تبیان، دستیار زندگی

سرطان پروستات و 4 نشانه جدی آن

میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا با سرطان پروستات دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالیست که این بیماری از درصد بالایی از شانس درمان برخوردار است، اما بسیاری از افراد تنها به این دلیل که اطلاعات کافی از بیماری و نشانه های اولیه‌ی آن و همچنین  راه های اجتناب از آن را ندارند، رنج فراوانی را متحمل می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سرطان پروستات

نویسنده: صادق مظفری
شناخت نشانه‌های اولیه سرطان پروستات بسیار مهم است. این شناخت می‌تواند دو تاثیر داشته باشد که در یک سوی آن جراحی، پرتودرمانی و عوارض و مشکلات مرتبط با این شیوه‌های درمانی است و در سوی دیگر آن تغییر سبک زندگی، استفاده از برنامه‌های غذایی مناسب و در نتیجه خشکاندن ریشه‌ی این بیماری و یا جلوگیری از رشد آن می‌باشد.

آیا انجام تست PSA  می‌تواند روش مناسبی باشد؟

بسیاری از متخصصان معتقدند که انجام تست PSA (تعیین سطح آنتی ژن پروستات) بر اساس یک روال مشخص، یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص سرطان پروستات و ریشه کن کردن آن در مراحل اولیه است. 

معمولا به افراد اینطور گفته شده است که سطح PSA بالا نشانه‌ی شروع سرطان پروستات است. در این مرحله افراد به نمونه برداری و قرار گرفتن تحت درمان‌هایی نظیر جراحی و پرتو درمانی توصیه می‌شوند. اما مشکل اینجاست که نمونه برداری از بافت و یا حذف پروستات می‌تواند سبب شود تا سرطان به صورت خاموش و نهفته در سایر نقاط بدن منتشر گردد. 

از غربالگری PSA به عنوان تست طلایی برای تشخیص سرطان پرستات نام برده می‌شود، اما آیا این امر واقعیت دارد؟ آیا به راستی سطح بالای PSA نشانه‌ی سرطان پرستات است؟ این یک سوال مهم است، چرا که سطح PSA بالا مردان را مستقیما به سمت نمونه برداری از بافت و جراحی سوق می‌دهد که از عوارض این کار می‌توان به بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی اشاره کرد.

با توجه به برخی از تحقیقات علمی، غربالگری PSA اساسا بی‌نتیجه است . توجه داشته باشید که تست PSA در آقایان نشان می‌دهد که چه مقدار از آنتی ژن پروستات در خونشان وجود دارد که این مقدار می‌تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان باشد، اما لزوما و صرفا به این معنی نیست. عفونت، بزرگی خوش خیم پروستات و استفاده زیاد از داروها نیز می‌توانند سبب افزایش سطح PSA شوند.

در سال‌های اخیر و بر اساس تحقیقات جدید علمی، حتی بسیاری از پزشکانی که از این تست به عنوان یک عامل موثر در تشخیص بیماری یاد می کردند، به این نکته اذعان کرده‌اند که این تست نمی‌تواند به صراحت سرطان پروستات را تشخیص دهد.

همچنین توجه داشته باشید که مستندات فراوانی وجود دارند که نشان می‌دهند PSA صرفا آنتی ژن اختصاصی پروستات نیست. در حقیقت PSA در فرم‌های مختلف در  برخی از بافت‌های جنس مونث نیز تولید می‌گردد.

اکثر سرطان‌های پروستات دائمی به صورت نهفته باقی می‌مانند و تقریبا بی ضرر هستند و فقط درصد کمی از آن به شکل مشکل‌ساز درآمده و موجب معضلات جدی جسمی می‌شوند

 

نشانه‌هایی از سرطان پروستات که در ادرار قابل تشخیص اند

سرطان پروستات یکی از بیماری‌های شایع در آقایان است، اما درصد بسیار پایینی از این جمعیت به نوع پیشرفته این بیماری مبتلا می‌شوند. به عبارت دیگر اکثر سرطان‌های پروستات دائمی به صورت نهفته باقی می مانند و تقریبا بی ضرر هستند و فقط درصد کمی از آن به شکل مشکل ساز درآمده و موجب معضلات جدی جسمی می‌شوند. 

برای اجتناب از ابتلا به مشکلات پروستات، باید علائم شایع مربوط به رشد تومورهای پروستات را بشناسیم و درباره‌ی آنها آموزش ببینیم. در اینجا نشانه‌هایی از سرطان پروستات را که مربوط به ادرار می‌شوند، بیان می‌کنیم:

- دفع سخت و یا دردناک ادرار، تکرر ادرار خصوصا در شب

- بی اختیاری ادرار

- کاهش میزان ادرار و یا سرعت آن

- وجود خون در ادرار

بسیاری از علائم سرطان پروستات در طول زمان و به آرامی گسترش می یابند. با این حال اگر به صورت ناگهانی متوجه مشکلاتی در دفع ادرار و یا مثانه خود شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. 

تغذیه مناسب 

مشخص شده است افرادی که میزان بالایی از کافئین، الکل، قند و چربی های ناسالم را در برنامه غذایی روزانه خود مصرف می‌کنند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

مقدار فراوان روی و سلنیوم در رژیم غذایی یکی از الزاماتی است که باید در برنامه‌ی غذایی افراد برای اجتناب از ابتلا به سرطان پروستات در نظر گرفته شود، زیرا از نظر علمی ثابت شده است که وجود این مواد مغذی در بدن سبب تغذیه‌ی غده پروستات و محافظت از آن در برابر سرطان می گردد. 

هضم سالم

عملکرد مناسب دستگاه گوارش می‌تواند یکی از نشانه‌های سلامت پروستات باشد. هضم مناسب موادغذایی که با کمک آنزیم‌های گوارشی، پروبیوتیک‌ها و سایر عوامل موثر رخ می‌دهد می‌تواند سبب حفاظت پروستات در برابر التهاب و بزرگ شدن گردد. 

پروبیوتیک‌ها از عوامل مهم و مفید در هضم به شمار می آیند، زیرا به تنظیم سیستم ایمنی بدن و جذب مواد غذایی کمک زیادی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد از سرطان‌های پروستات ممکن است به دلیل مداخله‌ی یک نوع باکتری با نام Propionibacterium acnes رخ دهند و هنگامی بدن افراد می‌تواند بر این باکتری غلبه کند که منبع غنی از باکتری های مفید مانند پربیوتیک ها باشد.

 

با وجود اینکه آمار سرطان پروستات می‌تواند ترسناک به نظر آید، اما شناخت نشانه‌های آن می‌تواند گام موثری در مهار این نوع بیماری باشد. باید توجه داشت که دانستن این نشانه‌ها و انجام مطالعات بیشتر برای جلوگیری و کاهش پیشرفت بیماری، می‌تواند از گام های موثر و اساسی در حفظ سلامتی مردان و ارتقای سلامت جامعه باشد.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.