تبیان، دستیار زندگی
شاید در فصل زمستان خیال تان از بابت آلرژی زایی گل ها و برگ ها راحت باشد، اما در طول زمستان این مواد آلرژی زا در داخل خانه در حال چرخش هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلرژی زمستانی در داخل خانه

شاید در فصل زمستان خیال تان از بابت آلرژی‌زایی گل‌ها و برگ‌ها راحت باشد، اما در طول زمستان این مواد آلرژی زا در داخل خانه در حال چرخش هستند.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

گرمای داخل خانه

با طولانی شدن فصل گرده افشانی گیاهان، مدت زمان بروز علائم مبتلایان به آلرژی‌های فصلی به ماه‌های زمستانی هم کشیده می‌شود.

همچنین در طول فصل زمستان معمولا مردم زمان بیشتری را در محیط‌های بسته می‌گذرانند و در نتیجه بیشتر در معرض مواد آلرژی‌زای داخل خانه همچون ذرات گرد و غبار، دود، اسپری‌ها و مواد شیمیایی خانگی قرار می‌گیرند.

سیستم‌های گرمایشی با گرم کردن هوا در زمستان، جریان هوایی ایجاد می‌کنند که گرد و غبار موجود در فضای داخل خانه را به گردش درمی آورد.

این گرد و غبار که شامل پرزها، الیاف پارچه و باکتری‌ها هستند، افراد مستعد آلرژی را که هوای تازه کمتری دریافت می‌کنند، با خطر ابتلا به آلرژی مواجه می‌سازند.

واکنش آنتی بادی و زنجیره‌ای عوامل التهاب‌زا می‌تواند به بروز علائم آلرژی مثل خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه منجر شود.

این علائم ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی باشد، اما در واقع مقصر اصلی آلرژی زمستانی است.

مایت های موجود در گردوخاک در رختخواب، فرش‌ها و دیگر وسایل موجود در خانه و کپک‌ها نیز در محیط‌های مرطوب مثل حمام یا زیرزمین منزل شما رشد می‌کنند.

جاروبرقی کشیدن فرش‌ها در فواصل نزدیک، تی کشیدن سرامیک‌ها، شستن ملحفه‌ها در آب داغ و عوض کردن آب و فیلترهای دستگاه مرطوب کننده هوا به همراه پایین نگه داشتن رطوبت هوای داخل منزل از راه‌های کاهش مواد آلرژی‌زا در محیط خانه هستند

هاگ‌های کپک در مقایسه با آلرژی گرده های گیاهان موجب بروز مشکلات بیشتری می‌شود، زیرا کپک در هر محیطی رشد می‌کند و برای زنده ماندن به رطوبت و اکسیژن کمتری نیاز دارد.

کپک‌ها می‌توانند به بخاری یا شومینه اتاق شما راه پیدا کنند و باعث انتشار دودهای تحریک‌کننده و دیگر آلوده‌کننده‌های هوا به محیط خانه شوند. این مواد تحریک‌کننده به شکل بالقوه‌ای عامل بروز علائمی مثل التهاب آلرژیک مخاط بینی (رینیت آلرژیک) و یا آسم هستند.

عوامل آلرژی‌زای دیگری مثل سوسک حمام نیز جزو آلرژی‌زاهای خانگی هستند که در بسیاری از خانه‌ها وجود دارند. برای این که اجازه ندهید آلرژی‌های زمستانی شما را ازپا دربیاورند در پاکیزگی منزل دقت بیشتری داشته باشید.

جاروبرقی کشیدن

جاروبرقی کشیدن فرش‌ها در فواصل نزدیک، تی کشیدن سرامیک‌ها، شستن ملحفه‌ها در آب داغ و عوض کردن آب و فیلترهای دستگاه مرطوب کننده هوا به همراه پایین نگه داشتن رطوبت هوای داخل منزل از راه‌های کاهش مواد آلرژی‌زا در محیط خانه هستند.

راه های رهایی از آلرژی‌ زمستانی

متخصصان به افراد مبتلا به حساسیت رعایت نکات ضروری را برای رهایی از آلرژی‌ زمستانی توصیه می‌کنند که به شرح زیر است:

- هنگام استحمام و آشپزی کردن برای خارج کردن رطوبت اضافی حمام و بوی آشپزخانه حتما از هواکش استفاده کنید.

- پس از بازگشت به خانه دست‌های خود را بشویید.

- ملحفه و لباس‌های خود را برای از بین بردن ذرات گرد و غبار با آب داغ شستشو دهید.

- رطوبت فضای داخلی ساختمان را برای جلوگیری از رشد کپک بین 30 تا 40 درصد نگه دارید.

- استفاده از فیلترهای تصفیه هوا به کاهش حجم قابل توجهی از مواد آلرژی‌زا کمک می‌کند.


منابع:

جام جم

ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.