تبیان، دستیار زندگی
ساعات کار طولانی برای سلامتی، آسایش و روحیه ی افراد اثرات منفی در پی دارد. آسیب دیدگی و تصادفات ، خستگی و مشکلات در خواب ، ایجاد مشکلات عضلانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اضافه کاری، خطری برای سلامتی

ساعات کار طولانی برای سلامتی، آسایش و روحیه‌ی افراد اثرات منفی در پی دارد. آسیب دیدگی و تصادفات ، خستگی و مشکلات در خواب ، ایجاد مشکلات عضلانی و استخوانی و بیماری‌های قلب و عروق از عوارض این نوع کار کردن است.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

شب کاری

محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) اعلام کردند، افرادی که بیش از 39 ساعت در هفته کار می کنند سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهند.

خودکشی یک زن 24 ساله ژاپنی در سال گذشته بعد از 105 ساعت اضافه کاری در یک ماه، بحث های بین المللی را در زمینه ساعت های طولانی کار به راه انداخت.

هونگ دینا از دانشکده تحقیقاتی سلامت جمعیت ANU می گوید، ساعت های طولانی کاری، سلامت روانی و جسمی فرد را به دلیل صرف زمان کوتاه تر برای مراقبت مناسب از خود، به خطر می اندازد.

به گفته محققان اگرچه کارمندان زن به اندازه کارمندان مرد مهارت دارند، اما میانگین حقوق آنها کمتر از مردان است و ساعات بیشتری نسبت به مردان کار می‌کنند و با توجه به افزایش میزان تقاضا برای کارمندان زن، محال است این کارمندان بتوانند بدون آسیب وارد کردن به سلامتی خود، ساعات طولانی کار کنند.

این مطالعه که در مجله Social Science & Medicine منتشر شده است بر اساس داده های حدود هشت هزار بزرگسال استرالیایی است که در یک بررسی در زمینه 'خانوار، درآمد و کار ' (HILDA) شرکت کرده بودند.

اضافه کاری برای سلامتی زنان مضرتر است

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نیز نشان می دهد ساعات کاری طولانی در هفته، آسیب های جدی برای سلامت زنان به همراه دارد.

آلارد دمب، سرپرست تیم تحقیق در این مورد می گوید: «افرادی که چندین سال است عادت به ساعات کاری طولانی در هفته دارند، به شدت در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا قرار دارند. به نظر می رسد این ارتباط بین ساعات کار طولانی و بیماری در مردان کمتر مشاهده می شود، اما به شکل فاحشی در زنان بارزتر است.»

محققان با مقایسه مردانی که بیش از 60 ساعت در هفته کار می کردند، با مردانی که 30 تا 40 ساعت کار می کردند دریافتند مردانی که ساعات کار طولانی دارند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز یا آرتروز روماتوئید قرار دارند. اما این خطر در مورد سایر بیماری های مزمن یا جدی در مردان افزایش قابل توجهی نداشت. در حقیقت مردانی که 41 تا 50 ساعت در هفته کار می کردند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیماری ریه و افسردگی قرار داشتند.

اما زمانی که محققان زنان با بیش از 60 ساعت کار در هفته را با زنان دارای ساعت کاری 30 تا 40 ساعت در هفته مقایسه کردند دریافتند زنانی که طولانی مدت کار می کنند، خیلی زیاد در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند.

از آن‌جا که بیشتر از هشت ساعت کار در روز شما را خسته می‌کند، در طول هفته زمانی برای رفع این خستگی به دست نمی‌آید و همین باعث می‌شود هرروز خسته‌تر و بی‌میل‌تر از گذشته به محل کار خود بروید

زنان پرکار بیش از سه برابر دیگر زنان، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان غیرپوستی، دیابت و آسم و حدود چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند. افزایش این خطر در زنان با بالا رفتن ساعت کاری به بیش از 40 ساعت آغاز می شود.

این مطالعه شامل 7500 زن و مرد آمریکایی بود که بیش از سه دهه شاغل بودند. اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه، ساعات کاری بالای 50 ساعت در هفته داشتند.

کیفیت کار مهم تر است

بعضی از کارفرمایان با دادن برنامه‌های کاری دیوانه‌وار، کارمندان را به کار بیشتر وا می‌دارند، در صورتی که اگر ساعات کاری را پایین بیاورند و تمرکز را بر روی کیفیت کار قرار دهند، به نتیجه‌ی سازنده‌تری دست خواهند یافت.

مطالعات انجام شده بر روی تعدادی از کارآفرینان انگلیسی نشان می دهد آن‌ها به طور متوسط 52 ساعت از هفته را به کار اختصاص می‌دهند که 63 درصد بیشتر از متوسط کار در آن کشور است و همین عاملی برای عصبی شدن و کاهش کارآیی آن‌ها می‌شود.

برای بیشتر افراد بیشتر از 40 ساعت در هفته کار کردن بی‌نتیجه خواهد بود. از آن‌جا که بیشتر از هشت ساعت کار در روز شما را خسته می‌کند، در طول هفته زمانی برای رفع این خستگی به دست نمی‌آید و همین باعث می‌شود هرروز خسته‌تر و بی‌میل‌تر از گذشته به محل کار خود بروید.

در کوتاه مدت نباید هر هفته 60 یا 70 ساعت از وقتتان را به کار اختصاص دهید، بلکه با 40 ساعت کار مفید می‌توانید راندمان و بهره‌وری بالاتری را در شغل خود داشته باشید.

اما برنامه‌ی کاری روزانه‌ی شما به چه ترتیبی باید باشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال از خود بپرسید که به کدام یک از سه پرنده زیر نزدیک‌تر هستید، چکاوک، جغد یا مرغ مگس‌خوار.

پرنده چکاوک و جغد

چکاوک

چکاوک پرنده ای است که معمولا به سحرخیزی شناخته می‌شود. از نظر سنی به افراد مسن نزدیک‌تر است. دیگر ویژگی های شخصیتی چکاوکی‌ها عبارتند از :

– بیشترین کارآیی آنها در حدود ظهر است.

– بیشترین فعالیت شان حدود 2.5 بعد از ظهر است.

– معمولا چرت نمی‌زنند.

– ترجیح می‌دهند صبح‌ها به ورزش بپردازند.

– وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌شان صبحانه است.

– غروب‌ها از خستگی بی‌حال می‌شوند.

جغد

واضح است که جغد پرنده‌ی شب است و از نظر سنی به جوان‌ترها بیشتر شباهت دارد. ویژگی‌های افرادی که در دسته‌ی جغدها قرار می‌گیرند شامل نکات زیر است:

به ساعت بیولوژیکی (داخلی) بدنتان اهمیت بدهید، زیرا چیزی که مشخص می‌کند چه زمانی در روز کارآیی بیشتر و بهتری خواهید داشت، ریتم شبانه‌روزی بدنتان است

– بیشترین کارآیی شان در حدود ساعت 6 بعد از ظهر است.

– بیشترین فعالیت شان در حدود ساعت 5.5 بعد از ظهر است.

– در طول روز چرت می‌زنند.

– وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌ی آن‌ها شام است.

– شب‌ها پر انرژی هستند.

مرغ مگس‌خوار

اما دسته‌ی سوم افرادی هستند که اگر لازم باشد می‌توانند صبح‌های زود بیدار شوند و با بیدار ماندن تا پاسی از شب نیز مشکلی ندارند. به قول معروف آن‌ها مانند شمعی هستند که از هر دو طرف می‌سوزند.

ساعت داخلی بدن تان مهم است

این که شما در دسته‌ی سحرخیزان قرار بگیرید یا شب زنده داران، به ساعت بیولوژیکی و ریتم شبانه‌روزی بدن شما باز می‌گردد، یعنی تغییرات رفتاری، روانی و جسمی بدن انسان که در یک چرخه‌ی 24 ساعته اتفاق می‌افتد. این تغییرات جواب بدن شما به میزان نوری است که از محیط دریافت می‌کند، به عنوان مثال در حالی که برای بعضی افراد بیدار شدن در صبح زود کاری سخت و طاقت فرسا است، عده‌ای دیگر نمی‌توانند تا دیروقت بیدار بمانند.

اگر بیشترین کارایی را در صبح‌ها دارید، پس باید همان وقت نیز به کار بپردازید و اگر ترجیح می‌دهید بیشتر بخوابید و غروب کارهای خود را انجام بدهید، بنابراین بهتر است زمان کاری خود را بر روی آن زمان تنظیم کنید.

اگر می‌خواهید بهره‌وری مناسب را در کارتان به دست آورید، بهتر است روزانه بیش از هشت ساعت کار نکنید، در غیر این صورت زحمت شما مانند فشار دادن دیوار بیهوده خواهد بود.

به ساعت بیولوژیکی (داخلی) بدنتان اهمیت بدهید، زیرا چیزی که مشخص می‌کند چه زمانی در روز کارآیی بیشتر و بهتری خواهید داشت، ریتم شبانه‌روزی بدنتان است.


منابع:

ایرنا

مهر

وبسایت سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.