تبیان، دستیار زندگی
سال گذشته از لحاظ سیاسی یکی از پر حاشیه ترین سال ها محسوب می شود. سالی که اتفاقات خاص و کم نظیری در سراسر جهان به وقوع پیوست و حتی شاهد شوک های سیاسی بزرگی هم بودیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داغ ترین های سال ٩٥

سال گذشته از لحاظ سیاسی یکی از پر حاشیه ترین سال ها محسوب می شود. سالی که اتفاقات خاص و کم نظیری در سراسر جهان به وقوع پیوست و حتی شاهد شوک های سیاسی بزرگی هم بودیم.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

داغ ترین های سالی که گذشت

سالی که گذشت؛ سالی توأم با فراز و نشیب های متعددی در ایران و جهان بود. سالی سرشار از اتفاقات مختلف سیاسی و اجتماعی با ابعادی گسترده و فراگیر. برخی دولتمردان از گردونه ی سیاست خارج و عده ای وارد شدند. تصمیمات جهانی در راستای اِعمال سیاست های خارجی نیز حاشیه های خاصی داشت.

اوج گرفتن جنگ یمن، درگیری های تروریست ها در عراق، گسترش بیش از پیش گروه تروریستی داعش در اقصی نقاط جهان، انتخابات و ... تنها برخی از رویدادهای سیاسی این سال بود. (سال 95 – نیمه 2016 تا 2017) اینک به اجمال برجسته ترین اتفاقات سال گذشته را مرور می کنیم :

در آخرین ساعات روز ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ خبر کودتا در ترکیه همچون یک بمب خبری جهان را در شوک بزرگی فروبُرد.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (ژوئن 2016 – تیر 1395)

طرح "خروج انگلستان از اتحادیه اروپا" موضوعی پُر حاشیه با واکنش های جهانی بود. این موضوع که برای مردم انگلیس یک رویداد تاریخی محسوب می شد موافقان و مخالفان خاصی داشت زیرا عده ای بر این باورند که این جدایی ضربات سهمگینی بر اقتصاد انگلستان وارد خواهد کرد که در نهایت منجر به برگزاری همه پرسی در این کشور شد و در نتیجه ، با51.9  درصد رأی موافق مردم طرح خروج از اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شد. اینک انگلستان فرصتی دوساله دارد تا به طور کامل مسائل سیاسی و اقتصادی خود را استقلال بخشد.

کودتای نافرجام ترکیه (ژوئیه 2016 – تیر 1395)

در آخرین ساعات روز ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ خبر کودتا در ترکیه همچون یک بمب خبری جهان را در شوک بزرگی فروبُرد. به ناگهان جت‌های جنگی در آسمان این کشور به پرواز درآمدند و ارتش شریان های اصلی شهر استانبول و آنکارا را مسدود کرد. اما چند ساعاتی از این ماجرا نگذشته بود که با بیانیه اردوغان مردم به خیابان ها ریخته و کودتا را با شکست مواجه کردند. پس از پایان کودتای چند ساعته ؛ به سرعت عوامل داخلی شناسایی و توسط نیروهای مردمی دستگیر شدند. پس از آن نیز "رجب طیب اردوغان" با پاکسازی کامل نفوذی ها و عوامل احتمالی کودتا، بر آن شد تا حکومت خود را استحکام بخشد.

انتخابات ایالات متحده آمریکا (نوامبر 2016 – آبان 1395)

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسئله ای بود که طی ماه های گذشته کانون توجه جهانیان قرار گرفته بود. برای اکثر کشورها نتیجه این انتخابات اهمیت ویژه ای داشت زیرا نتیجه ی آن تاثیر بسزایی در سیاست های بین المللی می گذاشت ؛ تاثیری به گستردگی جنگ های نظامی آمریکا در کشورهای مختلف بالاخص کشورهای خاورمیانه. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با تمام حواشی و شایعات در نوامبر 2016 برگزار و در نتیجه، با اکثریت آرا "دونالد ترامپ" از حزب جمهوری خواه آمریکا گوی رقابت را از "هیلاری کلینتون" ربود.

مرگ فیدل کاسترو (نوامبر 2016 – آذر 1395)

"فیدل کاسترو" رهبر انقلاب کوبا، در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. وی یکی از تاثیر گذارترین افراد در ابعاد مختلف سیاسی کوبا بود. مرگ وی با واکنش های گسترده جهانی همراه بود و اکثر رجال سیاسی و صاحبنظران عرصه ی سیاست ؛ وی را یکی از برجسته ترین شخصیت های سیاسی قرن نامیده اند.

در مراسم وداع با پیکر فیدل کاسترو بسیاری از شخصیت های سیاسی کشورهای جهان حضور داشتند.

آزادسازی شهر حلب (دسامبر 2016 – آذر 1395)

شهر حلب یکی از شهرهای مهم و استراتژیک سوریه است که از پنج سال گذشته بخش های اعظمی از آن به دست تروریست ها اشغال شده بود و برای آزادسازی این شهر تلاش های مستمری صورت گرفت که هیچ کدام نتیجه ی مطلوبی نداشت. در نهایت با بررسی های چند ماهه و برنامه ریزی خاص و محرمانه ، این شهر طی چند روز به طور کامل از حضور گروه های تروریستی پاکسازی و بتدریج آماده حضور مجدد مردم گشت.

رئیس جمهور جدید ایالات متحده ی آمریکا که پیش از انتخابات وعده های فراوانی داده بود ، اینک در نخستین روزهای سال 2017 میلادی و با ورود به کاخ سفید و به دست گرفتن قدرت فرمان هایی را صادر می کند که جهانیان را شوکه کرده است.

آزادسازی شهر حلب از ابعاد متعددی حائز اهمیت بود و به همین خاطر برای حکومت "بشار اسد" یک پیروزی بزرگ و تاریخی محسوب می شود.

تمدید تحریم های 10 ساله آمریکا علیه ایران (دسامبر 2017 – آذر 1395)

اوایل آذر ماه سال 95 بود که خبری مبنی بر تمدید 10 ساله ی تحریم های آمریکا علیه ایران منتشر شد. خبری که شاید کمتر کسی احتمال واقعیت داشتن آن را می داد اما دولتمردان ایرانی با توجه به بدعهدی های گذشته ی آمریکایی ها ، این موضوع را چندان دور از ذهن نمی دانستند اما از آنجایی که بر اساس مفاد توافق نامه ی هسته ایران و گروه 1+5 باید تحریم های آمریکا علیه ایران اسلامی لغو می شد ، این حرکت را عملی در راستای نقض آشکار برجام دانسته و به دولت آمریکا اخطار دادند ؛ در صورت به اجرا درآمدن تحریم های جدید با واکنش سختی از سوی ایران موجه خواهند شد.

ترور سفیر روسیه در ترکیه (دسامبر 2016 – آذر 1395)

"آندری کارلوف" (سفیر روسیه در آنکارا) که برای افتتاحیه ی نمایشگاه عکس "روسیه از نگاه ترک ها" به عنوان مهمان ویژه دعوت بود ؛ در میان سخنرانی اش به ضرب چند گلوله از سوی یک مرد مسلح کشته شد. فرد ضارب که پس شلیک چند گلوله به سفیر روسیه شروع به شعار دادن نمود سعی داشت تا با این کار، اعتراض خود را به وقایع حلب و دخالت های روسیه در امور روسیه نشان دهد. حال آن که هیچ عملیاتی از سوی دیگر کشورها در سوریه انجام نمی گیرد مگر با اجازه رسمی "بشار اسد".

این حادثه که با واکنش های جهانی روبرو شد ؛ بیشتر در راستای تخریب روابط سوریه و روسیه قلمداد شده است.

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ژانویه 2017 – دی 1395)

رئیس مجمع  تشخیص مصلحت نظام (آیت الله هاشمی رفسنجانی) روز 19 دی 95 در سن 82 سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. وی از نظر تحلیلگران سیاسی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های جمهوری اسلامی محسوب می شد. درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حاشیه سازی های شبکه های خبری معاند جمهوری اسلامی ایران ؛ با شایعات فراوانی همراه شد که مرگ وی را در هاله ای از ابهام فرو بُرد. اما در کمتر زمانی با سخنان واضح فرزند ارشد آیت الله (محسن هاشمی رفسنجانی) و برادر وی (محمد هاشمی رفسنجانی) خط بطلانی بر حواشی و شایعات کشیده شد.

در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی ، مقامات لشکری و کشور و خیل کثیری از مردم حضور داشتند و رهبر معظم انقلاب بر پیکر وی نماز خواندند. سران کشورهای مختلف جهان نیز در پیام هایی جداگانه رحلت یار دیرین امام و رهبری را به رهبر انقلاب و خانواده هاشمی رفسنجانی تسلیت گفتند.

فرمان های تاریخی دونالد ترامپ (ژانویه 2017 – دی 1395)

رئیس جمهور جدید ایالات متحده ی آمریکا که پیش از انتخابات وعده های فراوانی داده بود ، اینک در نخستین روزهای سال 2017 میلادی و با ورود به کاخ سفید و به دست گرفتن قدرت فرمان هایی را صادر می کند که جهانیان را شوکه کرده است. وی از نخستین روزهای آغاز به کار خود ویزای آمریکا برای 6 کشور مسلمان را متوقف نمود. وی در دستوری دیگر بر دیوار کِشی مرز مکزیک تاکید کرد. ترامپ پس از آن فرمان  خروج از پیمان اقیانوس آرام، خروج از سازمان ملل متحد، خروج از پیمان نفتا (North American Free) و خروج آمریکا از ناتو را نیز صادر کرد که با موج عظیمی از انتقادات روبرو شد. تحلیلگران سیاسی از دستورات رئیس جمهور جدید آمریکا تحت عنوان "طوفان ترامپ" یاد می کنند.