تبیان، دستیار زندگی
با وجود اینکه گوشت های دودی و حتی سوسیس و کالباس شاید طعم خوشمزه ای داشته باشند اما این مواد غذایی خطرناک هستند. بنابراین تا حدامکان باید مصرف آن ها کاهش یافته و حتی از برنامه غذایی حذف شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 واقعیت در خصوص گوشت های دودی و نمک سود

با وجود اینکه گوشت های دودی و حتی سوسیس و کالباس شاید طعم خوشمزه ای داشته باشند اما این مواد غذایی خطرناک هستند. بنابراین تا حدامکان باید مصرف آن‌ها کاهش یافته و حتی از برنامه غذایی حذف شوند.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

گوشت های دودی

گوشت‌های دودی و نمک سود آسیب رسان هستند

نمک سود کردن حاوی تیرامین است که ممکن است باعث بروز حملات میگرنی شود. تیرامین می تواند باعث افزایش ناگهانی فشارخون، سردرد و حتی حملات مرگبار برای افرادی شود که تحت درمان افسردگی با مونوآمین اکسیداز هستند. متأسفانه سرطان های مری و معده در بین افرادی که میزان زیادی غذاهای دودی و نمک سود می خورند بیشتر است.

مواد غذایی و ویتامین ها از بین می روند

دودی و خشک کردن باعث نابودی مواد مغذی و ویتامین های مواد غذایی می شود. در واقع دودی کردن باعث حذف مواد مغذی و همچنین افزودن اسیدها، فنول ها و چندین ترکیب سمی می شوند که پتانسیل ایجاد سرطان را دارند. دودی کردن همیشه برای افزایش طعم گوشت به کار می رود. علاوه بر این دودی و خشک کردن باعث تجمع مواد مغذی گوشت می شود اما میزان ویتامین های گوشت های دودی کمتر از گوشت های تازه است. در فرآیند خشک کردن آب گوشت از بین می رود و این مسئله باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها نیز می شود. هر چه میزان نمک استفاده شده در روند خشک کردن بیشتر باشد، گوشت بهتر حفظ می شود اما مواد مغذی آن بیشتر از بین می رود.

گوشت های دودی و نمک سود حاوی نیترات ها هستند

نمک سود کردن حاوی تیرامین است که ممکن است باعث بروز حملات میگرنی شود. تیرامین می تواند باعث افزایش ناگهانی فشارخون، سردرد و حتی حملات مرگبار برای افرادی شود که تحت درمان افسردگی با مونوآمین اکسیداز هستند. متأسفانه سرطان های مری و معده در بین افرادی که میزان زیادی غذاهای دودی و نمک سود می خورند بیشتر است

رنگ صورتی و قرمز سوسیس و کالباس ناشی از وجود نیتریت ها است که به کاهش رشد باکتری ها و کند شدن روند اکسایش چربی ها کمک می کند. اما نیتریت ها در روند پخت و هضم با اسیدآمینه ها ترکیب می شوند. این مسئله منجر به بروز نیتروزامین های سرطان زا می شود. علاوه بر این مصرف زیاد چربی های اشباع شده در مواد غذایی نگهداری شده با نیتریت ها می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونری شود.

این گوشت ها جایگزین خوبی نیستند

در آمریکای شمالی مرگ و میر ناشی از سرطان معده با وجود اینکه مصرف گوشت های فرآوری شده افزایش یافته است کم است. احتمالاً به خاطر این است که مواد غذایی دودی در برخی کشورهای آن کمتر شده است و یا این که مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدان افزایش داشته است. در هر صورت مصرف گوشت های دودی جایگزین های خوبی برای گوشت تازه نیستند. خیلی از افراد برای ایجاد تنوع غذایی به سراغ این مواد غذایی می روند. اما نمک سود کردن و دودی کردن روش سالمی نیست و این مواد غذایی نباید جایگزین گوشت های تازه شوند. توصیه می شود از مصرف این مواد غذای را بپرهیزید چون خطر ابتلا به سرطان و دیگری بیماری ها را افزایش می دهند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.