تبیان، دستیار زندگی
پاندا ها در حقیقت خرس های بومی کشور چین هستند، جایی که برای آن یک ثروت ملی بحساب می آیند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های یک پاندا

پاندا ها در حقیقت خرس های بومی کشور چین هستند، جایی که برای آن یک ثروت ملی بحساب می آیند...

ترجمه: سید محمد امین سعادت – بخش دانش و زندگی تبیان

پاندا

شرح و وزن

نام اصلی پاندا ها، Giant Panda یا Great Panda به معنای پاندای غول پیکر می باشد. این نوع پاندا با دیگر پاندا ها به سبب جثه ی بزرگتر و سیاه و سفید رنگ بودنشان تفاوت دارند. حدود 1.2 تا 1.5 متر قد دارند و وزن شان به 136 کیلوگرم می رسد؛ وزنی معادل خرس های مشکی آمریکایی. در مقایسه با خویشاوندان دور خود، یعنی پانداهای قرمز، آنها تنها بین 50 تا 65 سانتی متر قد، و بین 5.4 تا 9 کیلوگرم وزن دارند.

محل سکونت

در حیات وحش، پاندا های غول پیکر تنها در کوه های دوردست ایالات مرکزی چین یافت می شوند. در این منطقه،  جنگل های تر و خنک بامبو وجود دارد. خوراک محبوب و دلخواه پاندا ها.

رژیم غذایی

اشتهای یک پاندا  برای بامبو سیر ناشدنیست. آنها 12 ساعت در روز بامبو می خورند. این مقدار به 12.5 کیلوگرم بامبو می رسد. اما یکی از علت های فراوانی خوردن بامبو، این است که آنها ارزش غذایی پایینی دارند. پاندا ها علاوه بر بامبو، به جوندگان، ماهی ها، حشرات و پرندگان نیز برای غذا علاقه دارند. گیاهخوار و گوشتخوار بودن پاندا ها آنان را از نظر غذایی به انسان ها مانند کرده است.

از طرف دیگر، معده ی پاندا های برای هضم بامبو ایده آل است. دیواره های معده ی آنها بیش از اندازه عضلانی است، و از این جهت به راحتی چوب های بامبو را هضم می کنند. علاوه بر این، دیواره ی معده ی یک پاندا از بلغم پوشیده شده که موجب می شود تراشه های چوب به آن آسیبی نرساند.

پاندا

سرگرمی

پاندا ها موجودات گوشه گیری هستند. آنها داشتن حس بویایی بالا، به شنیدن بوی دیگر پاندا ها علاقه زیادی ندارند، و به همین علت زیاد در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. اگر یک پاندا به دیگری نزدیک شود، ابتدا به غرغر کردن و سرانجام به ضربه زدن به یکدیگر ختم می شود. گاهی اوقات نیز دیده شده که پاندا ها همدیگر را گاز می گیرند.

اشتهای یک پاندا برای بامبو سیر ناشدنیست. آنها 12 ساعت در روز بامبو می خورند. این مقدار به 12.5 کیلوگرم بامبو می رسد.

بطور میانگین، قلمروی یک پاندا به 5 کیلومتر مربع می رسد. برای علامت گذاری قلمرو شان، پاندا ها یک عطر واکس مانند از خودشان ترشح می کنند و در مرز قلمرو شان می مالند. پاندا ها بوسیله ی این عطر همچنین جنسیت، سن، وضعیت تولید مثل و همچنین وضعیت اجتماعی خود را بیان می کنند.

تنها زمانی که پاندا ها به سراغ یکدیگر می روند، فصل جفت گیری می باشد. در این زمان پاندای نر بوسیله ی حس بویایی به سراغ پاندای ماده می رود.

زاد و ولد

پاندا ها در بهار زاد و ولد می کنند. بعد از جفت گیری، پاندای ماده برای 100 تا 180 روز حامله می شود. سپس یک یا دو توله به دنیا می آورد. توله ها تنها 85 تا 142 گرم وزن دارند.

پاندا

در 18 ماهگی، توله ها از شیر گرفته می شوند و برای زندگی مستقل رها می شوند.


منبع: Livescience.com