تبیان، دستیار زندگی
اختتامیه بخش سرود جایزه بزرگ موسیقی انقلاب با تجلیل از آهنگساز قطعه «الله الله» برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای الله‌اکبر از پشت بام‌ها مانند ارکستر سمفونیک بود

اختتامیه بخش سرود جایزه بزرگ موسیقی انقلاب با تجلیل از آهنگساز قطعه «الله الله» برگزار شد.

بخش هنری تبیان
موسیقی انقلاب

در ابتدای این مراسم که شامگاه ١٥ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، قطعه «سینا سینا عباس» همراه با حرکات نمایشی اجرا شد. این قطعه با محوریت شهدای مدافع حرم و همچنین با صوت خداحافظی شهید عباسعلی علیزاده با خانواده‌اش شروع شد.

سپس محسن طهرانی - دبیر جایزه بزرگ موسیقی انقلاب - اظهار کرد: ما تلاش کردیم با وجود نامهربانی‌ها، در کنار یکدیگر اتفاقات خوبی را رقم بزنیم که دل رهبر انقلاب‌مان را شاد کنیم و باعث شویم آقاجان گوشه چشمی به ما نیز داشته باشند.

او ادامه داد: ما زیر بار هیچ دستور و امر و نهی‌ای نرفتیم و قرارمان این شد با ارگان‌ها و نهادها برای برگزاری یک جشنواره حکومتی وارد کار نشویم تا به گوش جهان برسانیم مردم ما ارکان اصلی انقلاب هستند و می‌توانند برای شاد کردن دل رهبرشان کاری انجام دهند.

طهرانی بیان کرد: عوامل این رویداد، حقوق‌بگیران دولت نیستند و بخشی از آن‌ها را خانواده من تشکیل می‌دهند.

دبیر جایزه موسیقی انقلاب گفت: این جشنواره بخش‌های مختلفی را برگزار خواهد کرد، به‌طوری که فروردین‌ماه بخش شعر و ترانه، اردیبهشت بخش موسیقی و خردادماه بخش بین‌الملل و موزیک ویدیو برگزار می‌شوند.

او تاکید کرد: این جشنواره بستری است تا مردم کنار یکدیگر قرار بگیرند، ما قرار است تا سال‌ها دولت را در این موضوع دخالت ندهیم و موسسه ما هزینه‌هایی را متحمل می‌شود، اما اشکالی ندارد.

طهرانی با اشاره به سرودهایی که در این جشنواره به مرحله نهایی راه پیدا کردند، گفت: ما تعهد می‌دهیم بهترین آثار هر گروه را تا اواسط سال ١٣٩٦ به‌شکل موزیک ویدیو با کیفیت خوب تولید کنیم.

در ادامه، ویدیویی درباره شورای سیاستگذاری و روند اجراهای پاتوقی سرود این جشنواره پخش شد.

اجرای این مراسم را سیدجواد هاشمی - بازیگر و مجری - برعهده داشت.

در ادامه با روی صحنه آمدن یک گروه حرکات نمایشی، سرود «الله الله» پخش شد. به درخواست مجری همه حاضران سالن ایستادند و بخش‌هایی را با سرود همخوانی کردند. پس از این سرود، از خالق این اثر یعنی فریدون خشنود - آهنگساز - دعوت شد تا روی صحنه برود تا از او تجلیل شود.

خشنود درباره ساخت این اثر توضیح داد: این اثر را در حکومت نظامی ساختیم و برای ساخت آن من و رضا رویگری حضور داشتیم و هیچ کس دیگر کنارمان نبود، زیرا جرأت نمی کردند در کنار ما باشند. الله اکبر روی پشت بام‌ها مانند یک ارکستر سمفونیک بود که باعث شد من این اثر را بسازم. صداهایی که از شرق و غرب و جنوب و شمال با یکدیگر سوال و جواب می‌کردند تن من را به لرزه درمی‌آورد.

او ادامه داد: پیش از این‌که به استودیو وارد شویم، ماموران به دنبال من و رضا رویگری افتادند. تا صبح «الله الله» گفتیم تا صدای گروه کر را بسازیم. ما این کار را با اشک انجام می‌دادیم.

وی در پایان صحبت‌هایش خطاب به طهرانی گفت: خواهش می‌کنم من را عضوی از این مجموعه بدانید.

در ادامه این مراسم، کلیپ «آیینه‌ی روی خمینی» پخش شد و شهروز حقی به نیابت از هیات داوران بیانیه آن‌ها را خواند.

حمید عسگری و رمضان عظیمی نیز به‌عنوان «بزرگان عرصه سرود» در این مراسم تجلیل شدند.

سپس برگزیده‌های بخش انفرادی معرفی شدند. در این بخش، سیدمحمد سلطانی از خراسان رضوی به‌عنوان بهترین تک‌خوان،  مهدی رحیمی از استان مرکزی برای «گمشدگان سحر» برای بهترین شعر، مهدی کیانی منش از مشهد و کیارش میرمحمدرضایی از زنجان برای آهنگسازی و تنظیم، امیر احمدی از یزد و زهرا قربانی از مشهد برای هدایت و رهبری گروه و سعید عنایتی از اصفهان، حافظ زاده از خوزستان، سهیلا ذاکری از هرمزگان، نهال سورنیستانی از اصفهان به‌عنوان بهترین مدیران فنی معرفی شدند. سهیلا ذاکری برگزیده مناطق محروم نیز شد.

در بخش گروهی نیز رتبه دوم گروه سرود آقایان مشترکا به «آوای مهر طاها» از اصفهان و «ناقوس هنر» از یزد تعلق گرفت و رتبه اول به «آوای دفینه» از نجف‌آباد اصفهان داده شد. رتبه دوم گروه سرود بانوان نیز مشترکا به گروه «باران» از مشهد و «به رنگ آسمان» از مشهد داده شد. رتبه اول را نیز گروه سرود «باران» کسب کرد. گروه «مصباح الهدی» از لارستان و «موعود» از استان مرکزی تندیس زرین جایزه کسا گرفتند.

در پایان، اولین جایزه بزرگ موسیقی انقلاب به اثر «سینا سینا عباس» داده شد. این مراسم با ذکر صلوات خاصه امام رضا (ع) توسط جواد هاشمی به پایان رسید.


منبع: ایسنا