تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره اتفاقات مهم تلویزیون در سال 1395.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال داغ تلویزیون

یک گزارش درباره اتفاقات مهم تلویزیون در سال 1395.

احمد رنجبر_ بخش سینما و تلویزیون تبیان
معمای شاه

در سال 95 حاشیه تلویزیون به خاطر استعفای محمد سرافراز خیلی زود کلید خورد اما عبدالعلی علی عسگری توانست شرایط را آرام کند. در این گزارش موفق ها،ناموفق ها و مهم ترین حواشی مرور شده است.

موفق های تلویزیون

مهران مدیری: نوار بدبیاری های سال های اخیر مهران مدیری بالاخره ابتدای سال 95 با «دورهمی» پاره شد و و جاهت پیشین را بدست آورد و حالا چهره یكه تازه تلویزیون است. در شرایطی كه مدیری مدت ها است «دورهمی» را رها كرده، محبوبیتش تداوم دارد كه بخشی از آن را می توان در نظرسنجی «سه ستاره» دید.

عادل فردوسی پور: به نود و اجرای عادل فردوسی پور انتقادهایی جدی وارد است اما فردوسی پور به فهمی از اجرا و برنامه سازی رسیده كه باعث شده همچنان یگانه باشد و اگر برخی نقاط ضعف ها را پوشش دهد، خدشه ای بر جایگاهش وارد نخواهد شد. در مقام گزارشگر اما فردوسی پور یكه تازی می كند. در سالی كه گذشت گزارش بد از او بخاطر نداریم و به عكس تنها گزارشگر موفق اوست.

 فرزاد حسنی : راز اصلی موفقیت «اكسیر» ساختار متفاوت، اجرای خوب فرزاد حسنی و حضور یك كارشناس غیر كلیشه ای به نام دكتر صابری است. حسنی كه شهرتش را مدیون تاك شوها است، در اجرای «اكسیر» دارای ایده و انرژی بود و اجازه نداد برنامه دنباله رو نمونه های متداول شود.تلاش حسنی در ویژه برنامه یلدایی «حرف تو برف» اما به بار ننشست و در كارنامه این مجری جایگاه شاخصی ندارد.

سروش صحت: در دوره کمبود سریال‌های خانوادگی سر و کله «لیسانسه‌ها»ی سروش صحت پیدا شد و حال مخاطبانش را خوب کرد. این سریال به لحاظ کیفیت و جنس کمدی، حتی روی دست دو کار قبلی صحت یعنی «ساختمان پزشکان» و «شمعدونی» بلند شد. صحت با همراهی ایمان صفایی، سه کاراکتر جذاب و متفاوت خلق کرد و با در هم آمیختن مقوله‌هایی مثل عشق،  بیماری، اعتیاد، بی‌پولی و ... با اتفاق‌ها و لحظه‌های کمدی، مجموعه‌ای پدید آورد که در عین اینکه می‌خنداند، حرفی برای گفتن داشت و به آسیب‌های مختلف اجتماعی هم انتقاد می‌کرد.

ناموفق ها

رامبد جوان: سال پیش یكه تازی می كرد، حالا اما ورق برگشته و «خندوانه» بر مدار موفقیت نیست. گوشه ای از دلزدگی بیننده ها از رامبد جوان و برنامه اش را می توان در نظرسنجی «سه ستاره» دید كه بر خلاف سال پیش حالا عرصه را به رقبا واگذار كرده. جوان و تیمش در اوج فصل دوم را تمام كردند ؛‌هنوز طعم شیرین برنامه و ایده جذابیش «خنداننده برتر» زیر زبان بود كه فصل سوم به آنتن بازگشت. مسابقه «لباهنگ» به پای «خنداننده برتر» نرسید و در ادامه ضعف های برنامه توی ذوق زد. با این حال نقاط ضعف به مرور برطرف شدند و برنامه نمره قبولی گرفت.فصل چهارم در دكوری تازه روی آنتن می رود ولی ضعیف ترین فصل «خندوانه» شده.رامبد جوان برگ برنده اش جناب خان را هم از دست داده و برایش بازگشتش به اوج فقط باید امیدوار بود.

سعید آقاخانی: نتوانست از پس «بیمار استاندارد» بربیاید و تبدیل به سریالی گل درشت شد كه ساختار نه چندان منسجم و بازی های اغراق شده اش بیننده را گیج می كرد. بهرام توكلی در مقام نویسنده متنی «متفاوت» از سریال های كمدی نوشته بود كه ایرادهایش در كارگردانی آقاخانی بیشتر به چشم آمد.

علیرضا افخمی: وقتی خبر آمد‌ علیرضا افخمی قرار است بعد از مدت ها سریال جدید بسازد، امیدوار بودیم بار دیگر با اثری پرمخاطب روبرو خواهیم بود. افخمی سریال را همراه با محمود رضا تخشید مدیر سابق تلویزیون شروع كرد اما از قسمت هفدهم جای خود را به شهرام شاه حسینی داد و حالا فقط نویسنده است. «پرستاران» از شعارهای گل درشت و فضای غیر ملموس لطمه می خورد و متاسفانه داستانی گیرا هم ندارد تا شاهد بدترین سریال افخمی باشیم.

مهران غفوریان: با «همسایه‌ها» همه را شوکه کرد. این سریال حتی استاندارد لازم برای یک کار کمدی را هم نداشت. آنقدر به لحاظ کیفی پایین بود که خود مدیران شبکه دو هم تصمیم گرفتند آن را به شبکه دیگری تبعید کنند و قید پخش‌اش را بزنند.

مسعود فراستی: صراحت بیان مسعود فراستی و مخالف خوانی او در برنامه «هفت» شهرتش را سبب شد و باعث شد مخاطب عام با شمایل او آشنا شوند. فراستی خوب می داند چه كند برنامه داغ شود تا وقتی نیست جای خالی اش به چشم بیاید. این یك ویژگی منحصر به فرد است و اتفاقا برگ برنده «هفت». زیاده روی او اما در سال جدید نتیجه عكس داد. صف كشی ها مقابل مسعود فراستی باعث می شود حتی اگر كلامش مبتنی بر اصول و منطق باشد، اثر نكند و به «فحاشی» تعبیر شود. ادبیات غیر معمول جناب فراستی دیگر ایراد اوست كه باعث شد در سال 95 تبدیل به چهره ای شكست خورده شود.

حاشیه ها

احسان علیخانی: در شبی که امیر تاجیک، حجت اشرف زاده و رضا یزدانی مهمان «سه ستاره» بودند، علیخانی حرفی زد که بلافاصله سوژه فضای مجازی شد: « به نظر من کسی که زنده می‌خواند خواننده است.» شب بعد علیخانی توضیح داد که منظورش چاوشی نبوده و اشاره ای به سابقه دوستی پیشین کرد. جمله بعدی اما سرآغاز حاشیه ای جدی تر شد:« خوب است که نقد پذیر باشیم؛ یک نفر آن سر دنیا نقدی به این مسئله دارد، به هرحال بزرگ‌تر است و ...» این اظهار نظر یادداشت تند کیهان را به همراه داشت:« مقصود احسان علیخانی از فردی که او را بزرگ‌تر و متخصص نامیده، یک خواننده شارلاتان لس‌آنجلسی است...» محسن چاوشی به فراخور پاسخ علیخانی را داد اما در جایی که جنجال به اوج رسیده بود پستی به اشتراک گذاشت و غائله فعلا خوابیده.

علیرضا علیفر: خرداد ماه امسال، گزارش مسابقه لهستان و ایرلند شمالی از سری بازی های یورو 2016 به علیفر رسیده بود. او در حین گزارش اسم آرشیتکت ورزشگاه شهر نیس فرانسه را هم گفت و گفت استادیوم را «دولاب امیر» ساخته. ساعتی بعد مشخص شد که یکی از هموطنان به نام امیر دولاب به بخش ویرایش ویکی پدیا رفته و اسم سازنده ورزشگاه را تغییر داده و نام خودش را گذاشته و این گونه اسم او توسط سرهنگ روی آنتن به عنوان معمار ورزشگاه نیس خوانده شد.

عادل فردوسی پور: عد از فاجعه پلاسکو موضوع مسابقه پیامکی برنامه نود به ماجرای آتش‌نشان‌های فداكار و ساختمان پلاسكو ارتباط داشت. فردوسی پور كنایه‌ای هم به مسولان زد که: «هر جاى دنیا این اتفاق پلاسكو رخ داده بود خیلی ها استعفا می دادند یا اخراج می شدند.» خیلی زود واکنش ها به موضع گیری فردوسی پور شروع شد؛ برخی رسانه ها او را نواختند و برخی از او حمایت کردند. محمدرضا عرب‌سرخی از اعضاء مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداوسیما چند روز بعد مصاحبه کرد و گفت:« هم آقای پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما و هم عادل فردوسی‌پور تذکر دریافت کردند.»

فرزاد حسنی: در نیمه اردیبشهت با اعطای زرشک، سر به سر تماشاگری (جمشید) گذاشت که پاسخ سوال مسابقه را نمی داند. غافل از این که ظاهرا زرشک مقدمه ای بوده برای یک بازی و قرار بوده این بازی در سه قسمت دیگر با حضور خود جمشید تکمیل شود. با این حال دیالوگ هایی که در برنامه «اکسیر» بین فرزاد حسنی و شرکت کننده برنامه رد و بدل شد، خیلی زود موجی از اعتراض به همراه داشت. فرزاد حسنی و تهیه کننده توضیح دادند که دادن جایزه زرشک به شرکت کننده نمایشی بوده و همه چیز از پیش تمرین شده بوده است. جمشید نورگلدی هم این حرف را تائید کرد اما حواشی حسنی تا مدت ها ادامه داشت.

دعوا بر سر جناب خان: کمی بعد از پایان فصل سوم «خندوانه» سعید سالارزهی مالک قانونی جناب خان است با هفت صبح گفت و گو کرد و گفت در صورت رعایت نشدن حق و حقوقش اجازه حضور این عروسک در فصل چهارم را نخواهد داد. ابتدا همه چیز به تهدید می مانست. با نزدیک شدن به پخش «خندوانه» اما حذف جناب خان رنگ واقعیت گرفت.سالارزهی تصمیم داشت نسخه سینمایی جناب خان را بسازد اما محمد بحرانی صدا پیشه آن دلخور بود و از این همکاری انصراف داد. در شروع فصل چهارم، رامبد جوان توپ را در زمین سالارزهی انداخت اما بازی در نهایت دو سر باخت بود.

حاشیه های یورو و ریو: نوبت به بازی های گروه C و D رسیده بود که خیلی از بیننده ها متوجه شدند امکان تماشای مسابقات از طریق سیگنال ماهواره ای را ندارند و باید دست به دامن «ستاپ باکس» بشوند. بلافاصله خبر آمد که با شکایت شبکه «بین اسپورت» تلویزیون ایران نمی‌تواند مسابقات فوتبال را روی آنتن شبکه ماهواره‌ای ببرد. همزمان از سوی برخی رسانه ها شائبه پخش بدون رایت مسابقات مطرح شد اما کمی بعد جوابیه آمد که کپی رایت رعایت شده اما طبق قانون نباید مسابقه ها از گیرنده ماهواره پخش شوند. دیگر حاشیه پررنگ ورزشی سال، گاف هایی است که در شبکه ورزش در حین برپایی المپیک ریو رخ داد و مهم ترین آن اعلام خبر درگذشت علیخانی است.

جنجال های دورهمی: مهران مدیری و «دورهمی» از ابتدای سال با حاشیه های ریز و درشتی مواجه بود. قیاس آن با یک برنامه هندی، تراشیدن سر مهمان، نوع سوالات و ... واکنش هایی علیه او به همراه داشت و حتی تهیه کننده بعد از اعتراض رسمی مسولان تلویزیون گفت:« باید شأن مهمانان را بیشتر حفظ کنیم.» عدم قید نام محراب قاسمخانی در تیتراژ تا مدت ها محل سوال رسانه ها بود و در نهایت معلوم شد ممنوع الاسم! هم هست. حاشیه های مهم «دورهمی» ریشه در استندآپ های مدیری دارد که فهرست وار یادآوری می کنیم:  کنایه به رانندگی بانوان،طعنه‌ به شمع روشن کردن جلوی سفارتخانه‌ها ، استفاده از واژه  «بتمرگ خانه ات» در ماجرای سازش کاری و منفعت طلبی، کنایه به فوتبالیست ها، گلایه‌های کارکنان گمرک، اعتراض برخی نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی.

خوانندگان منشوری «معمای شاه»: سریال «معمای شاه» در سال 95 حاشیه کم نداشت اما درست در روزهایی که بی سر و صدا روی آنتن می رفت، پخش تصاویری از خواننده های منشوری، آن را در کانون توجه قرار داد. صدا و تصویر بازسازی شده از ابراهیم حامدی(ابی) در تلویزیون بعضی از بیننده ها را آنقدر شگفت زده کرد که این اتفاق بسرعت سوژه اول فضای مجازی شد. مشابه چنین عکس العملی برای عبدالحسین ستارپور مشهور به «ستار» که یکی از آهنگ‌هایش را در دربار پهلوی اجرا کرد هم رخ داد. پیش از آن تصویر و صدای ویگن پخش شده بود که به اندازه دو نفر بعدی بازتاب نداشت.

بخش های خبری تلویزیون : ادبیات نامتعارف بخش های خبری تلویزیون در چند مورد حاشیه ساز شد و تا مدت ها واكنش به آن ادامه داشت. پر سر و صداترین آن مربوط است به بخش خبری ساعت 14 شبكه یك كه طی آن محمد رضا حیاتی برای مرگ شیمون پرز از اصطلاح «نقش هویج» استفاده كرد. لحن او موقع خواندن خبر در جمله «امروز خبر مرگش در نود و سه سالگی تائید شد» هم مورد انتقاد بود. چندی بعد این جمله مورد انتقاد قرار گرفت كه البته جنجال مثل نقش هویج نبود:« بولیوی مثل خری روی طلاست .» به كار بردن واژه« كشكی» آخرین مورد است كه چندی پیش در بخش خبری 20:30 شنیده شد.