تبیان، دستیار زندگی
سیستان و بلوچستان زیبا و کمتر مورد توجه گردشگران و مسافران ، یکی از مقاصدی است که همیشه به بهانه هایی مانند دوری راه از لیست انتخاب سفر خط خورده و مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.جایی که یکی از اولین کانون های تمدن بشری است و جاذبه های طبیعی و تاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان + کلیپ تصاویر

سیستان و بلوچستان زیبا و کمتر مورد توجه گردشگران و مسافران ، یکی از مقاصدی است که همیشه به بهانه هایی مانند دوری راه از لیست انتخاب سفر خط خورده و مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.جایی که یکی از اولین کانون های تمدن بشری است و جاذبه های طبیعی و تاریخی خاص آن در جای دیگری از ایران مشاهده نمی شود. امسال با توجه به توجه و نگاه ویژه ای که سازمان میراث فرهنگی بر این استان افکنده و برنامه هایی که قرار است به مناسبت نوروز امسال در این استان اجرا شود، چه نیکوست که مقصد نوروزی مان را این استان زیبا قرار دهیم.

فرآوری :علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

کلیپ جاذبه های گردشگری بلوچستان

اگر تاکنون برای سفر نوروزی برنامه ریزی نکرده اید، سفر به منطقه بکر و رازآلود بلوچستان ، می تواند یکی از بهترین تجربیات عمرتان باشد. ما هم در مورد برجسته ترین مکان هایی که می توانید در این ایام از آنها بازدید کنید، اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهیم که امیدوارم نظر مساعد شما را برای سفربه این استان جلب کند.

استان سیستان و بلوچستان 11 درصد مساحت کشور راتشکیل می دهد و از دوقسمت سیستان، در شمال و بلوچستان، در جنوب تشکیل شده است.

300 کیلومتر نوار ساحلی و وجود بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با آب وهوای ویژه که در چهارفصل سال بهاری است، مهمترین ویژگی بخش بلوچستان استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه همچنین بزرگترین پایگاه تولید نهال میوه های گرمسیری جنوب شرق ایران است و موز، خرما، پاپایا، چیگوا، گوآوا، انبه، مرکبات، پسته و انگور یاقوتی از مهم ترین میوه های آن است.

نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری بلوچستان می اندازیم که در سفر نوروزی تان می توانید از آنها بازدید کنید.

کوه های مریخی(مینیاتوری)

حدودا  40 تا 50 کیلومتر پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمایان می شود که به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده اند، یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی ایران را خلق کرده اند. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکال نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند و به خاطر غیرعادی بودنشان، در میان گردشگران، به«کوه های مریخی» شهرت یافته اند.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

تالاب لیپار (صورتی)

در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم. افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون های گیاهی در این زمانها موجب ایجاد رنگ قرمز در تالاب لیپار (صورتی) چابهار می شود که بازدیدکنندگان را به تعجب وا می دارد. این تالاب در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر، در ساحل دریای عمان  و در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه قرار دارد. در این تالاب، آب دریای عمان ایستا شده و منطقه‌ای مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران به وجود آورده است.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

غارهای سه گانه «بان مسیتی»

در 10 کیلومتری چابهار و در شهر تاریخی «تیس»، در دامنه کوه «شهبازبند» ،حدود 25 متر بالاتر از سطح زمین ،دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی در زبان بلوچی«بان مسیتی» به معنی «معبد مرد صالح و خداپرست تارک دنیا» می گویند. به نظر می آید که این غارها به منزله توقفگاه ها یا مذبح یا پرستشگاه بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا تشریفات دیگر در سر تا سر پهنه جلوی هر سه غار ساخته بوده اند.(قدس آنلاین)

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

گل افشان تنگ

گل افشان تنگ در 95 كیلومتری غرب بندر «كنارك» و در دشت «كهیر»، نرسیده به روستای «تنگ» در زمینی مسطح واقع شده و دارای سه تپه كوچك گل‌فشان است كه یكی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیرفعال درآمده‌اند . در بلندای این تپه‌ها، دهانه‌هایی به قطر چند سانتی متر وجود دارد و از دهانه گل‌فشان كه در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاكستری رنگ خارج شده و به سوی دامنه‌ها سرازیر می‌شود. دوره تناوب این پدیده نادر و زیبا ده تا پانزده دقیقه است كه این عمل با لرزش خاك همراه است و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی همانند شلیك تفنگ از آن به گوش می‌رسد.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

قلعه «سب»

قلعه «سب» در شهرستان سراوان ، زیباترین و سالم ترین قلعه ای است كه از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌است. نام قلعه «سب» از نام روستای «سیب» (به معنای جایگاهی كه در آن آب روان است) گرفته شده‌است. این قلعه روی صفحه ای سنگی و صخره طبیعی كم ارتفاعی با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شده است. معماران چیره دست محلی با بهره گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه «سب» تخم گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط می‌كردند و ملاطی چسبناك می‌ساختند كه وقتی خشك شود، شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل این قلعه پایدار مانده است.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

روستای «کلپورگان»

کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب زاهدان است. مشخصه ای که «کلپورگان» را از بقیه مناطق متمایز کرده است، سفالگری آن است که شیوه ساخت آن با قدمتی حدود ۴ تا ۶ هزار سال قبل هنوز دست نخورده باقی مانده و تنها کارگاهی که هنوز به شیوه بدوی فعال و پا برجا کارش را ادامه می دهد، کارگاه سفال کلپورگان است که شامل ویژگی های منحصر به فردی است و ریشه در شش هزار سال قبل دارد.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

قلعه ناصری

قلعه «ناصری» شهرستان ایرانشهر پس از قلعه «بمپور» بزرگترین و مهمترین قلعه خشت و گلی در بلوچستان محسوب می شود.

با توجه به اسناد به جای مانده «ناصر الدوله فرمانفرما» که در سال 1258 هـ .ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال 1264هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار و توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد. کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه «ناصری» یا «ناصریه» مشهور شد و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

تفتان، تنها آتشفشان نیمه فعال ایران

قله معروف تفتان در شهرستان خاش، تنها آتشفشان نیمه فعال کشور و حوضچه های فصلی در بلندای ارتفاعات مجاور تفتان، با عنوان « سردریا» از مناظر منحصر بفردی است که مشاهده آنها بسیار دل انگیز است.در دامنه تفتان اردوگاه «دره گل» به شما این امکان را می دهد تا ساعاتی را به همراه خانواده در این مکان با وجود امکانات مورد نیاز سپری کنید و از طبیعت دامنه کوه تفتان لذت ببرید.  اگر هم اهل کوهنوردی هستید، صعود به قله تفتان یکی از خاطره انگیزترین تفریحات موجود در این منطقه است.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان

قبرستان هفتاد ملا

قبرستان هفتاد ملا در شهرستان میرجاوه، دهستان «تمین» و در ۱۵۰ متری جنوب روستای ««روپس»» بالا واقع شده است. این قبرستان ۸۰۰ ساله متعلق به دوره اسلامی است. قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم، در گذشته حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره ایجاد کرده‌اند و برای ساخت قبور از سبک معماری مقبره کورش الهام گرفته‌اند. مساحت قبرستان بیش از ۵۰۰ مترمربع است و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای «روپس» در سینه کوه واقع شده است.

تجربه بهترین سفر نوروزی در بلوچستان


منابع : سیری در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان،همگردی، کویرها و بیابان های ایران،ایرنا، کجارو