تبیان، دستیار زندگی
معاون اول رییس جمهور گفت: اقدام آمریکا برای ورود اتباع برخی كشورها به كشورش كاری غیر قانونی، غیر انسانی و برخلاف حقوق بشر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممانعت آمریكا از ورود برخی اتباع غیرقانونی است

معاون اول رییس جمهور گفت: اقدام آمریکا برای ورود اتباع برخی كشورها به كشورش كاری غیر قانونی، غیر انسانی و برخلاف حقوق بشر است.

بخش سیاست تبیان

ممانعت آمریكا از ورود برخی اتباع غیرقانونی است

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از پروژه 214 واحدی مسكونی محله سیروس تهران در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: حدود 19 میلیون نفر جمعیت كشور در بافت های ناكارآمد یعنی در بافت های حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می كنند كه هم وضعیت خدمات رسانی به آنها مطلوب نیست و هم واحدهای مسكونی آنها نیز دارای كیفیت مناسب نیستند. بخشی از مردم نیز در بافت های مركزی شهرهای بزرگ كه به بافت فرسوده و قدیمی تبدیل شده اند زندگی می كنند كه وضعیت مسكن این افراد نیز مناسب نیست.

معاون اول رییس جمهور با تاكید براینكه باید برای این 19 میلیون نفر فكر جدی كنیم، خاطر نشان كرد: نوسازی و بازسازی این واحدها در حاشیه شهرها آسان تر است زیرا زمین هایی در این مناطق وجود دارد كه دولت می تواند برای آنها برنامه ریزی كند اما در بافت فرسوده با محدودیت هایی از جمله وجود آثار تاریخی مواجه هستیم كه باید از این آثار حفاظت شود ضمن آنكه ساكنین این مناطق به محله های خود علاقمندند و باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه بافت اصلی این مناطق آسیب نبیند.

جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت ایران در هر جای دنیا با قاطعیت دفاع خواهد كرد.

جهانگیری اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی 270 محله در كشور را شناسایی كرده كه با مشكل بافت فرسوده و مسكن ناكارآمد مواجه هستند و در جلسه ای كه در حضور مقام معظم رهبری درباره آسیب های اجتماعی برگزار شد نیز، یكی از زمینه های بروز آسیب های اجتماعی، زندگی مردم در حاشیه شهرها بود.

معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه باید در محله های ناكارآمد كه در بافت فرسوده قرار دارند امكان ایجاد واحدهای مسكونی مناسب فراهم شود، گفت: برای این كار باید طرح كاملی در نظر گرفته شود و خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه از نهاد جدیدی تحت عنوان نهاد توسعه گر استفاده می كند كه با استفاده از منابع خرد مردم، مشاركت بخش خصوصی، منابع بانكی و تسهیلات دولت در این كار مشاركت می كند و نقش توسعه ای دارد.

وی نوسازی بافت فرسوده را قدمی بزرگ توصیف كرد و گفت: در این كار نهادهای مختلف از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی مشاركت دارند و می توانیم بخشی از مسكن اجتماعی كه برای اقشار ضعیف در نظر گرفته شده است را نیز در این بافت ایجاد كنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به حادثه ساختمان پلاسكو تصریح كرد: این حادثه زنگ خطری بود تا به سرعت به واحدها و ساختمان های فرسوده كه در معرض خطر هستند رسیدگی كنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: واكنش رسمی دولت ایران در برابر اقدام رییس جمهور آمریكا برای ممانعت از ورود  اتباع ایرانی به این كشور حتماً عمل متقابل خواهد بود و ایران از صدور ویزا برای اتباع آمریكایی كه قصد سفر به ایران دارند خودداری خواهد كرد و با استفاده از ابزارهایی كه در اختیار داریم از اتباع ایرانی در سراسر دنیا حمایت خواهیم كرد.

وی خاطر نشان كرد: با این اقدام آمریكا یك بار دیگر حقوق بشری كه آمریكایی ها تعریف می كنند باید در مجامع بین المللی مورد بررسی و باز شكافی قرار گیرد تا دنیا بدانند كه با چه سیستمی روبرو هستند.

جهانگیری مردم ایران را متمدن ترین و تاریخی ترین مردم دنیا توصیف كرد و افزود: مردم ایران نقش كارساز و مهمی در تمدن جهانی ایفا كرده اند. این مردم را نمی توان به حمایت از تروریسم متهم كرد چرا كه این مردم خود قربانی تروریسم هستند و پس از انقلاب بیشترین آسیب را از تروریسم متحمل شده اند.

وی خاطر نشان كرد: مردم و دولت ایران آنقدر بزرگ هستند كه وقتی تروریست هایی كه با حمایت آمریكا و برخی كشورهای منطقه تلاش كردند امنیت مردم عراق، یمن، سوریه، لیبی و برخی كشورهای دیگر را بر هم بزنند، ملتی كه مردانه پای كار ایستاد و اجازه نداد تروریست ها در این كشورها جا خوش كنند و دولت تشكیل دهند ملت ایران بود و ما حتماً این راه را ادامه خواهیم داد و با تروریسم مبارزه خواهیم كرد. جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت ایران در هر جای دنیا با قاطعیت دفاع خواهد كرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان