تبیان، دستیار زندگی
کنجد، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان حاوی چربی هایی هستند که برای قلب مفید می باشد و ترکیباتی دارند که از ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، آب مروارید، سندرم خستگی مزمن و غیره پیشگیری می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص دانه ها و تخمه ها

کنجد، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان حاوی چربی هایی هستند که برای قلب مفید می باشد و ترکیباتی دارند که از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، آب مروارید، سندرم خستگی مزمن و غیره پیشگیری می کنند. توصیه می شود این دانه ها و تخمه ها را به رژیم خود اضافه کنید.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تخمه ها و دانه ها

اسیدهای چرب ضروری

دانه ها حاوی ترکیبات چرب است که مقاومت بدن را در برابر تغییرات فیبروکیستیک سینه بالا می‌برند و باعث سلامت قلب، دستگاه ایمنی و سلامت پوست می شوند.

منیزیم

این ماده معدنی برای پیشگیری از سندرم خستگی مزمن، بیماری‌های قلبی و سنگ کلیه مفید است.

استرول گیاهی

تخمه کدو حاوی میزان زیادی استرول گیاهی است که به کاهش چربی کُل و کلسترول بد کمک می کند و از بزرگی خوش خیم پروستات جلوگیری می کند.

سلنیوم

این ماده معدنی آنتی اکسیدان است و با رادیکال های آزاد که باعث سرطان، بیماری های قلبی و مشکلات بینایی می شوند مقابله می کند. 30 گرم (دو قاشق غذاخوری) تخمه کدو 17 میکروگرم سلنیوم دارد.

اسید سیرینژیک

تخمه کدو و دانه کنجد حاوی میزان زیادی زینک (روی) هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و قدرت باروری را بالا می برد

دانه کنجد حاوی اسید سیرینژیک است که به همراه آنتی اکسیدان های گیاهی دیگر با آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه های ماورای بنفش مقابله می کند.

تیامین

تخمه آفتابگردان منبع ویتامین B است. این ویتامین برای مغز و حافظه مفید است.

ویتامین E

دانه ها جزو منابع خوب این ویتامین آنتی اکسیدانی هستند که از سرطان، آب مروارید، بیماری های قلبی، کلسترول بالا و تحلیل عضلات پیشگیری می کنند. 2 قاشق غذاخوری تخمه آفتابگردان حاوی 14 میلی گرم ویتامین E می باشد.

زینک

تخمه کدو و دانه کنجد حاوی میزان زیادی زینک (روی) هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و قدرت باروری را بالا می برد.

چگونه بیشتر از این مواد غذایی استفاده کنیم؟

* تخمه کدو را پودر کرده و با آب لیموترش، سیر، گشنیز و کمی روغن زیتون مخلوط کرده و به عنوان سس روی پاستاها، ماهی یا مرغ بریزید.

* می توانید در تهیه بیسکوییت به جای گردو تخمه کدو بریزید.

* برای تهیه سس سریع پاستا می توانید روغن کنجد را در ماست طبیعی ریخته و سپس پاستاهای آبکش شده را به این ترکیب اضافه کنید. مقداری سیر نگینی شده و همچنین دانه کنجد نیز به آن اضافه کنید. در این صورت یک پاستای سرد و سالم و سریع خواهید داشت.

* به طور کلی می توانید از این دانه ها و تخمه ها در ترکیب سالادها و سس ها استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.