تبیان، دستیار زندگی
چرا باید کشور را ترک بکنم؟ این حق من است که از شما سوال بپرسم؟ ... نفر بعدی ... سوال های بی جواب خبرنگاری که مقیم آمریکا بود اما باید آمریکا را ترک می کرد . او سوال می پرسید از رییس جمهور منتخب آمریکا که چرا باید کشور را تر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا پناهگاه امن سفیدپوستان

چرا باید کشور را ترک بکنم؟ این حق من است که از شما سوال بپرسم؟ ... نفر بعدی ...  سوال های بی جواب خبرنگاری که مقیم آمریکا بود اما باید آمریکا را ترک می کرد . او سوال می پرسید از رییس جمهور منتخب آمریکا که چرا باید کشور را ترک کند ؟ او می گفت به کشور خودت باز گرد...

فهیمه السادات آقامیری-بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

آمریکا پناهگاه امن سفیدپوستان

اتفاق های این ماه اخیر آمریکا و انتخاباتش و روی کار آمدن رییس جمهور جدید و قوانین ضد آزادی خواهانه و نژاد پرستانه ی این منتخب جدید، ما را بر آن داشت که مطلبی را تهیه کنیم که از تاریخ پیدایش آمریکا صحبت کنیم و این که آمریکا چه تمدنی داشته و پیدایشش از چه زمانی بوده است و در جنگ های جهانی چه نقشی داشته و مهم تر این که درهای کشورش رو به چه کسانی باز بوده است. امید آن که مقبول بیفتد.

ایالات متّحدهٔ آمریکا (با نماد اختصاری USA) یا آمریکا، کشوری در قاره ی آمریکای شمالی است و پایتختش شهر واشینگتن است. آمریکا در حال حاضر سومین کشور پرجمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونیِ مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را داراست. (١)

⁠نام امریکا گرفته شده از نام یک جهانگرد و کاشف ایتالیایی به نام آمریگو وسپوچی است و توسط یک نقشه‌ساز آلمانی در سال ۱۵۰۷ میلادی ثبت شد.

ایرانیان قدیم آمریکا را «ینگی دنیا» می گفته اند ، برگرفته از ترکی عثمانی و به‌ معنی «دنیای جدید» است.

شرق آمریکا اقیانوس اطلس و غربش را اقیانوس آرام گرفته است ، با کانادا از شمال و مکزیک از جنوب همسایه است. آمریکا قدرت اصلی اش را از بعد از جنگ های جهانی به دست آورد و حضور خودش را در شورای امنیت جهانی دائمی کرد .

٥٠٠ سال از پیدایش این قاره می گذرد ، یک ایتالیایی او را کشف و یک آلمانی آن را ثبت کرد و بعد این قاره ی پهناور اسیر دست بریتانیایی ها شد و سال های متمادی در دست آنها بود و آمریکا به معنای امروزی شکل گرفت .

اشتباه کریستف کلمب

بیش از ده هزار سال است که انسان در قارهٔ آمریکا زندگی می‌کند. قاره آمریکا توسط کریستف کلمب و در سال ۱۴۹۲ کشف شد اما او به اشتباه فکر کرد که آنجا هندوستان است اما مدت‌ها بعد آمریگو وسپوچی اعلام کرد که این قاره جدیدی است. اما تاریخ آمریکا به‌عنوان یک کشور مستقل به سال ۱۷۸۳ میلادی بازمی‌گردد که در آن آمریکا بر طبق معاهدهٔ پاریس به رسمیت شناخته گردید

چگونه آمریکا بدل به پناهگاهی امن برای مردان هیتلر شد؟

هزاران نازی که به عنوان افسران و نگهبانان اردوگاه‌های مرگ و درجه‌داران عالی رتبۀ رایش سوم بعد از پایان جنگ جهانی دوم به ایالات متحده آمدند و زندگی جدیدی را بی‌سروصدا آغاز کردند.

اریک لیشت بلا ( نویسنده ی کتاب «نازی‌ها در همسایگی») به پنهان شدن‌های معمولی نپرداخته است، او به افسران و همکاران حکومت رایش سوم اشاره می‌کند که در این روند از کمک و حمایت دولت ایالات متحده و نهادهایی همچون اف‌بی‌آی و سی‌آی‌‌ای برخوردار بودند و در عوض تسلیم کردن قراردادها و اطلاعات نظامی خود، از سوی دولت آمریکا به این مهندسان و دانشمندان هویت تازه‌ای هدیه شد تا عیب‌های تاریخی خودشان را بپوشانند. همچنین بسیاری از این فراریان در پروژهٔ زمین زدن کمونیسم در طول دههٔ ۵۰ با آمریکا همکاری داشتند. (٢)

با وجود آگاهی از دست داشتن این افراد در جنایات جنگی علیه مردم اروپا و جهان  یک نوع بی‌تفاوتی عمیق نسبت به این مساله در دستور کار آمریکا قرار داشت و آمریکا قدرت اصلی اش را بعد از جنگ جهانی به دست آورد.

و از جمله آلمانی تبارهایی که بعد از جنگ راهی آمریکا شدند خانواده ی دونالد ترامپ بود.

ترامپ در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ در بخش کویینز در نیویورک به دنیا آمد. او فرزند چهارم از پنج فرزند مری ان و فرد ترامپ است که در سال ۱۹۳۶ ازدواج کردند.  مادر ترامپ مهاجری اسکاتلندی بود و  پدربزرگ و مادر بزرگ پدری ترامپ مهاجرینی آلمانی آمریکایی بودند. پدر بزرگ او، فریدریش درومپف، رستوران دار آلمانی بود که در آمریکا  اسم خود را انگلیسی سازی کرده بود.

رییس جمهور منتخب می گوید به کشورت بازگرد ! آمریکا جمع تمام کشورهاست و کشوریست که بیشترین قوم ها و نژادها را در خود جای داده و تنها از این جمعیت زیاد کمتر از یک درصدشان را خود بومیان آمریکا تشکیل داده است. بیش از هشتاد درصد آمریکا را سفیدپوستان تشکیل داده اند و کمتر از یک درصدش را بومیان خود آمریکا . هنگامی که تاریخ یک کشوری را مطالعه می کنیم ، بیشتر به وارونگی سیاست های حزبی که خودش را منتخب مردم آمریکا می داند، پی می بریم.

پی نوشت:
(١) نقشه جهانی سازمان ملل
(٢) تاریخ ایرانی : کتاب «نازی‌ها در همسایگی»/اریک لیشت بلا