدها، اینولین، جوی دو سر، موز و کاسنی با حفظ باكتری های مفید کولون به کنترل و درمان اسهال کمک می کند.

6. مواد فیبری و برخی از انواع غذاهای پره بیوتیکی نیز موجب کند شدن تخلیه معده، کاهش سرعت انتقال در لوله گوارش و نگه داری آب می شوند.

7. مصرف برخی از انواع پروبیوتیک ها (همراه یا بدون پره بیوتیک ها)، تا حدی در بهبود اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک (AAD)، اسهال هنگام مسافرت، رشد بیش از حد باکتری و برخی از انواع اسهال کودکان مؤثر می باشد.

8. از دست رفتن پتاسیم، می تواند موجب تغییر تحرک روده، تحریک بی اشتهایی و در نتیجه اختلال در روده شود.

9. در برخی از موارد اسهال عفونی، از دست رفتن آهن به دنبال خونریزی گوارشی می تواند موجب کم خونی گردد.

10. با آغاز روند بهبود اسهال، اضافه کردن مقدار بیشتری فیبر به رژیم غذایی می تواند موجب بازیابی عملکرد طبیعی مخاط، افزایش جذب آب و الکترولیت ها و افزایش قوام مدفوع شود.

11. از آنجا که برای بازیابی عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، نیاز به وجود غذا در لوله گوارش می باشد، تغذیه به موقع بعد از رهیدراسیون (دریافت آب) می تواند موجب کاهش برون ده مدفوع و طول مدت بیماری شود.

جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.