خرید اتومبیل با سود نسیه !
لطفاً در مورد دریافت اتومبیل با شرط سود 15 درصد از نمایندگی ها به صورت نیمی نقد و نیمی وام سود دار(اقساط چند ساله) نظر مرجع تقلید را بفرمایید.
فرآوری: تیموری ـ بخش احکام اسلامی تبیان
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)
از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم؛ ولی به طور کلّی، خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتی بیشتر از قیمت نقد اگر به انگیزه فرار از ربا نباشد اشکال ندارد و ربا محسوب نمی شود.
شایان ذکر است؛ در معامله نسیه لازم است دو امر مشخص گردد:
الف) تعیین "مبلغ معامله" و در صورتی که قسطی است، اقساط آن معلوم باشد.
ب) تعیین "زمان پرداخت ثمن معامله" ؛ چه ثمن رأسی باشد، چه قسطی.
همچنین مقدار نقد و مقدار نسیه هم لازم است همان ابتدا معلوم باشد. و الا معامله باطل است.
از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم؛ ولی به طور کلّی، خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتی بیشتر از قیمت نقد اگر به انگیزه فرار از ربا نباشد اشکال ندارد و ربا محسوب نمی شود
ماهیت فروش اقساطی
فروش اقساطی عبارت است از معاملة کالا یا خدمت به این شرط که پرداخت قیمت آن به اقساط و در فواصل منظم، ظرف مدت معین الزامی باشد.(فرهنگبزرگ علوم اقتصادی:۱/۱۰۳۶) پس از انجام این معامله فروشنده بلافاصله کالای مورد نظر را به مشتری تحویل میدهد و مشتری قیمت آن را طی اقساطِ معینِ مهلتدار میپردازد.
این شیوه دادوستد برای هر کدام از فروشنده و خریدار فوایدی در بر دارد؛ فروشنده بدینوسیله بهای بیشتری از مشتریان دریافت میکند، در ضمن به بازاریابی و جذب مشتری میپردازد؛ از سوی دیگر مشتری نیز مجال پیدا میکند بهجای آنکه مدتها مجبور به پسانداز بهای کالا باشد، نخست کالا را در اختیار بگیرد و سپس قیمتش را در قالب اقساط بهتدریج به فروشنده بپردازد.
پس کسانی در این عرصه وارد شوند که نسبت به بازپرداخت اقساط تصمیم قطعی دارند و مطئمن هستند که از مازاد درآمد و پساندازشان میتوانند اقساط را در موعد مقرر پرداخت کنند، نه آنکه از این معامله بهعنوان ابزاری برای تضییع حقوق دیگران استفاده کنند و یا افراد فرصتطلب و سودجو در ادای قسطهایشان راه مماطلت و تأخیر و بعضاً مسیر فرار از پرداخت را در پیش گیرند. پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوسلّم، میفرماید: «والذی نفسی بیده لو أن رجلاً قُتل فیسبیل الله ثم أحیی، ثم قتل ثم أحیی، ثم قتل و علیه دین، ما دخل الجنة حتی یقضی عنه دینه»؛ سوگند به ذاتی که جانم در دست اوست، اگر مردی در راه خدا کشته، و سپس زنده شود، سپس [در راه خدا] کشته، و زنده شود، سپس [برای بار سوم نیز در راه خدا] کشته شود، ولی مدیون باشد، [با وجود جایگاه شهید و ارزش شهادت در راه خدا] وارد بهشت نخواهد شد تا اینکه بدهیاش ادا شود.(نسائی:۴۶۸۶)
منابع:
1-سایت نوگرا
2-سایت رسمی احکام جامع