تبیان، دستیار زندگی
در فصل سرما و یخ بندان میلیون ها فک در سواحل شمالی کانادا دور هم جمع می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی من ( فک ها)

در فصل سرما و یخ بندان میلیون ها فک در سواحل شمالی کانادا دور هم جمع می شوند. بعضی فک های نر  دراز کشیده و آفتاب می گیرند. بقیه موقع عبور از کنار یخ های شناور می غرند. فک های ماده از توله هایی که به دنیا آمده اند، مراقبت می کنند.

زندگی من(فک)

استقلال فوری:

یک توله فک بعد از 2 هفته مستقل می شود. بعد می تواند بدون مادرش زندگی کند. نوزادها به سرعت بزرگ می شوند. چون شیر مادرشان به شدت چرب است. وزن یک توله در هفته اول 4 برابر می شود. این وزن به دلیل چندین سانتی متر چربی است که زیر پوستش جمع می شود. وقتی فک مادر توله اش را برای همیشه این لایه چربی، انرژی و گرمایی را که توله فک نیاز دارد تامین می کند. تا چند هفته بعد از آن توله فک می فهمد چه جوری شنا کند و غذا به دست بیاورد. بعد برای زندگی در دریا آماده است.

خز:

وقتی یک توله فک به دنیا می آید پوستش زرد است ولی بعد از چندین روز پوستش سفید می شود در نهایت خز ابریشمی آن ها بی رنگ می شود. این به توله ها کمک می کند تا نور خورشید را جذب کنند و بتوانند در گرما دراز بکشند. این خز سفید، فقط برای 2 هفته این جوری است. بعد پشم سفید توله ها از بین می رود یا کم رنگ می شود خز جدیدشان خاکستری است.

زندگی من(فک)

مکالمه های مودبانه:

چه طور فک های دریایی از بین هزاران فک در حال صحبت حرف یک دیگر را می فهمند؟ آن ها الگوی صدایی با طول موج های مختلف، ریتم ها، صداها، صورت ها، بوق ها و ضربه های مختلف دارند. 80 در صد مکالمه های فک های دریایی که در هر دقیقه انجام می شود، دو طرفه است.

بینی همه کاره:

فک مادر نفس نوزادش را بو می کند و بویش را به خاطر می سپارد. به این ترتیب می تواند بچه اش را به راحتی از بین هزاران نوزادی که در همان زمان و مکان به دنیا آمده اند پیدا می کند. وقتی بچه چند روزه می شود فک مادر شب ها زیر آب  می رود تا بار دیگر فک ها معاشرت کند. وقتی بر می گردد با بو کردن هزاران بچه فک سفید، بچه اش را پیدا می کند.

آینده نا مشخص

برزگ ترین خطری که فک ها ی دریایی را تهدید می کند، تغییرات آب و هوایی است. وقتی دمای زمین بالا می رود دمای اقیانوس هم بالا می رود. آب های گرم تر اجازه تشکیل توده های یخی را نمی دهد. ادامه نسل فک ها به این توده یخ بسته است. در حال حاضر جمعیت آن ها حدود 8 میلیون است که بدک نیست.

زندگی من(فک)

koodak@tebyan.com

تهیه: شهرزادفراهانی- منبع: ماهنامه نبات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.