تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی شورای نگهبان گفت: می کوشیم که تفسیر «رجل سیاسی» تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعید است انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: می‌کوشیم که تفسیر «رجل سیاسی» تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد.

بخش سیاست تبیان

بعید است انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی شود

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز در محل این شورا برگزار شد،  ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، ایام دهه فجر را گرامی داشت و از حضور پرشور مردم در روز 22 بهمن ماه تشکر و قدردانی کرد.

کدخدایی با اشاره به مصوباتی که طی این مدت در شورای نگهبان بوده است، گفت: ‌لایحه اساسنامه سازمان انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و همچنین طرح اصلاح بند(ه) تبصره یک قانون بودجه سال 95 کل کشور مورد بررسی قرار گرفت که مغایرتی با قانون اساسی نداشت.

وی  با بیان این که دو مصوبه نسبتا طولانی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و لایحه برنامه ششم توسعه در جلسات شورا مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ‌ایراد دیگری بعد از اصلاح مجلس نسبت به مصوبات احکام دائمی وجود داشت که بعد از دریافت این اصلاحیه جدید هنوز آن را مورد بررسی قرار نداده‌ایم اما طی این هفته بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان  بیان داشت: لایحه برنامه ششم نیز که برای مدت پنج سال آینده یعنی تا سال 1400 است نیز بررسی شد و ایرادات آن به مجلس تقدیم شد.

اتحاد و انسجام ملی در چارچوب قانون اساسی باید باشد، احترام به قانون و تعابیر مقام معظم رهبری مورد تأکید شورای نگهبان بوده و ما بر این اساس به وظایف قانونی خود عمل خواهیم کرد.

کدخدایی در ادامه تأکید کرد: ‌ایرادات شورای نگهبان نسبت به مصوبات برنامه ششم تحت عنوان ایردات قانون اساسی، خلاف شرع، مغایرت با سیاست‌های کلی مورد بررسی قرار گرفت که مجموعا 38 بند آن مورد ایراد بود که در کنار 10 مورد تذکر به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نسبت به لوایح برنامه پنج ساله و بودجه نظارت‌های خود را بر اساس سیاست‌های کلی انجام می‌دهد که نظرات مجمع را در کنار ایرادات شورای نگهبان به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: با توجه به اختلاف نظر مجلس و دولت درمورد لایحه برنامه ششم و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد بررسی این برنامه در مجلس، شورای نگهبان نسبت به برنامه، تلقی لایحه را داشت لذا در مورد آن ایرادات بار مالی گرفته نشد.

کدخدایی اذعان داشت: علاوه بر این مسائل، مجلس در ذیل بندهایی که بار مالی داشت، اعلام کرده بود  باید در بودجه سنواتی این موارد ذکر شود لذا از دید شورای نگهبان مسئله‌ای نداشت.

وی بااشاره به موضوع انتخابات نیز گفت:‌ هیأت‌های نظارتی استانی در 31 استان کشور تشکیل شده و در کنار آن تا هفته گذشته در 200 شهرستان نیزاین هیأ‌ت‌ها تشکیل شده بود که مسلما تا پایان هفته کار تشکیل هیأت‌های نظارتی در شهرستان‌ها نیز تعیین تکلیف می‌شود. کار مقدماتی تشکیل هیأت نظارتی بر انتخابات خارج از کشور نیز انجام شده و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

کدخدایی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در انتخابات شوراها نظارت خواهد داشت، گفت: شورای نگهبان در انتخابات شوراها نظارت و دخالتی ندارد و مصوبه مجلس را در رابطه با اصلاح قانون انتخابات که به دستمان رسیده در چارچوب قانون مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در واکنش به موضوع تعریف رجل سیاسی و فراخوان این شورا در این رابطه هم گفت: شورای نگهبان طی این مدت درگیر برنامه ششم بود و زمان بسیار زیادی را بر روی آن صرف کرد اما در کنار این امر پژوهشکده شورای نگهبان کار بررسی خود را انجام داده است. امروز صبح جلسه‌ای در این مورد داشتیم و در صورت امکان طی این هفته نشستی را برای بررسی تعریف رجل سیاسی خواهیم داشت و براساس قانون این موضوع را جمع‌بندی و اعلام خواهیم کرد البته تلاش می‌کنیم تا قبل از انتخابات جاری این موضوع را بررسی کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بر روی رفتار رجل سیاسی و تبلیغات زود هنگام آنها برای انتخابات نظارت خواهد داشت، تصریح کرد: قانون نظارت بر انتخابات طبق روال گذشته است و مکانیزم قانونی برای رصد این مسائل نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان تا زمانی که وارد بررسی صلاحیت کاندیداها نشود نمی‌تواند اقدامی انجام دهد البته اگر گزارشات تخلفات کاندیداها در زمان بررسی صلاحیت‌ها به شورا برسد مسلما بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی اطرافیان رئیس جمهور اعلام کرده‌اند که مقام معظم رهبری به روحانی فرموده‌اند که در انتخابات شرکت کن، موفق می‌شوی گفت: بنده در این مورد اظهارنظری نمی‌کنم زیرا در حوزه سیاسی فعالیت افراد دخالتی نمی‌کنیم.

کدخدایی در ادامه با اشاره به موضوع نظارت بر انتخابات شوراها و همچنین عملکرد نمایندگان براساس سیاست‌های کلی انتخابات بیان داشت: تا زمانی که قانونی در این رابطه از سوی دولت و مجلس تدوین و مصوب نشود شورای نگهبان نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بحث اعلام نظر فقهای شورای نگهبان در مورد برخی بندهای مصوبه مواد 22 و 48 قانون ثبت اظهار داشت: براساس اصل چهارم قانون اساسی زمانی که فقهای شورای نگهبان نسبت به موردی اعلام نظر می‌کنند مراجع ذیربط باید آن را اصلاح کرده و بار دیگر در رابطه با آن اصلاحات و قانون جدیدی ارائه کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد، گفت: انتخابات الکترونیکی نیازمند تأمین شرایط لازم به ویژه در حوزه امنیتی است اما تاکنون بعد از نامه نگاری‌ها به وزارت کشور و جلسات برگزار شده پاسخی به صورت رسمی به ما ارائه نشده است. البته زمان برگزاری انتخابات الکترونیک برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته و بعید است این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به مصوبه مجلس در رابطه با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول نیز اظهار داشت: هیئت وزیران بار مالی این تعطیلی را پذیرفته و مصوبه مجلس به دست ما رسیده که طی این هفته در مورد آن اظهارنظر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا تاکنون شورای نگهبان طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس را که در رابطه با اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به صلاحیت کاندیداها اعلام نظر کرده جلسه‌ای داشته است، اذعان داشت: طرح استفساریه این هفته در دستور کار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت و درصورت اصرار نمایندگان بر این استفساریه آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهیم کرد. البته این استفساریه عطف به ما سبق نمی‌شود و مینو خالقی نمی‌تواند به مجلس ورود کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ضرورت آشتی ملی در کشور بیان داشت: اتحاد و انسجام ملی در چارچوب قانون اساسی باید باشد، احترام به قانون و تعابیر مقام معظم رهبری مورد تأکید شورای نگهبان بوده و ما بر این اساس به وظایف قانونی خود عمل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بند 5 سیاست‌های کلی انتخابات 4 شرط رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن تعیین شده است، گفت: این امر نیاز به کار کارشناسی و بررسی بیشتر دارد تا شورای نگهبان نسبت به آن اعلام نظر کند البته در این رابطه نیاز به مصوبه‌ای از سوی شورای نگهبان نیز دارد و مصوبه این شورا برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بر پول‌های مصرف شده در زمان انتخابات نیز نظارت خواهد داشت، تصریح کرد: در این رابطه امکان یا ابزار خاصی وجود نداشته و قانون حداقلی است اما اگر گزارش‌هایی در این رابطه تا زمان بررسی صلاحیت‌ها به ما برسد به طور حتم مدنظر قرار خواهیم داد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان ردصلاحیت رئیس جمهور در انتخابات آتی وجود دارد خاطر نشان کرد: این سوال بارها پرسیده شده، شورای نگهبان تنها در چارچوب قانون عمل خواهد کرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان