تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما،بدون اهمیت و توجه به کتاب های مهم تاریخی که در خصوص معصومین علیهم السلام نگارش شده است، اطلاعات ناقصی را از زندگی ایشان و تاریخشان در اختیار داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابشناسی حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام)

بسیاری از ما،بدون اهمیت و توجه به کتاب های مهم تاریخی که در خصوص معصومین علیهم السلام نگارش شده است، اطلاعات ناقصی را از زندگی ایشان و تاریخشان در اختیار داریم.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

ن

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از شخصیت های مهم تاریخی و تاثیر گذار در جریان اسلام است. در خصوص این شخصیت اصیل اسلامی کتاب های بسیاری نگارش و چاپ شده است. برای مخاطب های فارسی زبان آشنایی با کتاب های خوبی که در مورد این شخصیت نگارش شده است،اهمیت فراوانی دارد. حتی آشنایی با ترجمه های مختلف از زبان های مختلف پیرامون این شخصیت برای مطالعه می تواند کمک شایانی به بالابردن سطح آگاهی مسلمانان از شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها کند.

فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر

كتاب «فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر» تألیف احمد رحمانی همدانی و حسن افتخارزاده سبزواری از سوی نشر بدر منتشر شده‌است. اصل کتاب با عنوان «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفیبه» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده‌است. این كتاب زوایای پنهان زندگی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را با ترجمه‌ای روان بررسی می‌كند.

بسیاری از ما،بدون اهمیت و توجه به کتاب های مهم تاریخی که در خصوص معصومین علیهم السلام نگارش شده است، اطلاعات ناقصی را از زندگی ایشان و تاریخشان در اختیار داریم.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت

كتاب «فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت» تألیف سید‌محمد کاظم قزوینی و ترجمه علی کرمی توسط نشر مرتضی منتشر شده‌است. اهل علم، مؤلف این کتاب را «علامه» می‌خوانند. وی مجتهدی مبرز و کلامی مسلمی است که یک دوره کتاب ارزشمند درباره زندگی اهل‌بیت(علیه السلام)، تألیف کرده‌است. اصل کتاب‌ها به زبان عربی تألیف شده‌اند ولی اغلب آن‌ها در زمان حیات مؤلف به فارسی برگردانده شده و به چاپ رسیده‌اند. آیت‌الله قزوینی این کتاب‌ها را به سیاق واحد «من المهد الی اللحد» تألیف كرده‌ و در آن‌ها ضمن بهره بردن از منابع دسته یک تاریخ و حدیث و کلام به تبیین شرایط و کیفیت زندگی حضرات اهل بیت(علیه السلام) پرداخته است. امام علی(علیه السلام)، زینب کبری(سلام الله علیها)، امام هادی(علیه السلام) و امام زمان‌(عج) در این مجموعه ارزشمند، پرفروش‌ترین بوده‌اند.

تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله علیها

کتاب تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله علیها تألیف علی اکبرزاده توسط نشر انصاریان منتشر شده است. این کتاب نگاهی به سیره معصومانه ام الائمه سلام الله علیها است. سیره یعنی تمام شئون عملی یک معصوم؛ و این همان چیزی است که اسوه حسنه آل الله نامیده می شود. یک متن ادبی و روحانی از سید مهدی شجاعی؛ که در عین استناد به منابع درجه یک، از اتقان در روایتگری برخوردار است. بسیاری معتقدند که «کشتی پهلو گرفته» یک شاهکار است.

آتش به خانه وحی

کتاب «آتش به خانه وحی» تألیف سید محمد حسین سجاد توسط نشر مهر ثامن الائمه منتشر شده است. این مجموعه در سه بخش تنظیم شده است. نگارنده در بخش اول نگاهی گذرا به ابعاد مختلف شخصیت بانوی اسلام دارد. در بخش دوم چگونگی رفتار مردم با دختر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله تشریح می شود و در بخش پایانی هم مصائب و رنج های حضرت فاطمه سلام الله علیها گفته شده اند. نکته جالب این است که تمام متون کتاب شامل مدارک و مأخذی از کتب معتبر اهل سنت است که تمامی آنها بر اثبات مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها تأکید ورزیده اند.
منابع:
1. دانشنامه حوزه
2. خبرگزاری ایبنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.