تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از موضوع فقر تا احکام وام های بانکی!

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
خیانت ،خمس،توسل

علل شیوع خیانت در جامعه   

مدتهاست واژه خیانت را به کرّات در گفتگوهای عادی مردم مى‏شنوم. در مترو، محل کار، بازار و ... ؛ هر کس هم به زعم خود، درباره یک رفتار از طرف مقابلش، ادعای خیانت‌کاری دارد؛ خیانت‌هایی که بین دو دوست، دو همکار، بین همسران، یا حتی در بازار بین خریدار و فروشنده اتفاق افتاده. این بود که به فکر افتادم به یک مرجع درست رجوع کنم و ببینم واقعا خیانت به چه رفتارهایی مى‏گویند و به چه دلایلی رخ مى‏دهد! پس لازم بود به سراغ قرآن بروم.

خداوند فقط پولدارها را دوست دارد؟!  

در طول زندگی، افرادی را دیده ام که هیچ کاری با خدا و نماز ندارند، هزار نوع گناه و آلودگی در زندگی خود دارند، اما در عین حال مشکل خاصی ندارند و در رفاه زندگی می کنند. ولی پدر و مادرم که عمری دم از خدا می زنند و اهل نماز و روزه هستند، همانند آن ها در رفاه نیستند و مشکلات خاصی هم در زندگی خود دارند. یعنی خداوند بی نمازها را بیشتر از ما دوست دارد؟!

احکام تفصیلی وام های بانکی !  

بعضی از بانك‌ها و مؤسسات و صندوق‌ها چنین عمل می كنند: هر كس متقاضی وام است باید مثلاً یك سوم مبلغ وام درخواستی را مدّت مثلاً سه ماه زودتر در صندوق به عنوان حساب پس‌انداز بگذارد ، بعد به او وام می‌دهند. در این مطلب به مبحث ارائه وام ها از طریق بانک ها می پردازیم.

انقلاب، امام

چرا خمینی کبیر همچنان محبوب است؟

بعد از سال‌ ها که از رحلت امام خمینی می‌ گذرد، همچنان او محبوب دل‌ها و میزان انقلاب است. امام این محبوبیت را از کجا آورده بود؟

حکم نگهداری از سگ در خانه! 

در آموزه‌های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه‌هایی شده، چنان‌که از نگهداری برخی نهی شده است که می‌توان روایات فراوان در نهی از نگهداری سگ به‌عنوان حیوانی نجس را مدنظر قرارداد.

سکانسی از "بزن بزن های خیابانی"  

حتما شما هم توجه کرده اید و دیده اید که واکنش آدم ها در مقابل حوادث و اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد، متفاوت است ... یکی از اتفاقات و حوادثی که کم و بیش همه ما با آن درگیر بوده و هستیم موضوع ترافیک، شلوغی خیابان ها و رانندگی سخت در این خیابان های شلوغ و تصادفاتی است که خواه ناخواه گرفتارش شده ایم ...

او را می بینیم ولی نمی شناسیم!/ مصاحبه 

غیبت حضرت مهدی علیه السلام به معنای نبودن امام نیست، بلکه طبق روایات حضرت در میان مردم رفت و آمد می کنند و مردم ایشان را می بینند اما او را نمی شناسند. مانند حضرت یوسف علیه السلام که در میان مردم زندگی می کرد ولی مردم او را نمی شناختند تا اینکه خداوند به او اجازه داد خود را معرفی نماید.

فقر، فقیر، فقرا

نگاه دین به موضوع فقر

از منظر دین؛ یعنی قرآن و روایات (اعم از سخن و سیرۀ عملی پیشوایان معصوم علیهم السلام) و عقل، «فقر» چه تصویری دارد؟ زیبا و دلکش است و مورد توصیه؟ یا موجود بدمنظری است که مأمور به دوری جستن آنیم؟ آیا دین، ما را در راستای خودسازی معنوی به فقیرانه زیستن توصیه می‌کند؟ یا فقر را یک ناهنجاری اجتماعی تلقی کرده همگان را به جنگ با آن فرامی‌خواند؟ نیاز به پژوهش در این موضوع وقتی بیشتر احساس می‌شود که بدانیم هر دو طرف قضیه، طرفدارانی دارد که با تکیه بر آیات و روایات، موضع خود را حق و باور دیگری را در تعارض با آموزه‌های دین دانسته با آن مخالفت می‌کنند.

نسخه ای شفابخش! 

ادب، هنری آموختنی است که باید نکته های دقیق تربیتی را دریافت کرده و به آنها عمل کنیم. آشنایی با دستورات اسلام و روش زندگی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) و الگوگیری از آنان بهترین و نزدیک ترین راه برای رسیدن به اخلاق و ادب نیکو است.

رسیدن به آرامش؛ دغدغه ی دیروز و امروز بشر 

در جامعه کنونی نیز برخی با بهانه ی کسب آرامش دست به ارائه ی برنامه های معنوی انحرافی و یا ریاضتی می زنند، اما آنچه ما مدعی آن هستیم این است که چون خدای متعال سازنده بشر و خالق  اوست، بنابراین کسی بهتر از او نمی داند که چه چیز موجبات آرامش آدمی را فراهم می کند. بنابراین در این نوشتار سعی می کنیم به نکاتی در این باره بپردازیم.

دوست ندارم نماز را به زبان عربی بخوانم!  

امروزه عده ای جوانان عزیز به واسطه ی عشق و علاقه ای که با خدای خود دارند و می خواهند که از ارتباط با خدا لذت بیشتری ببرند از این رو یکی از سؤالاتی که در ذهن خود دارند و خیلی اوقات آن ها را هم مطرح می کنند این است که " چرا باید نمازمان را به زبان عربی بخوانیم؟" و یا "اگر نماز را به زبان خودمان می خواندیم، حضور قلب بیشتری نداشتیم؟!"

خدا، فامیل كسی نیست!! 

امام به مردم زمانه خویش یادآوری می کند که خداوند با هیچ کس عهدی مبنی برعدم مجازات نبسته است، در قرآن مجید نیز آمده است که: «هیچ کس نزد خدا پیمان و عهدى ندارد که در برابر اعمال سوءش از مجازات در امان بماند».

خمس، دست گردان،

دستگردان در پرداخت خمس  

خلاصه :دست‌ گردان این است که حاکم شرع‌ (مجتهد جامع شرایط) یا وکیل او و یا فرد مستحق، وجوه شرعى، از قبیل زکات و خمس را از مالک بگیرد و آن را دوباره به وى برگرداند

سرمنشاء همه ی خطاها!! 

از جمله وصایاى امیرالمؤمنین (علیه السلام) به فرزندانش آن هنگام كه ابن‌ملجم ‌لعنة الله علیه‌ـ آن حضرت را مضروب ساخته بود، این است که فرمودند: سفارش مى‌كنم شما را به تقواى الهى، و این‌كه در پى دنیا نباشید هرچند دنیا در پى شما برآید، و بر چیزى از دنیا كه از شما گرفته شده است اندوهناك مشوید، و به حق سخن بگویید، و براى پاداش [آخرت] كار كنید، و دشمن ستمكار و یار ستمدیده باشید. (نهج‌البلاغه، ترجمه و شرح فیض‌الاسلام، نامه 47)


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.