تبیان، دستیار زندگی
درباره راه های پولدار شدن، کسب و کار، کنترل معیشت و موضوعات این چنینی بزرگان زیادی در عرصه اقتصاد سخن گفته اند و کتاب های بزرگ و قوی در بازار کتاب موجود است و امروز می بینیم که هر جوانی می خواهد کسب و کاری راه بیاندازد و اقتصادی را شروع کند با تحقیق یکی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از امروز برای پولدار شدن اقدام کنید

درباره راه های پولدار شدن، کسب و کار، کنترل معیشت و موضوعات این چنینی بزرگان زیادی در عرصه اقتصاد سخن گفته اند و کتاب های بزرگ و قوی در بازار کتاب موجود است و امروز می بینیم که هر جوانی می خواهد کسب و کاری راه بیاندازد و اقتصادی را شروع کند یکی از این کتاب ها را تهیه می کند تا با الگوگیری از آن در این حیطه موفق باشد.

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

پولدار شدن

نکته ای که خالی از لطف نیست این جا بگویم آن است که مخالف علم و شنیدن حرف خوب و درست از دیگران حتی دشمن خودمان هم نیستیم چنانچه در آموزه های ما این را به ما یاد داده اند که حرف درست را از هرکسی می گیوید بپذیر ... ببین چه چیزی می گیوند و نگاه نکن چه کسی دارد می گوید و... ولی گاهی اوقات ما مسلمانان به عبارتی لقمه را در دهانمان می چرخانیم و چشممان به دستان غریبگان موفقی است که وقتی سخنان آن ها را بررسی می کنیم می بینیم که همان حرف هایی را می زنند که دین اسلام و کتاب قرآن کریم هزاران سال پیش برای ما آورده است.

یکی از نویسندگان غربی که در این عرصه وارد شده و با زبانی تقریبا نوین حرف هایی برای پولدار شدن و توانگری در این عرصه بیان می کند و مخاطبین جوانی برای خود به همراه داشته خانم کاترین پاندر است.

وی می گوید: چند دهه پیش یک منشی بیوه و بدبخت بودم که یک بچه هم روی دستش مانده بود و باید از راه کار کردن سخت خرج خود و بچه اش را در می آورد. از آن جا بود که به فکر افتادم که شیوه توانگر شدن را بیاموزم. نخست از طریق منشی گری و سپس از طریق کشیشی غیر فرقه ای توانستم به سوی توانگری قدمی بردارم. (چشم دل بگشا، کاترین پاندر، مقدمه ص 7)

وی در سال 1958 در کلیسای بیرمینگهام در ایالات متحده مشغول تعلیم و تدریس شد. حاصل این کلاس ها یک جزوه شد که جهت راهنمایی کسانی که در کسب و کار و تجارت بودند، به رشته تحریر در امد و به عنوان اولین کتابش به نام قانون توانگری به چاپ رسید. (همان ص 8)

وی چنان در تشویق دیگران به پولدار شدن و رفاه داشتن مشهور شده است که موضوع سخنرانی های وی به «باریدن طلا» تغییر نام یافت.

بر آن شده ایم که قسمتی از صحبت های این بانوی مسیحی را با نکات ناب اسلامی خود تطبیق دهیم تا همگان متوجه شویم که ما هر آنچه برای سعادت و موفقیت نیاز داریم را در دست داریم و انقدر در جستجوی آن ها در دستان ادیان و کشورهای دیگر نباشیم.

باید توانگر باشید!

او می گوید: خداوند ما را توانگر می خواهد! زیرا ما خلیفه ی خدا هستیم و توانگری میراث الهی ماست! در كتاب مقدس این وعده ی الهی آمده كه : "همه چیز از آن شماست!"

برای اینکه بتوانید از زندگی خود حداکثر رضایتمندی را داشته باشید، این قانون طلایی را در زندگی خود عملی کنید؛ چرا که در جامعه ای که زندگی می‌کنیم بعضی از افراد که درآمد خوبی دارند و در ظاهر زندگی رو به راهی دارند وقتی صحبت ‌های آن‌ ها را گوش می ‌کنی فکر می ‌کنید جزء طبقه فقیر جامعه هستند این قدر از وضع اقتصادی زندگی خود ناله و شکایت می ‌کنند که ناخودآگاه به فکرت می‌ رسد که اگر بتوانی مقداری به آن ‌ها کمک کنی

بله خداوند انسان را جانشین خود قرار داده ؛ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ... (بقره، 30) و همه عالم را برای این خلیفه خود مسخّر کرده است: «وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون»؛[جاثیه، 13] او آنچه در آسمان‌ ها و آنچه در زمین است، همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته، در این نشانه‌‏ هایى است براى کسانى که اندیشه می ‌کنند.

و این مسخر شدن عالم برای انسان یک دنیا حرف برای او دارد که قدر خودش را بداند، همه عالم در خدمت او هستند ... از آن ها در راستای رشد و توانگری استفاده کند.

توانگری را از زندگی معنویتان جدا نكنید!

او می گوید: كتاب مقدس، سراسر، سرشار از قوانین توانگری است! فراموش نكنیم كه زندگی معنوی ما از توانگری جدا نیست!

قرآن کریم قبل از صحبت های این بانوی مسیحی در هزاران سال پیش در باب ارتباط معنویت و افزایش روزی و برکت برای ما سخن گفته است:

... وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ... وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ... و هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بیرون‏ شدنى قرار مى‏ دهد ... و از جایى كه حسابش را نمى ‏كند به او روزى مى ‏رساند و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏ خدا فرمانش را به انجام‏ رساننده است به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‏ اى مقرر كرده است. (2 و 3 سوره طلاق)

در جایی دیگر قرآن وعده داد كه اگر مردم اهل تقوا و دوری از گناه باشند خداوند خیر و بركت آسمان و زمین را به سوی آنها سرازیر می كند؛ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ: و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعاً بركاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏ گشودیم ولى تكذیب كردند پس به [كیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم. (96، اعراف)

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید: الاستغفار یزید فی الرزق؛ استغفار روزی را زیاد می کند. (بحارالانوار، ج۷۳، ص ۳۱)

در جایی دیگر می فرماید: اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْكُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّكُمْ انهارًا: و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید كه او همواره آمرزنده است. [تا] بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد. (نوح: 10-12)

روایات نیز در این رابطه بسیار داریم چنانچه امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید: الاستغفار یزید فی الرزق؛ استغفار روزی را زیاد می کند. (بحارالانوار، ج۷۳، ص ۳۱)

کلید برکت در زندگی

برای اینکه بتوانید از زندگی خود حداکثر رضایتمندی را داشته باشید، این قانون  طلایی را در زندگی خود عملی کنید؛ چرا که در جامعه ای که زندگی می‌کنیم بعضی از افراد که درآمد خوبی دارند و در ظاهر زندگی رو به راهی دارند وقتی صحبت ‌های آن‌ ها را گوش می ‌کنی فکر می ‌کنید جزء طبقه فقیر جامعه هستند این قدر از وضع اقتصادی زندگی خود ناله و شکایت می ‌کنند که ناخودآگاه به فکرت می‌ رسد که اگر بتوانی مقداری به آن ‌ها کمک کنی ...

در نگاه اسلامی نیز از این تفکر و عملکرد نکوهش شده و تذکر داده شده که اگر خواستار زیاد شدن نعمت هستید، شکرگزار باشید؛ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ

در قرآن کریم برکت از اهمیت فراوانی برخوردار است چنانچه در جایی می فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ : و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم. (الأعراف: 96)

قانون برکت می‌گوید: شما ممکن است ثروتمندترین فرد جامعه نباشی اما داشته ‌ها و ثروت اندک تو می ‌تواند با داشته های افراد ثروتمند برابری کند چرا که تو با داشته های خود احساس آرامش و نشاط می‌کنی اما آن‌ها لحظه ای آرامش را درک نمی‌کنند.


منابع:

روش پولدار شدن از نظر امام باقر (علیه السلام)، سایت روزنه حکمت؛ 1392/07/21

قانون توانگری اثر کاترین پاندر/ ترجمه گیتی خوشدل/نشر پیکان