تبیان، دستیار زندگی
پل کاروانسرای سنگی مزین به نام شهید مدافع «حرم تقی ارغوانی» می شود، وی اولین کارمند شهرداری تهران بود که در دفاع از حریم اهل بیت پیامبر (ص) جام شهادت را چشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلی مزین به نام شهید مدافع حرم

پل کاروانسرای سنگی مزین به نام شهید مدافع حرم «تقی ارغوانی» می‌شود، وی اولین کارمند شهرداری تهران بود که در دفاع از حریم اهل‌بیت پیامبر (ص) جام شهادت را چشید.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
نام‌گذاری پل کاروانسرای سنگی

رئیس گروه نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران از نام‌گذاری یکی از پل‌های تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی واقع در آزادراه تهران ـ کرج به نام نخستین شهید مدافع حرم شهرداری تهران تقی ارغوانی خبر داد.

شهید تقی ارغوانی متولد سال ۱۳۵۳ یکی از کارمندان روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱ تهران بود که برای دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) سال گذشته داوطلبانه عازم سوریه شد و توسط نیروهای تروریستی، تکفیری در ۲۲ بهمن به شهادت رسید

وی افزود: مراسم رونمایی از پلاک این شهید در ساعت ۱۶ پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در محل تقاطع کاروانسرای سنگی هم‌زمان با ایام سالگرد شهادت وی با حضور خانواده این شهید برگزار خواهد شد.

وی درباره علت انتخاب پل کاروانسرای سنگی برای این نام‌گذاری، گفت: محل سکونت شهید ارغوانی در منطقه ۲۱ بوده و پیکر وی نیز در گلزار شهدای وردآورد در نزدیکی همین منطقه به خاک سپرده‌شده است. ازاین‌رو محل مناسبی در نزدیکی محل زندگی این شهید برای نام‌گذاری مذکور انتخاب‌شده است.

شاکری ابزار امیدواری کرد این نام‌گذاری به‌منزله ابزاری برای هویت‌بخشی به محله‌های شهر تهران با تکیه‌برشان و مقام شهروندان برگزیده‌ای همچون شهدا بتواند در زنده نگه‌داشتن یاد و راه شهیدان برای نسل‌های آینده مؤثر باشد.

مدافعی به رنگ ارغوان

شهید تقی ارغوانی متولد سال ۱۳۵۳ یکی از کارمندان روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱ تهران بود که برای دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) سال گذشته داوطلبانه عازم سوریه شد و توسط نیروهای تروریستی، تکفیری در ۲۲ بهمن به شهادت رسید. شهید ارغوانی اولین شهید مدافع حرم شهرداری و یکی از عکاسان خبری بود که به‌صورت افتخاری با خبرگزاری‌های کشور در موضوعات مختلف همکاری داشت. از شهید ارغوانی یک پسر ۱۲ ساله به یادگار مانده است.

همسر شهید در این دیدار به ذکر خاطراتی از رفتن این شهید به سوریه پرداخت و گفت: اولین بار که شهید عزم رفتن کرد زمانی بود که تصاویری از حضرت زینب را دید و چون علاقه بسیاری به من و فرزندم داشت از من کسب اجازه کرد که بنده هم باکمال میل موافقت کردم. مدت اولین مأموریت به ۴۳ روز رسید و او به‌سلامت برگشت؛ اما زمانی که این بزرگوار برای بار دوم تصمیم به رفتن گرفت بنده راضی نبودم دل‌شوره عجیبی داشتم، به او گفتم شما که ادای دین خود را یک‌بار انجام داده‌اید من راضی نیستم. آن شب باهم خیلی در این رابطه صحبت کردیم و شهید گفت هر چه شما بگویید چون راضی نیستی من هم دیگر در این رابطه صحبت نمی‌کنم. همان شب خواب دیدم که حرم حضرت زینب (س) از همه طرف در حال خراب شدن است و بنده هم در آن حالت گریه و ناله می‌کنم، در همین حال حضرت زینب (س) آمدند و گفتند اگر می‌خواهید که حرم ما اهل‌بیت سرپا بماند در این راه باید خون و جان بدهید که در این لحظه از خواب بیدار شدم و شهید هم بیدار شد و من در همان لحظه خوابم را تعریف کردم و گفتم که من مخالفتی با رفتن شما به سوریه ندارم.

همسرم را برای بار دوم باایمان قاطع فرستادم و زمانی که رفت مطمئن بودم که برنمی‌گردد به همین دلیل از او خواستم که یک‌بار تمام خانه را دور بزند و تا جایی هم که می‌توانستم او را برای رفتن همراهی کردم.

پسر ۱۲ این شهید بزرگوار نیز در جمله‌ای کوتاه گفت: در آن روز که پدرم به شهادت رسید هم‌زمان ۱۶ نفر دیگر به درجه شهادت نائل آمدند که از بین این تعداد تنها پیکر پدرم بازگشت.

شهید ارغوانی در وصیت‌نامه‌اش از حضور در مسجد و رشد در محفل بسیجیان به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه زندگی‌اش یادکرده و بابت اینکه دشمن همیشگی اسرائیل غاصب بوده، به خود بالیده است.

منابع: روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، ایسنا