تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به فیلم سینمایی «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد که نگاهی متفاوت به مشکلات زوج ها در پایتخت دارد و جزو آثار تحسین شده جشنواره سی و پنجم فجر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

التهاب در تابستان داغ

نگاهی به فیلم سینمایی «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد که نگاهی متفاوت به مشکلات زوج ها در پایتخت دارد و جزو آثار تحسین شده جشنواره سی و پنجم فجر است.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
تابستان داغ

در چند سال اخیر کارگردان های جوان و کار اولی ها به اندازه کافی شگفت زده مان کرده اند و حالا انتظارمان از آن ها بالا رفته. پیرو همین اتفاق ،«تابستان داغ» پیش از آن که غافلگیرکننده باشد، فیلمی جذاب، روپا و قابل تامل تعبیر می شود و خب این ویژگی برجسته ای برای یک فیلم است.

پیام کرمی (فیلمنامه نویس) نگاه متفاوتی به روابط همسران در تهران دهه نود داشته و ابراهیم ایرج زاد (کارگردان) طوری آن را پرداخت کرده که دغدغه آدم های «تابستان داغ» برای مخاطب ملموس و باورپذیر باشد.

مواجهه اولیه با فیلم نهیب مان می زند که با حرف تازه ای روبرو نیستیم. آقا و خانم دکتر (علی مصفا ، مینا ساداتی) خرده مشکلاتی دارند که ریشه آن بر سر نحوه نگهداری بچه شان است. زن می خواهد بعد از سه سال به شغلش برگردد تا از حس پوچی نجات یابد و مرد تصمیم گرفته از تهران بکند و به شهرش (همدان) بازگردد تا دغدغه نگهداری فرزند در این شهر غریب نداشته باشد. رفتار زن ذهن را به سمت شخصیت جوآنا (مریل استریپ) در فیلم «کریمر علیه کریمر» پرتاب می کند که می خواهد هویت حرفه ای سابق خود را بازیاید.

از آن سو، زن و شوهری از طبقه فرودست شهر (پریناز ایزدیار و صابر ابر) بخاطر مشکلات زندگی دچار چالش هستند .زن قصد متارکه دارد و در مهد کودکی مشغول به کار شده که پسر آقا و خانم دکتر آن جا نگهداری می شود. رونمایی از قصه قدری کند و تکراری است اما نقطه عطف دوم داستان میخکوب تان می کند؛ این جاست که اگر اعصاب ضعیف و دل رئوفی داشته باشید، احتمالا سالن را ترک می کنید!

اگر تجربه زیستی تان در پایتخت مانند آقا و خانم دکتر فیلم باشد، «تابستان داغ» برای تان جدی تر می شود. تنهایی در تهران و جدا ماندن از خانواده وقتی به چشم می آید که زوج ها صاحب فرزند شده اند و در موارد اضطراری جایی برای نگه داشتن فرزندشان ندارند.

از این نگاه ارزشمند فیلم به بخشی از بحران زوج ها در پایتخت که بگذریم، فیلم واجد چند ویژگی تحسین برانگیز دیگر است. همه بازیگرها نقشی متفاوت ارائه کرده اند و حتی علی مصفا با چرخش داستان، رویی دیگر از خود نشان می دهد و صابر ابر بعد از مدت ها برخی از کلیشه های بازیگری اش را کنار می گذارد. مینا سادانی هم در نقش مادری که تومان عاشق فرزند و کارش است، فراتر از انتظار بازی کرده. تداوم موفقیت پریناز ایزدیار دیگر ویژگی «تابستان داغ» است؛ نقش او در نگاه اول یادآور «ابد و یک روز» است اما ایزدیار خیلی زود از آن می گذرد بویژه آن که مادر است و جنس دغدغه هایش متفاوت.

ابراهیم ایرج‌زاد برای تجربه اول نمره بالایی می گیرد اما تاثیر پذیری اش (ولو ناخودآگاه و اجتناب ناپذیر) از اصغر فرهادی برایش زنگ خطر است.