تبیان، دستیار زندگی

انحراف شست پا به سمت بیرون

هالوکس واروس (hallux varus) یک مشکل در پا است که با انحراف انگشت شست پا به سمت خارج پا شناخته می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

هالوکس واروس، انحراف شست پا، بیماری انگشت پا،

هالوکس واروس درجات مختلفی از علائم و علل را دارد. از رایج ترین علل آن علل روماتیسمی، سانحه و علل ایدیوپاتیک (بیماری هایی با علت ناشناخته) را می‌توان نام برد. جالب است بدانید شواهد فسیل انسان در آفریقا از سه میلیون سال پیش رد پاهایی را نشان می‌دهد که دچار این مشکل هستند.

واروس شست پا در نوزادان معمولا در اوایل دوران کودکی، زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، اصلاح می‌شود. در انگشت شست افرادی که دچار این بیماری هستند، بعد از راه افتادن در دوران کودکی و پوشیدن کفش در آن زمان، صفر تا بیست درجه اصلاح دیده می‌شود.

علل هالوکس واروس

- مادرزادی: واروس شست مادرزادی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. واروس شست اولیه یک بیماری نادر است که معمولا با فعالیت بیش از حد عضله‌ی دور کننده شست مرتبط است. واروس شست ثانویه به سایر اختلالات مادرزادی مانند ادوکتوس کف پا، پلی داکتیلی انگشت بزرگ، سندروم براکت طولی و بند دلتا مربوط می‌شود.

- تحرک پویای اولیه و بلوغ : هالوکس واروس اولیه کودکانه با الحاق میانی تاندون عضله‌‌ی دور کننده ایجاد می‌شود. ایجاد واروس شست بزرگسالان به علت آرتروپاتی‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک ایجاد می‌شود. مکانیسم چنین آرتروپاتی هایی ترکیبی از تخریب سطح مفصلی، انقباض عضلانی درونی و اتساع کپسول مفصل با سستی رباط کناری است.

- پس از ضربه : نمونه هایی از این مشکل پس از سوانحی مانند آسیب های ورزشی دیده شده است.

- ایدیوپاتیک خودبخودی: در این حالت ممکن است انعطاف پذیری به واروس شست ختم شود.

- علل التهابی به عنوان مثال آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت مفاصل

- علل عصبی به عنوان مثال شارکو ماری توث، پس از فلج اطفال

  • تروما نیز باید به عنوان علت احتمالی بیماری در نظر گرفته شود. صدمه ی انگشت بزرگ پا، تعادل مکانیکی تاندون‌ها را مختل می کند و می‌تواند به این انحراف غیر طبیعی پا منجر شود.

    اگر با وجود اعمال روش‌های دیگر مانند اسپلینت و تعویض کفش درمان لازم انجام نشد، ممکن است فرد نیاز به جراحی پیدا کند


تشخیص هالوکس واروس

اگر شک دارید که دچار واروس شست پا شده‌اید یا نه، بهترین کار این است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.


تشخیص واروس شست نسبتا ساده است و با انحراف انگشت شست از دومین انگشت پا مشخص می‌شود. پزشک به منظور تشخیص درست از شما می خواهد تاریخچه‌ی پزشکی خود را شرح دهید و به سوالاتی پاسخ دهید، مانند سابقه‌ی عمل جراحی، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به هالوکس واروس و....

 

روش‌های درمان‌هالوکس واروس

تعویض کفش یک روش اولیه برای درمان این مشکل است. باید محفظه‌ی انگشتان کفشی که انتخاب می‌شود به اندازه‌ی کافی جادار باشد. در مراحل اولیه درمان و اگر شخص گرفتار واروس شست خفیف باشد، اسپلینت (آتل) می‌تواند مفید باشد (تصویر پایین). اما در موارد شدیدتر این روش کمتر موثر خواهد بود.

اسپلینت انگشت پا

اگر بیماری بدون علامت است و اگر تغییر شکل بیش از حد انتظار نیست و شکل پا هنوز هم طبیعی است، ممکن است درمان لازم نباشد.

ولی اگر با وجود اعمال روش‌های دیگر مانند اسپلینت و تعویض کفش درمان لازم انجام نشد، ممکن است فرد نیاز به جراحی پیدا کند. درمان‌های جراحی شامل:

- انتقال ابداکتور هالوسیس؛ یک عضله نهفته است که در امتداد لبه داخلی پا قرار دارد.

- انتقال تاندون؛ یک روش که در آن تاندون غیر حساس به یک موقعیتی منتقل می‌شود که می‌تواند به حالت مستقیم انگشت شست پا کمک کند.

- نقل مکان استخوان سساموئید میانی 

- طولانی شدن EHL (عضله اکستانسور هالوسیس لونگوس) است که با انگشت خم شده ی شست پا درگیر می‌شود.

درمان‌های زیادی برای اصلاح این حالت شست پا وجود دارد، اما همه ی آن ها یک هدف واحد دارند که آن هم آزاد کردن بافت داخلی نرم، سفت کردن بافت جانبی نرم و انتقال عضله یا تاندون پا، برای اصلاح بدشکلی است. جراحی برای پیشگیری از عوارض نیز مفید است. 

بعد از جراحی ممکن است پزشک‌تان به شما توصیه کند حداقل تا دو هفته وزن خود را روی پاها قرار ندهید (نایستید) و کفش مخصوص به پا کنید.

 

بعد از عمل جراحی و زمانی که دوران نقاهت خود را می گذرانید، باید به دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.