تبیان، دستیار زندگی
همزمان با دهه مبارک فجر و در مقاله ای سیاسی با عنوان «انقلاب اسلامی در کجای مسیر خود قرار دارد؟» تارنمای فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به بازخوانی آرمانهای انقلاب اسلامی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام دوم برای تحقق یک آرمان

همزمان با دهه مبارک فجر و در مقاله ای سیاسی با عنوان «انقلاب اسلامی در کجای مسیر خود قرار دارد؟» تارنمای فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان به بازخوانی آرمانهای انقلاب اسلامی پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

امام خمینی

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برداشت کرده است.

در این مقاله چنین آمده است:«یکی از بزرگترین نعمت های انقلاب، استقلال بود، «ملت مستقل، یعنی ملتی که ارباب های آمریکایی یا انگلیسی- یا روزی، روسی- و امثال اینها نمی توانند در سرنوشت او دخالت کنند و هر چه را به نفع خودشان است انجام دهند و آنچه را که به نفع این ملت است دور بیندازند.15/ 2/ 72» اما نکته مهم اینجاست که آرمان استقلال هنوز به طور کامل محقق نشده است و باید برای رسیدن به استقلال ملی تلاش انقلابی انجام شود. «سه نوع استقلال داریم و این سه نوع، پشت سر همند. یکی مشکل است؛ دومی از اوّلی مشکل‌تر است؛ سومی از همه مشکل‌تر است! آن که مشکل است و ملت ما آن مشکل را حل کرد و نتیجه‌اش را به دست آورد، «استقلال سیاسی» است؛ که به دست آوریم... امروز کسانی بر این مملکت حکومت می‌کنند که مردم می خواهند، چند صباح دیگر، انتخابات ریاست جمهوری است. مردم می گردند و آن چهره ای را که به او علاقه و اعتماد دارند. و او را برای کارهای مملکت قدرتمند و توانا می دانند، انتخاب می‌کنند 15/ 2/ 72» بعد از استقلال سیاسی «استقلال اقتصادی» است. استقلال اقتصادی، یعنی ملت و کشور، در تلاش اقتصادی خود روی پای خود بایستد و به کسی احتیاج نداشته باشد. معنایش این نیست که... با هیچ کس در دنیا داد وستد نمی کند؛ نه! داد وستد، دلیل ضعف نیست. چیزی را خریدن، چیزی را فروختن، معامله کردن، گفتگوی تجاری کردن، اینها دلیل ضعف نیست. اما باید طوری باشد که یک ملت، اوّلاً نیازهای اصلی خودش را بتواند خودش فراهم کند. ثانیاً، در معادلات اقتصادی دنیا و مبادلات جهانی، وزنه ای باشد. نتوانند او را به آسانی املا کنند. 15/ 2/ 77 » و سومین و آخرین مرحله استقلال، رسیدن به «استقلال فرهنگی» و انتخاب «سبک زندگی اسلامی- ایرانی 14/ 3/ 95» است.اما آنچه که امروز جامعه انقلابی با آن درگیر است تحقق آرمان استقلال اقتصادی است. «انقلاب ما را از وابستگی سیاسی نجات داد. در راه استقلال اقتصادی هم کارهای زیادی شده است؛ اما همت همه ی ملت ایران از قشرهای مختلف را می طلبد تا کشور بتواند از لحاظ اقتصادی کاری بکند که دیگر تهدید به تحریم و محاصره ی اقتصادی معنا پیدا نکند. 15/ 2/ 87»

راه کار آن هم در یک چیز خلاصه می‌ شود: «تا به کار ایرانی و سرمایه‌ی ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمی ‌گیرد؛ و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمی ‌کند. 10/2/91»امروزه دیگر سفارتخانه ها برای کشور و مردم ایران نمی توانند تصمیم بگیرند اما هنوز دشمنان ما می‌توانند از نقاط ضعف ما استفاده کنند و به ملت و کشور ضربه بزنند. همانطور که رهبر انقلاب 4 سال پیش با انتقاد از نحوه مدیریت مدیران «تکنوکرات» اشاره کردند که «تحریم‌ها بالاخره اثر گذاشت؛ این هم یک اشکال اساسی در خود ما است. اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به نفت است... وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا می‌کنند. 1/ 1/ 92» رسیدن به استقلال سیاسی، با اقدام انقلابی محقق شد، رسیدن به آرمان استقلال اقتصادی و رفع نقاط آسیب پذیرمان هم امروز به «روحیه انقلابی 1/ 1/ 95» نیاز دارد.»»

متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.