تبیان، دستیار زندگی
هنریون یکی از هنرمندان گرافیست فعال در قرن بیستم بود که می توان او را از پیشگامان ایجاد سبک شخصی و شناسه های یکسان در شرکت ها و موسسات صنعتی دانست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنریون و شناسه سازی های یکسان

هنریون یکی از هنرمندان گرافیست فعال در قرن بیستم بود که می توان او را از پیشگامان ایجاد سبک شخصی و شناسه های یکسان در شرکت ها و موسسات صنعتی دانست.

سمیه رمضان ماهی- بخش هنری تبیان
هنریون

هنریون در سال 1914م در نورنبرگ آلمان به دنیا آمد و در سال 1990 درگذشت. وی را می توان بنیانگذار و پدر هویت سازمانی مدرن اروپا دانست.

کارهای طراحی وی که بیشتر بر پایه کنکاش های شخصی بودند، تاثیر عمیقی بر حرفه ای شدن طراحی گرافیک در بریتانیای پس از جنگ جهانی دوم داشتند.

هنریون در سال 1933-4 م. در پارس به تحصیل طراحی منسوجات پرداخت و سپس به عنوان طراح گرافیک و پوستر در استودیوی پل کالین آموزش دید. او به عنوان یک طراح آزاد در نمایشگاه 1937م پاریس و نمایشگاه بین المللی 1939م نیویرک شرکت کرد. علاقه به طراحی نمایشگاه در تمام دوران حرفه ای با او همراه بود تا جایی که در سال 1951م. غرفه های کشاورزی و روستایی جشنواره انگلیس و همچنین غرفه این کشور در نمایشگاه 1967م. مونترال را طراحی کرد.

هنریون

در خلال سال های جنگ جهانی دوم ، هنریون از جمله طراحانی بود که مدرنیسم را از طریق پوستر به عده بیشتری شناساند. او به عنوان طراح مشاور مدتی برای وزارت اطلاعات انگلیس در زمینه مسائل سلامت و جیره بندی کار کرد و نیز پروژه های فرهنگی دفتر اطلاعات جنگی ایالات متحده را در دست داشت.

هنریون خود چندین طرح جامع و معنادار را خلق کرد که یکی از نخستین شناسه های یکسان انگلستان نیز از آن جمله است. انجمن هنریون در طراحی شناسه های یکسان، از لوگوی خطوط هوایی سلطنتی هلند پیروی می کرد که هنریون در خلال سال های 1959 تا 1984 به عنوان طراح مشاور، کار نظارت آنها را بر عهده داشت.

در سال 1948م. هنریون استودیو "اچ" را راه اندازی کرد که بعدها به "انجمن طراحی هنریون" تبدیل شد. استودیو "اچ" همپا با واحد تحقیقات طراحی که توسط "میشا بلک" و "میلنِر گری" اداره می شد، یکی از اولین شرکت های مشاوره طراحی بریتانیا بود که مدل امریکایی طراحی صنعتی را ارائه می کرد. در حالی که بخش زیادی از کارها به پروژه های گرافیکی اختصاص داشت،  این شرکت چندین طرح برای چرخ خیاطی قابل حمل، قهوه جوش و مبلمان خانه طراحی کرد و کار طراحی تعداد زیادی نمایشگاه را بر عهده گرفت.

هنریون مانند هنرمند معاصرش ، آبرام گیمز سبک گرافیکی ویژه ای داشت که باید آن را بخشی از حرکت تسهیل کننده مدرنیسم در دهه 1950 به شمار آورد. او با آگاهی از نیروی نهفته مونتاژ و آسان سازی ، طنز خفیفی را در آثارش وارد نمود. بسیاری از شرکت های برق که به استفاده از مزایای اقتصاد رو به بهبود پس از جنگ توجه داشتن، از مشتریان هنریون بودند.

هنریون

هنریون از سال 1954 تا 1958م. مدیر برنامه های تصویری آژانس تبلیغاتی "اروین وسِی" بود. در بسیاری موارد آثار او به صورت خلق شخصیت و یادآوری شخصیت های کارتونی بودند که از نظر مخاطبانش کاری عامیانه و بین المللی بود. این پوسترها ، تماشای تلویزیون، خواندن مجلات و خرید کالای برقی را تبلیغ می کردند.

اولین سبک شخصی که توسط "انجمن طراحی هنریون" اجرا شد، برای کارخانه کاغذسازی "بوواتر" بود.

هنریون خود چندین طرح جامع و معنادار را خلق کرد که یکی از نخستین شناسه های یکسان انگلستان نیز از آن جمله است. انجمن هنریون در طراحی شناسه های یکسان، از لوگوی خطوط هوایی سلطنتی هلند پیروی می کرد که هنریون در خلال سال های 1959 تا 1984 به عنوان طراح مشاور، کار نظارت آنها را بر عهده داشت.

هنریون

علاقه وی به طراحی شناسه یکسان با انتشار کتاب "تناسب طراحی و تصویر شناسه یکسان" در سال 1968م. تجلی یافت که وی آن را با همکاری ریاضیدان کمبریجی "آلن پارکین" نوشت.

هنریون چهره مهمی در طراحی گرافیک بریتانیا به شمار می آید. وی علاوه بر تدریس در کالج سلطنتی هنر (1959-1950م) و کالج چاپ لندن (1979-1976م.) سمت های مهمی در زمینه صنعت عهده دار بود؛ از جمله ریاست انجمن طراحان و هنرمندان صنعتی (1962-1960م.)، ریاست انجمن بین المللی گرافیک (1966- 1963م.) و ریاست شورای بین المللی انجمن های طراحی گرافیک (1970- 1960م.)*

پی نوشت:
* یک قرن طراحی گرافیک، جرمی آینسلی